Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy

Kolejny sprzęt z Chin na cenzurowanym specjalistów. Jak wskazuje Straż Przybrzeżna USA, chińskie dźwigi portowe mogą powodować ryzyko cybernetyczne. W Polsce chiński sprzęt, suwnice nabrzeżowe STS, pojawił się w terminalu kontenerowym Baltic Hub w Gdańsku.

bezpieczeństwo na świecie porty pracuj na morzu trójmiasto wiadomości

30 listopada 2024   |   19:29   |   Źródło: U.S. Coast Guard | Gazeta Morska   |   Drukuj

Chińskie dźwigi portowe jako zagrożenie dla bezpieczeństwa? Obawy ekspertów i działania prewencyjne

Chińskie dźwigi portowe, popularne na całym świecie dzięki swojej nowoczesnej technologii i efektywności kosztowej, stają się przedmiotem rosnących obaw w zakresie bezpieczeństwa narodowego. Eksperci ostrzegają, że systemy monitorujące i komunikacyjne zainstalowane w tych urządzeniach mogą być wykorzystane do zbierania wrażliwych danych logistycznych. 

W Stanach Zjednoczonych Straż Przybrzeżna oraz agencje wywiadowcze badają potencjalne ryzyko, wskazując na możliwość inwigilacji strategicznych łańcuchów dostaw. To ważne dla Amerykanów, bo w tamtejszych portach dźwigi z Chin stanowią ok. 80 proc. infrastruktury portowej.

- Dodatkowe środki są niezbędne, aby zapobiec incydentom związanym z bezpieczeństwem transportu - czytamy w zawiadomieniu. W którym zwracana jest też uwaga  na nowe wymagania w sprawie "rozpowszechnienia dźwigów STS produkowanych przez firmy z ChRL w USA" oraz "zagrożenia wywiadowczego związanego z zainteresowaniem ChRL w sprawie zakłócania krytycznej infrastruktury USA".

W raporcie U.S. Coast Guard stwierdzono również, że służbom brakuje wymaganego personelu i zasobów niezbędnych do ochrony systemu transportu morskiego, „który pozostaje podatny na wykorzystanie, niewłaściwe użycie lub awarię systemów cybernetycznych”.

Co budzi niepokój w chińskim sprzęcie w portach?

Według specjalistów, dźwigi wyposażone w chińskie systemy mogą rejestrować informacje o ruchu towarowym, identyfikując kluczowe punkty w międzynarodowej logistyce. Dane te mogą być cenne dla obcych państw, zwiększając ryzyko cyberataków i zakłóceń.

Działania prewencyjne

W odpowiedzi na te zagrożenia władze niektórych krajów wprowadziły dodatkowe kontrole technologiczne i inwestują w rozwiązania alternatywne, wspierając lokalnych producentów dźwigów. Ponadto podjęto działania mające na celu monitorowanie sprzętu już zainstalowanego w portach.

Chińskie dźwigi w portach w Polsce 

W Polsce, gdzie chińskie dźwigi również są obecne, specjaliści apelują o wnikliwą analizę ich funkcjonowania oraz potencjalnych zagrożeń. W obliczu rosnącej zależności od technologii, kwestie bezpieczeństwa stają się kluczowym elementem dyskusji o suwerenności infrastrukturalnej.

Cztery najnowocześniejsze suwnice nabrzeżowe STS (ship-to-shore), jedne z największych w Europie, przybyły do Baltic Hub w Gdańsku pod koniec października 2024 roku.

- Dostawa ta stanowi kolejny kamień milowy w projekcie T3, ponieważ są to pierwsze z siedmiu suwnic STS, które w 2025 r. zwiększą możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU - przekazali przedstawiciele gdańskiego portu.

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Redakcja Gazeta Morska
użytkownik

galeria


komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.