Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców
Port Gdańsk rozpoczął 2025 rok z imponującym wynikiem operacyjnym, umacniając swoją pozycję jako jeden z kluczowych hubów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej. W pierwszym kwartale terminale kontenerowe portu obsłużyły ponad 624 tysiące TEU, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.
biznes gospodarka morska logistyka pomorze porty transport i spedycja wiadomości23 kwietnia 2025 | 07:23 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port Gdańsk
Za tak znaczącym wzrostem stoi rozwój infrastruktury portowej oraz rozbudowa siatki połączeń, w tym uruchomienie nowych serwisów oceanicznych obsługiwanych przez największe kontenerowce świata. Port Gdańsk sukcesywnie wykorzystuje swoje atuty geograficzne i inwestycyjne, by umacniać pozycję na mapie globalnych łańcuchów dostaw.
– W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu – komentuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Stabilna pozycja w niestabilnych czasach
Łącznie przez Port Gdańsk w I kwartale przeszło 18,4 miliona ton ładunków – zaledwie 2-procentowy spadek względem roku ubiegłego, co – w świetle globalnych zawirowań gospodarczych i zakłóceń w transporcie międzynarodowym – świadczy o dużej odporności i elastyczności portu.
Szczególnie dynamicznie rozwija się segment przeładunku surowców przemysłowych. Przeładunki rudy wzrosły aż o 560%, co czyni tę grupę ładunkową liderem pod względem dynamiki. Taki wynik jest efektem zwiększonego importu rudy żelaza na potrzeby przemysłu stalowego w Polsce oraz w krajach ościennych.
Nie mniej imponujący jest wzrost w segmencie drewna – przeładunki surowca wzrosły o 74% (z 7,6 tys. do 13,2 tys. ton). Drewno, pochodzące głównie z Łotwy, trafia przez Gdańsk do odbiorców w Skandynawii oraz Azji.
Rynkowe korekty w wybranych grupach ładunkowych
W przeciwieństwie do wzrostów w kontenerach i surowcach, spadki odnotowano w przypadku przeładunku węgla – o 14,8%, paliw – o 7,5% oraz zbóż – o 21%. Te korekty mają swoje źródło m.in. w zmianach popytowych oraz fluktuacjach cen na rynkach światowych.
Mimo to Port Gdańsk zachowuje stabilność i utrzymuje wysokie wolumeny, potwierdzając swój status istotnego gracza w europejskim obrocie gospodarczym.
– Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, nie tylko utrzymujemy wysokie wolumeny, ale też rozwijamy nowe kierunki współpracy i umacniamy naszą rolę jako bramy logistycznej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Patrzymy pragmatycznie na kolejne miesiące i przygotowujemy się na dalszy rozwój – dodaje Dorota Pyć.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Abidżan wysłał armię do walki z przemytnikami kakao, od którego zależy budżet kraju
Polenergia: Morskie farmy wiatrowe kolejnym krokiem w kierunku bezemisyjnej przyszłości
Urząd Morski zamówił w stoczni „Wulkan" stawiacz pław za ponad 30 mln zł
Chińskie firmy obecne w ponad jednej trzeciej wszystkich portów afrykańskich
PGZ w ciągu ostatniego roku zawarła kontrakty na ok. 120 mld zł. W planach rozbudowa zdolności produkcyjnych
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
W USA ceny ropy spadają; będzie nadwyżka surowca, a perspektywy wojny handlowej się pogarszają
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej
REKLAMA