Pentagon stawia na modernizację floty logistycznej. Zakup zagranicznych statków jako szybkie rozwiązanie

Pentagon planuje radykalne zmiany w swojej strategii logistycznej, dążąc do przyspieszenia modernizacji floty transportowej. Generał Randall Reed, dowódca United States Transportation Command (USTRANSCOM), przedstawił propozycję zakupu czterech zagranicznych statków rocznie. Plan, zaprezentowany w pisemnym zeznaniu przed Senate Armed Services Committee, ma na celu szybkie zwiększenie zdolności transportowych amerykańskiej floty, aby sprostać rosnącym wymaganiom operacyjnym, zwłaszcza w kontekście rywalizacji z Chinami.

logistyka marynarka wojenna na świecie wiadomości

12 marca 2025   |   15:40   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. U.S. Navy

fot. U.S. Navy

Priorytety Pentagonu: szybka modernizacja floty

Generał Randall Reed podkreślił, że obecna flota logistyczna Stanów Zjednoczonych jest przestarzała i wymaga pilnej modernizacji. Wskazał, że "mediana wieku 46 statków typu Roll-on/Roll-off, które wykorzystujemy do nagłych operacji z kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, wynosi 47 lat; 14 z tych 46 statków ma 50 lat lub więcej". Co więcej, wiele z tych jednostek posiada napędy parowe, co utrudnia rekrutację marynarzy do pracy na takich statkach.

Aby uniknąć wieloletniego oczekiwania na nowe okręty budowane w krajowych stoczniach, Pentagon rozważa zakup statków za granicą. Planowane zakupy obejmują jednostki, które mogą zostać dostosowane do wymogów US Navy oraz US Army. Jednocześnie Pentagon zapewnia, że w dłuższej perspektywie będzie wspierał amerykański przemysł stoczniowy, aby zapewnić równowagę między szybkim zwiększeniem zdolności transportowych a krajowym bezpieczeństwem przemysłowym.

Zniesienie limitów i większa elastyczność

Generał Reed popiera strategię Marynarki Wojennej polegającą na pozyskiwaniu zagranicznych statków z rynku komercyjnego. Obecnie istnieje limit na zakup maksymalnie 10 używanych statków typu ro-ro, z czego siedem już zakupiono, a dwa kolejne są planowane na ten rok. Reed zasugerował zniesienie tego limitu i zakup czterech takich jednostek rocznie — lub co najmniej dwóch — aby zrekompensować spadek zdolności floty wynikający z jej starzenia się.

„Musimy budować nowe i kupować używane” — podkreślił generał, zaznaczając jednocześnie, że kluczowe pozostaje dalsze przestrzeganie Ustawy Jonesa oraz kontynuacja budowy statków w amerykańskich stoczniach.

Kontrowersje i podział opinii

Strategia generała Randalla Reeda budzi mieszane reakcje. Zwolennicy podkreślają, że zakup gotowych jednostek z zagranicy pozwoli na szybkie zwiększenie zdolności transportowych oraz zmniejszenie ryzyka operacyjnego wynikającego z ograniczonej liczby jednostek dostępnych dla wojska. Przeciwnicy wskazują natomiast na możliwe negatywne skutki dla amerykańskiego przemysłu stoczniowego oraz potencjalne trudności związane z integracją zagranicznych jednostek z systemami logistycznymi USA.

Jednym z kluczowych argumentów za nową strategią jest rosnąca rywalizacja z Chinami, które dynamicznie rozbudowują swoją flotę morską. Zwiększenie amerykańskich zdolności transportowych staje się kluczowe dla zapewnienia mobilności wojsk i zasobów w przypadku konfliktu.

Amerykańskie perspektywy na przyszłość

Propozycja generała Randalla Reeda wpisuje się w szerszą strategię Pentagonu dotyczącą modernizacji sił logistycznych i zwiększenia ich odporności na zagrożenia. W najbliższych miesiącach Kongres podejmie decyzję w sprawie finansowania tego projektu w ramach przyszłorocznego budżetu obronnego.

Decyzja o zakupie zagranicznych statków może na lata zmienić podejście Pentagonu do logistyki morskiej. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, będzie to istotny krok w kierunku unowocześnienia amerykańskiej floty logistycznej i dostosowania jej do współczesnych realiów geopolitycznych. Jak zaznaczył generał Reed — szybkie działanie i elastyczność są kluczowe, by amerykańska logistyka morska mogła nadążyć za dynamicznie zmieniającym się światem.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz