Do Portu w Gdyni dotarł pływający dźwig, który na początku 2025 rozpocznie budowę morskiej farmy Baltic Power
Do Portu w Gdyni zawinął unikalny w skali świata statek – Svanen – specjalistyczny pływający dźwig z floty Van Oord przeznaczony do instalacji fundamentów morskich farm wiatrowych. - To ta jednostka na początku 2025 rozpocznie pierwszą w historii w polskiej części Morza Bałtyckiego budowę morskiej farmy wiatrowej – Baltic Power. To wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power, którego budowa zakończy się w 2026 - przekazał Krzysztof Bukowski, rzecznik prasowy Baltic Power.
offshore porty przemysł stoczniowy wiadomości12 listopada 2024 | 21:37 | Źródło: Baltic Power / Gazeta Morska | Drukuj
fot. Baltic Power
Przypłynięcie do portu w Gdyni pierwszej jednostki instalacyjnej z floty Van Oord jest elementem szerokiej kampanii mobilizacyjnej przed rozpoczęciem prac na morskim odcinku budowy Baltic Power.
- Svanen będzie odpowiadać za instalację monopali, czyli głównego elementu fundamentów dla 76 turbin o mocy 15 MW oraz 2 morskich stacji elektroenergetycznych. Na monopale zostaną nałożone tzw. elementy przejściowe łączące je z konstrukcjami turbin i stacji odbiorczych. Monopale, jakie posłużą do budowy farmy Baltic Power mają do 100 m długości, średnicę ok. 9 m i masę do 1700 ton - przekazał Krzysztof Bukowski, rzecznik prasowy Baltic Power.
Transport takich komponentów, z uwagi na ich rozmiar, możliwy jest tylko drogą morską. Posłużą do tego specjalne holowniki, które dostarczą konstrukcje na obszar farmy z portu przeładunkowego.
- Baltic Power, jako pierwszy tego typu projekt w Polsce, w oczekiwaniu na dostępność polskich portów i terminali instalacyjnych morskich farm wiatrowych będzie korzystał z już dostępnej tego typu infrastruktury portowej w basenie Morza Bałtyckiego - dodał rzecznik spółki.
zobacz też
Z Rotterdamu do Gdyni. Co to za statek? Svanen zacumował się w Trójmieście
Svanen rozpoczął służbę w 1991 roku, od 2005 roku obsługuje projekty offshore i był kilkukrotnie modernizowany wraz ze zwiększaniem rozmiarów turbin morskich farm wiatrowych. To prawdziwy weteran w branży - z jego pokładu zainstalowano ponad 700 monopali w całej Europie. Dzięki modernizacji przeprowadzonej w 2023 roku rozmiar dźwigu został zwiększony ze 120 do 125 metrów, a udźwig z 3000 do 4500 ton.
Jak informuje spółka Baltic Power w komunikacie, takie modyfikacje były niezbędne do tego, aby jednostka mogła instalować komponenty potrzebne przy stawianiu fundamentów dla turbin 15MW. Baltic Power będzie pierwszym projektem obsługiwanym przez statek po jego remoncie i jednym z pierwszych na świecie, na który trafią duże turbiny o mocy 15MW.
- Kontraktacja specjalistycznych statków instalacyjnych jest dużym wyzwaniem dla deweloperów morskich farm wiatrowych. W Europie dostępnych jest niewiele takich jednostek, a ponadto na Bałtyku wyzwaniem jest sam transfer floty przez Cieśniny Duńskie. Tego typu statki są rezerwowane u armatorów z kilkuletnim wyprzedzeniem na ściśle określony czas - mówi Krzysztof Bukowski.
Morska farma wiatrowa Baltic Power, realizowany przez ORLEN i Northland Power, to najbardziej zaawansowany projekt offshore wind w Polsce i jedyny w fazie budowy.
Prace postępują zgodnie z harmonogramem i planowana farma w 2026 roku włączy do krajowego systemu energetycznego ok. 1,2 GW mocy. Baltic Power pokryje ok. 3% zapotrzebowania Polski na energię, tym samym ograniczając krajową emisję CO2 o ok. 2,8 miliona ton rocznie.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Tomasz Wojak nowym członkiem zarządu Erbudu
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Naprawa uszkodzonego kabla na Bałtyku. Podejrzenia o sabotaż
Grupa Polenergia z historycznymi wzrostami. Blisko 545 mln zł zysku EBITDA i 297 mln zł skorygowanego zysku netto
Energia z Bałtyku dla Danii. Polenergia i Equinor podpisały umowę z Danske Commodities A/S
Fincantieri zbuduje pięć nowoczesnych statków typu Walk-to-Work dla rynku offshore za ponad 200 mln euro
Offshore Wind Poland 2024: Od słów do czynów. Będą nowe obszary pod rozwój następnej fazy offshore
Polska prezydencja w UE szansą na zrównoważoną transformację energetyczną. Cel Orlenu? Obniżanie swojej emisyjności
Grupa Orlen w gronie partnerów OGDC. "Dekarbonizacja i minimalizacja wpływu tej działalności na klimat"
REKLAMA