Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców
Port Gdańsk rozpoczął 2025 rok z imponującym wynikiem operacyjnym, umacniając swoją pozycję jako jeden z kluczowych hubów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej. W pierwszym kwartale terminale kontenerowe portu obsłużyły ponad 624 tysiące TEU, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.
biznes gospodarka morska logistyka pomorze porty transport i spedycja wiadomości23 kwietnia 2025 | 07:23 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port Gdańsk
Za tak znaczącym wzrostem stoi rozwój infrastruktury portowej oraz rozbudowa siatki połączeń, w tym uruchomienie nowych serwisów oceanicznych obsługiwanych przez największe kontenerowce świata. Port Gdańsk sukcesywnie wykorzystuje swoje atuty geograficzne i inwestycyjne, by umacniać pozycję na mapie globalnych łańcuchów dostaw.
– W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu – komentuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Stabilna pozycja w niestabilnych czasach
Łącznie przez Port Gdańsk w I kwartale przeszło 18,4 miliona ton ładunków – zaledwie 2-procentowy spadek względem roku ubiegłego, co – w świetle globalnych zawirowań gospodarczych i zakłóceń w transporcie międzynarodowym – świadczy o dużej odporności i elastyczności portu.
Szczególnie dynamicznie rozwija się segment przeładunku surowców przemysłowych. Przeładunki rudy wzrosły aż o 560%, co czyni tę grupę ładunkową liderem pod względem dynamiki. Taki wynik jest efektem zwiększonego importu rudy żelaza na potrzeby przemysłu stalowego w Polsce oraz w krajach ościennych.
Nie mniej imponujący jest wzrost w segmencie drewna – przeładunki surowca wzrosły o 74% (z 7,6 tys. do 13,2 tys. ton). Drewno, pochodzące głównie z Łotwy, trafia przez Gdańsk do odbiorców w Skandynawii oraz Azji.
Rynkowe korekty w wybranych grupach ładunkowych
W przeciwieństwie do wzrostów w kontenerach i surowcach, spadki odnotowano w przypadku przeładunku węgla – o 14,8%, paliw – o 7,5% oraz zbóż – o 21%. Te korekty mają swoje źródło m.in. w zmianach popytowych oraz fluktuacjach cen na rynkach światowych.
Mimo to Port Gdańsk zachowuje stabilność i utrzymuje wysokie wolumeny, potwierdzając swój status istotnego gracza w europejskim obrocie gospodarczym.
– Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, nie tylko utrzymujemy wysokie wolumeny, ale też rozwijamy nowe kierunki współpracy i umacniamy naszą rolę jako bramy logistycznej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Patrzymy pragmatycznie na kolejne miesiące i przygotowujemy się na dalszy rozwój – dodaje Dorota Pyć.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA