W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Na Ostrowie Grabowskim przy bocznicy kolejowej zbudowany zostanie plac o długości prawie 400 m, by usprawnić przeładunki kontenerów ze statków na pociągi i w drugą stronę. O inwestycji wartej ponad 35 mln zł poinformował w poniedziałek zarząd portu w Szczecinie.
biznes gospodarka morska inwestycje logistyka pomorze zachodnie porty transport i spedycja wiadomości15 kwietnia 2025 | 11:53 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. ZMPSiŚ
- Łączna wartość projektu to 8,7 mln euro, z czego dofinansowanie unijne wynosi prawie 4,4 mln euro. Zakładamy, że ten nowy, multimodalny węzeł kolejowy będzie gotowy w trzecim kwartale przyszłego roku – przekazała PAP rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Weronika Gocłowska.
Umowa z wykonawcą prac, firmą Usługi Transportowo-Budowlane Bernard Baranowski, została podpisana pod koniec marca. Wg dokumentów inwestycja ma zostać zrealizowana najpóźniej do końca listopada 2026 r. W komunikacie ZMPSiŚ podano, że plac przeładunkowy będzie miał 396 m długości i 27 m szerokości użytkowej. W ramach projektu wykonana zostanie „zabudowa istniejącego toru bocznicowego”, a także sieć kanalizacji deszczowej, z ciągiem odwodnienia liniowego, zbiornikiem retencyjnym i systemem podczyszczania. Zaplanowano wykonanie oświetlenia i ogrodzenia placu oraz monitoring.
- Projektowana infrastruktura służyć będzie do prowadzenia przeładunku kontenerów z taborów kolejowych na statki i w kierunku odwrotnym – wyjaśniła Gocłowska. - Plac powstanie przy istniejącym układzie kolejowym na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego – dodała.
Nabrzeże Fińskie i oddane w ubiegłym roku do użytku nabrzeże Norweskie na Ostrowie Grabowskim to miejsca przeładunku kontenerów. Dzięki budowie nowoczesnej infrastruktury, a także poszerzeniu i pogłębieniu do 12,5 m znajdującego się tam Kanału Dębickiego szczeciński port może obsługiwać większe kontenerowce i poprawiać wyniki przeładunków.
W 2024 r. przez ZMPSiŚ przeszły 32,3 mln ton ładunków, około 8,5 proc. mniej niż w 2023 r. Natomiast przeładunki kontenerów wzrosły o 11,3 proc. Obsłużono 75 292 TEU (jednostka pojemności równoważna 20-stopowemu kontenerowi). Tendencja wzrostowa ma się utrzymywać, a strategiczną inwestycją dla ZMPSiŚ i polskiej gospodarki jest planowany w Świnoujściu (2029 r.) terminal kontenerowy – port zewnętrzny, który ma docelowo przyjmować 2 mln TEU.
Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim uzyskała dofinansowanie ze środków Instrumentu Łącząc Europę (#CEF2) w ramach naboru w 2023 r.
W rozmowie z PAP Gocłowska przypomniała, że to kolejna inwestycja w porcie, która otrzymała unijne dofinansowanie. W 2024 r. realizowano dziewięć projektów, które otrzymały wsparcie funduszami UE w wysokości prawie 100 mln euro i 90 mln zł. Wśród zakończonych przedsięwzięć była m.in. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej".
Teraz przy świnoujskim terminalu promowym rozpoczyna się budowa (za ok. 8 mln zł, dofinansowanie 85 proc.) oczyszczalni wód balastowych i popłucznych. „Port w Świnoujściu dzięki temu będzie bardziej ekologiczny i zwiększy się jego konkurencyjność. Zgodnie z harmonogramem oczyszczalnia powinna ruszyć w pierwszym półroczu 2027 roku” – podsumowała rzeczniczka prasowa.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA