Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy
Kolejny sprzęt z Chin na cenzurowanym specjalistów. Jak wskazuje Straż Przybrzeżna USA, chińskie dźwigi portowe mogą powodować ryzyko cybernetyczne. W Polsce chiński sprzęt, suwnice nabrzeżowe STS, pojawił się w terminalu kontenerowym Baltic Hub w Gdańsku.
bezpieczeństwo na świecie porty pracuj na morzu trójmiasto wiadomości30 listopada 2024 | 19:29 | Źródło: U.S. Coast Guard | Gazeta Morska | Drukuj
Chińskie dźwigi portowe jako zagrożenie dla bezpieczeństwa? Obawy ekspertów i działania prewencyjne
Chińskie dźwigi portowe, popularne na całym świecie dzięki swojej nowoczesnej technologii i efektywności kosztowej, stają się przedmiotem rosnących obaw w zakresie bezpieczeństwa narodowego. Eksperci ostrzegają, że systemy monitorujące i komunikacyjne zainstalowane w tych urządzeniach mogą być wykorzystane do zbierania wrażliwych danych logistycznych.
W Stanach Zjednoczonych Straż Przybrzeżna oraz agencje wywiadowcze badają potencjalne ryzyko, wskazując na możliwość inwigilacji strategicznych łańcuchów dostaw. To ważne dla Amerykanów, bo w tamtejszych portach dźwigi z Chin stanowią ok. 80 proc. infrastruktury portowej.
- Dodatkowe środki są niezbędne, aby zapobiec incydentom związanym z bezpieczeństwem transportu - czytamy w zawiadomieniu. W którym zwracana jest też uwaga na nowe wymagania w sprawie "rozpowszechnienia dźwigów STS produkowanych przez firmy z ChRL w USA" oraz "zagrożenia wywiadowczego związanego z zainteresowaniem ChRL w sprawie zakłócania krytycznej infrastruktury USA".
zobacz też
W raporcie U.S. Coast Guard stwierdzono również, że służbom brakuje wymaganego personelu i zasobów niezbędnych do ochrony systemu transportu morskiego, „który pozostaje podatny na wykorzystanie, niewłaściwe użycie lub awarię systemów cybernetycznych”.
Co budzi niepokój w chińskim sprzęcie w portach?
Według specjalistów, dźwigi wyposażone w chińskie systemy mogą rejestrować informacje o ruchu towarowym, identyfikując kluczowe punkty w międzynarodowej logistyce. Dane te mogą być cenne dla obcych państw, zwiększając ryzyko cyberataków i zakłóceń.
Działania prewencyjne
W odpowiedzi na te zagrożenia władze niektórych krajów wprowadziły dodatkowe kontrole technologiczne i inwestują w rozwiązania alternatywne, wspierając lokalnych producentów dźwigów. Ponadto podjęto działania mające na celu monitorowanie sprzętu już zainstalowanego w portach.
Chińskie dźwigi w portach w Polsce
W Polsce, gdzie chińskie dźwigi również są obecne, specjaliści apelują o wnikliwą analizę ich funkcjonowania oraz potencjalnych zagrożeń. W obliczu rosnącej zależności od technologii, kwestie bezpieczeństwa stają się kluczowym elementem dyskusji o suwerenności infrastrukturalnej.
Cztery najnowocześniejsze suwnice nabrzeżowe STS (ship-to-shore), jedne z największych w Europie, przybyły do Baltic Hub w Gdańsku pod koniec października 2024 roku.
- Dostawa ta stanowi kolejny kamień milowy w projekcie T3, ponieważ są to pierwsze z siedmiu suwnic STS, które w 2025 r. zwiększą możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU - przekazali przedstawiciele gdańskiego portu.
zobacz też
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
Incydent na Bałtyku: Rosyjski okręt wystrzelił amunicję sygnałową w kierunku niemieckiego śmigłowca
Flota 26 lodołamaczy na Wiśle, Odrze, Warcie i Noteci gotowych na zimę
Finowie przekazali Estonii przewodnictwo w Baltic Sea Region Border Control Cooperation (BSRBCC)
Rosyjski okręt podwodny w Morzu Południowochińskim nieopodal Filipin. "Budzi ogromne zaniepokojenie"
Wyróżnienie dla oficera 13 Dywizjonu Trałowców. "Siłą armii są ludzie, którzy nadają jej właściwy kierunek"
Pożar na statku „Sofia” na Bałtyku - załoga ewakuowana, statek przygotowywany do holowania
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Kanada przekazuje dowództwo Stałego Zespołu Sił Morskich NATO 2 (SNMG2) Turcji
Podmorskie kable telekomunikacyjne naprawione! Trwa międzynarodowe śledztwo
REKLAMA