W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł

Na Ostrowie Grabowskim przy bocznicy kolejowej zbudowany zostanie plac o długości prawie 400 m, by usprawnić przeładunki kontenerów ze statków na pociągi i w drugą stronę. O inwestycji wartej ponad 35 mln zł poinformował w poniedziałek zarząd portu w Szczecinie.

biznes gospodarka morska inwestycje logistyka pomorze zachodnie porty transport i spedycja wiadomości

15 kwietnia 2025   |   11:53   |   Źródło: PAP / Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. ZMPSiŚ

fot. ZMPSiŚ

- Łączna wartość projektu to 8,7 mln euro, z czego dofinansowanie unijne wynosi prawie 4,4 mln euro. Zakładamy, że ten nowy, multimodalny węzeł kolejowy będzie gotowy w trzecim kwartale przyszłego roku – przekazała PAP rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Weronika Gocłowska.

Umowa z wykonawcą prac, firmą Usługi Transportowo-Budowlane Bernard Baranowski, została podpisana pod koniec marca. Wg dokumentów inwestycja ma zostać zrealizowana najpóźniej do końca listopada 2026 r. W komunikacie ZMPSiŚ podano, że plac przeładunkowy będzie miał 396 m długości i 27 m szerokości użytkowej. W ramach projektu wykonana zostanie „zabudowa istniejącego toru bocznicowego”, a także sieć kanalizacji deszczowej, z ciągiem odwodnienia liniowego, zbiornikiem retencyjnym i systemem podczyszczania. Zaplanowano wykonanie oświetlenia i ogrodzenia placu oraz monitoring.

- Projektowana infrastruktura służyć będzie do prowadzenia przeładunku kontenerów z taborów kolejowych na statki i w kierunku odwrotnym – wyjaśniła Gocłowska. - Plac powstanie przy istniejącym układzie kolejowym na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego – dodała.

Nabrzeże Fińskie i oddane w ubiegłym roku do użytku nabrzeże Norweskie na Ostrowie Grabowskim to miejsca przeładunku kontenerów. Dzięki budowie nowoczesnej infrastruktury, a także poszerzeniu i pogłębieniu do 12,5 m znajdującego się tam Kanału Dębickiego szczeciński port może obsługiwać większe kontenerowce i poprawiać wyniki przeładunków.

W 2024 r. przez ZMPSiŚ przeszły 32,3 mln ton ładunków, około 8,5 proc. mniej niż w 2023 r. Natomiast przeładunki kontenerów wzrosły o 11,3 proc. Obsłużono 75 292 TEU (jednostka pojemności równoważna 20-stopowemu kontenerowi). Tendencja wzrostowa ma się utrzymywać, a strategiczną inwestycją dla ZMPSiŚ i polskiej gospodarki jest planowany w Świnoujściu (2029 r.) terminal kontenerowy – port zewnętrzny, który ma docelowo przyjmować 2 mln TEU.

Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim uzyskała dofinansowanie ze środków Instrumentu Łącząc Europę (#CEF2) w ramach naboru w 2023 r.

W rozmowie z PAP Gocłowska przypomniała, że to kolejna inwestycja w porcie, która otrzymała unijne dofinansowanie. W 2024 r. realizowano dziewięć projektów, które otrzymały wsparcie funduszami UE w wysokości prawie 100 mln euro i 90 mln zł. Wśród zakończonych przedsięwzięć była m.in. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej".

Teraz przy świnoujskim terminalu promowym rozpoczyna się budowa (za ok. 8 mln zł, dofinansowanie 85 proc.) oczyszczalni wód balastowych i popłucznych. „Port w Świnoujściu dzięki temu będzie bardziej ekologiczny i zwiększy się jego konkurencyjność. Zgodnie z harmonogramem oczyszczalnia powinna ruszyć w pierwszym półroczu 2027 roku” – podsumowała rzeczniczka prasowa.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz