Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców

Port Gdańsk rozpoczął 2025 rok z imponującym wynikiem operacyjnym, umacniając swoją pozycję jako jeden z kluczowych hubów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej. W pierwszym kwartale terminale kontenerowe portu obsłużyły ponad 624 tysiące TEU, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.

biznes gospodarka morska logistyka pomorze porty transport i spedycja wiadomości

23 kwietnia 2025   |   07:23   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Port Gdańsk

fot. Port Gdańsk

Za tak znaczącym wzrostem stoi rozwój infrastruktury portowej oraz rozbudowa siatki połączeń, w tym uruchomienie nowych serwisów oceanicznych obsługiwanych przez największe kontenerowce świata. Port Gdańsk sukcesywnie wykorzystuje swoje atuty geograficzne i inwestycyjne, by umacniać pozycję na mapie globalnych łańcuchów dostaw.

– W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu – komentuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Stabilna pozycja w niestabilnych czasach

Łącznie przez Port Gdańsk w I kwartale przeszło 18,4 miliona ton ładunków – zaledwie 2-procentowy spadek względem roku ubiegłego, co – w świetle globalnych zawirowań gospodarczych i zakłóceń w transporcie międzynarodowym – świadczy o dużej odporności i elastyczności portu.

Szczególnie dynamicznie rozwija się segment przeładunku surowców przemysłowych. Przeładunki rudy wzrosły aż o 560%, co czyni tę grupę ładunkową liderem pod względem dynamiki. Taki wynik jest efektem zwiększonego importu rudy żelaza na potrzeby przemysłu stalowego w Polsce oraz w krajach ościennych.

Nie mniej imponujący jest wzrost w segmencie drewna – przeładunki surowca wzrosły o 74% (z 7,6 tys. do 13,2 tys. ton). Drewno, pochodzące głównie z Łotwy, trafia przez Gdańsk do odbiorców w Skandynawii oraz Azji.

Rynkowe korekty w wybranych grupach ładunkowych

W przeciwieństwie do wzrostów w kontenerach i surowcach, spadki odnotowano w przypadku przeładunku węgla – o 14,8%, paliw – o 7,5% oraz zbóż – o 21%. Te korekty mają swoje źródło m.in. w zmianach popytowych oraz fluktuacjach cen na rynkach światowych.

Mimo to Port Gdańsk zachowuje stabilność i utrzymuje wysokie wolumeny, potwierdzając swój status istotnego gracza w europejskim obrocie gospodarczym.

– Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, nie tylko utrzymujemy wysokie wolumeny, ale też rozwijamy nowe kierunki współpracy i umacniamy naszą rolę jako bramy logistycznej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Patrzymy pragmatycznie na kolejne miesiące i przygotowujemy się na dalszy rozwój – dodaje Dorota Pyć.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz