Do Portu w Gdyni dotarł pływający dźwig, który na początku 2025 rozpocznie budowę morskiej farmy Baltic Power

Do Portu w Gdyni zawinął unikalny w skali świata statek – Svanen – specjalistyczny pływający dźwig z floty Van Oord przeznaczony do instalacji fundamentów morskich farm wiatrowych. - To ta jednostka na początku 2025 rozpocznie pierwszą w historii w polskiej części Morza Bałtyckiego budowę morskiej farmy wiatrowej – Baltic Power. To wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power, którego budowa zakończy się w 2026 - przekazał Krzysztof Bukowski, rzecznik prasowy Baltic Power.

offshore porty przemysł stoczniowy wiadomości

12 listopada 2024   |   21:37   |   Źródło: Baltic Power / Gazeta Morska   |   Drukuj

fot. Baltic Power

fot. Baltic Power

Przypłynięcie do portu w Gdyni pierwszej jednostki instalacyjnej z floty Van Oord jest elementem szerokiej kampanii mobilizacyjnej przed rozpoczęciem prac na morskim odcinku budowy Baltic Power.

- Svanen będzie odpowiadać za instalację monopali, czyli głównego elementu fundamentów dla 76 turbin o mocy 15 MW oraz 2 morskich stacji elektroenergetycznych. Na monopale zostaną nałożone tzw. elementy przejściowe łączące je z konstrukcjami turbin i stacji odbiorczych. Monopale, jakie posłużą do budowy farmy Baltic Power mają do 100 m długości, średnicę ok. 9 m i masę do 1700 ton - przekazał Krzysztof Bukowski, rzecznik prasowy Baltic Power.

Transport takich komponentów, z uwagi na ich rozmiar, możliwy jest tylko drogą morską. Posłużą do tego specjalne holowniki, które dostarczą konstrukcje na obszar farmy z portu przeładunkowego.

- Baltic Power, jako pierwszy tego typu projekt w Polsce, w oczekiwaniu na dostępność polskich portów i terminali instalacyjnych morskich farm wiatrowych będzie korzystał z już dostępnej tego typu infrastruktury portowej w basenie Morza Bałtyckiego - dodał rzecznik spółki.

Z Rotterdamu do Gdyni. Co to za statek? Svanen zacumował się w Trójmieście

Svanen rozpoczął służbę w 1991 roku, od 2005 roku obsługuje projekty offshore i był kilkukrotnie modernizowany wraz ze zwiększaniem rozmiarów turbin morskich farm wiatrowych. To prawdziwy weteran w branży - z jego pokładu zainstalowano ponad 700 monopali w całej Europie. Dzięki modernizacji przeprowadzonej w 2023 roku rozmiar dźwigu został zwiększony ze 120 do 125 metrów, a udźwig z 3000 do 4500 ton.

Jak informuje spółka Baltic Power w komunikacie, takie modyfikacje były niezbędne do tego, aby jednostka mogła instalować komponenty potrzebne przy stawianiu fundamentów dla turbin 15MW. Baltic Power będzie pierwszym projektem obsługiwanym przez statek po jego remoncie i jednym z pierwszych na świecie, na który trafią duże turbiny o mocy 15MW.

- Kontraktacja specjalistycznych statków instalacyjnych jest dużym wyzwaniem dla deweloperów morskich farm wiatrowych. W Europie dostępnych jest niewiele takich jednostek, a ponadto na Bałtyku wyzwaniem jest sam transfer floty przez Cieśniny Duńskie. Tego typu statki są rezerwowane u armatorów z kilkuletnim wyprzedzeniem na ściśle określony czas - mówi Krzysztof Bukowski.

Morska farma wiatrowa Baltic Power, realizowany przez ORLEN i Northland Power, to najbardziej zaawansowany projekt offshore wind w Polsce i jedyny w fazie budowy.

Prace postępują zgodnie z harmonogramem i planowana farma w 2026 roku włączy do krajowego systemu energetycznego ok. 1,2 GW mocy. Baltic Power pokryje ok. 3% zapotrzebowania Polski na energię, tym samym ograniczając krajową emisję CO2 o ok. 2,8 miliona ton rocznie.

Odwiedź nas na gazetamorska.pl.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.