Prezydent Donald Trump domaga się bezpłatnego udostępnienia Kanału Panamskiego oraz Kanału Sueskiego
Prezydent USA Donald Trump oświadczył w sobotę, że amerykańskie okręty wojenne oraz statki handlowe powinny mieć możliwość bezpłatnego korzystania z Kanału Panamskiego oraz Kanału Sueskiego. W poście zamieszczonym na platformie Truth Social prezydent Trump napisał, że zobowiązał sekretarza stanu Marco Rubio, aby niezwłocznie zajął się tą sprawą.
bezpieczeństwo biznes gospodarka morska logistyka marynarka wojenna na świecie transport i spedycja wiadomości27 kwietnia 2025 | 13:49 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Navy Petty Officer 2nd Class Rob Aylward
Agencja Reutera przypomina, że Kanał Panamski stanowi najwęższą część przesmyku między Ameryką Północną i Południową, umożliwiając statkom najszybsze przemieszczanie się między Oceanem Atlantyckim a Pacyfikiem. Na Kanał Panamski przypada około 40 proc. rocznego transportu kontenerowego USA.
Z kolei należący do Egiptu Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, jest jedną z najważniejszych światowych dróg wodnych.
Stany Zjednoczone zakończyły budowę Kanału Panamskiego na początku XX wieku, ale w 1999 roku przekazały Panamie kontrolę nad tą strategicznie ważną drogą wodną. Po dojściu do władzy w styczniu tego roku prezydent Trump wielokrotnie powtarzał, że chce "odzyskać" dla Stanów Zjednoczonych kanał i nie wykluczył użycia w tym celu siły militarnej. Prezydent USA oskarżał Panamę o to, że pobiera zbyt wysokie opłaty od amerykańskich statków oraz pozwala władzom Chin wpływać na zarządzanie Kanałem Panamskim.
Na początku kwietnia podpisana została uwowa międzyrządowa, na mocy której Panama zgodziła się na stacjonowanie wojsk amerykańskich na terenach położonych w pobliżu kanału i w jego sąsiedztwie. Porozumienie wyklucza jednak możliwość budowy stałych baz wojskowych.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Tarcza Bałtyku nabiera kształtu. Polska liderem regionalnego bezpieczeństwa
Zakłócenia sygnału GNSS nad południowym Bałtykiem. Realne zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji morskich?
Akcja ratunkowa na Zalewie Wiślanym. Funkcjonariusze Straży Granicznej uratowali mężczyznę
Pożar i eksplozje na MV Wan Hai 503. Akcja ratunkowa u wybrzeży Indii
Korytarz życia na plaży z poparciem MSWiA. „Inicjatywa OSP Jantar wpisuje się w cele rządowego programu”
Bayraktar TB3: 100 udanych misji pokładowych na TCG Anadolu
NATO trenuje na Bałtyku. Ćwiczenia ogniowe z udziałem SNMCMG1
Saab i Maxar łączą siły. Nowy krok w kierunku bezpieczeństwa w przestrzeni wielodomenowej
Port Gdańsk inwestuje w bezpieczeństwo: nowoczesny sprzęt ratowniczy dla MSPiR SAR
Powrót Komisariatu Wodnego w Szczecinie. Bezpieczeństwo na wodach priorytetem przed sezonem turystycznym
REKLAMA