Pierwszy statek z suwnicami zacumował do ‎ Terminalu T3 w Baltic Hub. Zaawansowanie prac osiągnęło 70%

W ramach budowy nowego Terminalu T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk, realizowanego przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging, do nabrzeża terminalu dotarł statek z czterema pierwszymi nowoczesnymi suwnicami STS (Ship-to-Shore), które staną się integralną częścią infrastruktury przeładunkowej. Jest to jeden z kluczowych etapów inwestycji, której celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych Baltic Hub z 2,9 mln do 4,5 mln TEU rocznie. Zaawansowanie prac przy budowie Terminalu T3 osiągnęło poziom 70%

gospodarka morska porty przemysł stoczniowy trójmiasto wiadomości

08 listopada 2024   |   18:41   |   Źródło: Budimex | Gazeta Morska   |   Drukuj

Prowadzona przez Grupę Budimex SA budowa Terminalu T3 w Baltic Hub, który jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i na Bałtyku, wymagała skomplikowanych prac hydrotechnicznych, w tym stworzenia sztucznej wyspy, pogłębiania dna morskiego oraz wybudowania nabrzeża głównego. Dzięki zakończeniu tego etapu prac możliwe było dostarczenie i montaż 4 suwnic STS (Ship-to-Shore), których wysokość to 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem), a waga wynosi prawie 2000 ton każda. Pierwszy statek z suwnicami płynął z Chin dwa miesiące i 27 października br. wpłynął do Zatoki Gdańskiej, a następnie zacumował do Terminalu T3

Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging na budowie Terminala T3 Baltic Hub są na etapie 70% zaawansowania, a ich ukończenie planowane jest na koniec września 2025 roku. Obecnie Budimex prowadzi intensywne roboty żelbetowe w południowej części terminalu oraz wykonuje nawierzchnie betonowe, po których będą poruszały się pojazdy obsługujące terminal. Montowane są również szyny dla suwnic STS i RMG oraz szereg sieci elektrycznych i teletechnicznych. 

Terminal zajmuje powierzchnię ponad 36 hektarów, a jego nabrzeże przeładunkowe o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metrów pozwoli na bezpieczny i efektywny załadunek i rozładunek towarów w kontenerach. 

Suwnice STS w Baltic Hub

W ramach inwestycji Baltic Hub kupi łącznie 7 suwnic STS oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą obsługiwane zdalnie, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo pracy operatorów. Projekt zakłada wdrożenie nowoczesnych, niskoemisyjnych rozwiązań technologicznych, które wspierają politykę zrównoważonego rozwoju i ekologię.  W celu ochrony ssaków morskich zastosowano również monitoring hałasu i specjalne urządzenia zapobiegające ich zbliżaniu się do obszarów o intensywnym natężeniu prac.

Jak podkreślają w Gdańsku:

- Baltic Hub od początku swojego funkcjonowania stał się bramą transportową dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej, a nowy Terminal T3 jeszcze bardziej wzmocni jego pozycję, jako najważniejszego punktu przeładunkowego na Bałtyku  - akcentują w firmie.

Baltic Hub, wcześniej znany jako DCT Gdańsk, rozpoczął działalność w 2007 roku i ma obecnie zdolność obsługi ok. 3 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera 20-stopowego używanego w transporcie) rocznie. Po rozbudowie o Terminal T3, te zdolności zwiększą się do 4,5 mln TEU.

BUDIMEX SA - kim jest firma pracująca w Baltich Hub?

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie ponad 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły firmie zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. 

Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: słowackim, czeskim, niemieckim i łotewskim. Budimex działa aktywnie także na rynkach: OZE, elektromobilności, gospodarki odpadami, utrzymaniem dróg i nieruchomości oraz elektromobilności. Od 1995 roku Grupa Budimex notowana jest na warszawskiej GPW. Od 2011 roku wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. W 2024 roku firma weszła do indeksu WIG-20 – największych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. 

W skład grupy wchodzą m.in

  • Mostostal Kraków, 
  • FBSerwis, 
  • BXF Energia, 
  • Budimex Kolejnictwo, 
  • Budimex Mobility.

Odwiedź nas na gazetamorska.pl.

Redakcja Gazeta Morska
użytkownik

galeria


komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.