Pierwszy statek z suwnicami zacumował do Terminalu T3 w Baltic Hub. Zaawansowanie prac osiągnęło 70%
W ramach budowy nowego Terminalu T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk, realizowanego przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging, do nabrzeża terminalu dotarł statek z czterema pierwszymi nowoczesnymi suwnicami STS (Ship-to-Shore), które staną się integralną częścią infrastruktury przeładunkowej. Jest to jeden z kluczowych etapów inwestycji, której celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych Baltic Hub z 2,9 mln do 4,5 mln TEU rocznie. Zaawansowanie prac przy budowie Terminalu T3 osiągnęło poziom 70%
gospodarka morska porty przemysł stoczniowy trójmiasto wiadomości08 listopada 2024 | 18:41 | Źródło: Budimex | Gazeta Morska | Drukuj
Prowadzona przez Grupę Budimex SA budowa Terminalu T3 w Baltic Hub, który jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i na Bałtyku, wymagała skomplikowanych prac hydrotechnicznych, w tym stworzenia sztucznej wyspy, pogłębiania dna morskiego oraz wybudowania nabrzeża głównego. Dzięki zakończeniu tego etapu prac możliwe było dostarczenie i montaż 4 suwnic STS (Ship-to-Shore), których wysokość to 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem), a waga wynosi prawie 2000 ton każda. Pierwszy statek z suwnicami płynął z Chin dwa miesiące i 27 października br. wpłynął do Zatoki Gdańskiej, a następnie zacumował do Terminalu T3.
Prace prowadzone przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging na budowie Terminala T3 Baltic Hub są na etapie 70% zaawansowania, a ich ukończenie planowane jest na koniec września 2025 roku. Obecnie Budimex prowadzi intensywne roboty żelbetowe w południowej części terminalu oraz wykonuje nawierzchnie betonowe, po których będą poruszały się pojazdy obsługujące terminal. Montowane są również szyny dla suwnic STS i RMG oraz szereg sieci elektrycznych i teletechnicznych.
Terminal zajmuje powierzchnię ponad 36 hektarów, a jego nabrzeże przeładunkowe o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metrów pozwoli na bezpieczny i efektywny załadunek i rozładunek towarów w kontenerach.
Suwnice STS w Baltic Hub
W ramach inwestycji Baltic Hub kupi łącznie 7 suwnic STS oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą obsługiwane zdalnie, co znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo pracy operatorów. Projekt zakłada wdrożenie nowoczesnych, niskoemisyjnych rozwiązań technologicznych, które wspierają politykę zrównoważonego rozwoju i ekologię. W celu ochrony ssaków morskich zastosowano również monitoring hałasu i specjalne urządzenia zapobiegające ich zbliżaniu się do obszarów o intensywnym natężeniu prac.
Jak podkreślają w Gdańsku:
- Baltic Hub od początku swojego funkcjonowania stał się bramą transportową dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej, a nowy Terminal T3 jeszcze bardziej wzmocni jego pozycję, jako najważniejszego punktu przeładunkowego na Bałtyku - akcentują w firmie.
Baltic Hub, wcześniej znany jako DCT Gdańsk, rozpoczął działalność w 2007 roku i ma obecnie zdolność obsługi ok. 3 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera 20-stopowego używanego w transporcie) rocznie. Po rozbudowie o Terminal T3, te zdolności zwiększą się do 4,5 mln TEU.
BUDIMEX SA - kim jest firma pracująca w Baltich Hub?
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie ponad 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły firmie zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego.
Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: słowackim, czeskim, niemieckim i łotewskim. Budimex działa aktywnie także na rynkach: OZE, elektromobilności, gospodarki odpadami, utrzymaniem dróg i nieruchomości oraz elektromobilności. Od 1995 roku Grupa Budimex notowana jest na warszawskiej GPW. Od 2011 roku wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. W 2024 roku firma weszła do indeksu WIG-20 – największych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial.
W skład grupy wchodzą m.in
- Mostostal Kraków,
- FBSerwis,
- BXF Energia,
- Budimex Kolejnictwo,
- Budimex Mobility.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Sogestran Marine wprowadza pierwszy statek napędzany wodorem do swojej floty Zulu 06
Przedstawiciele Baltic Hub z wizytą w PSA w Singapurze
Rekordowy budżet na gospodarkę morską? Wiceminister Arkadiusz Marchewka: Inwestycje przekroczą 2 miliardy złotych
Maersk przyspiesza rewolucję ekologiczną: 20 statków dwupaliwowych na horyzoncie
Marek Rostkowski, CEO Grupy OMIDA: Zmiany, które mogłyby być wyzwaniem, są szansą na dalszy rozwój branży TSL
Gaz-System ma pozwolenie na budowę części morskiej Terminalu FSRU
Konferencja „Seas to Skies”. Sukces w dążeniu do zielonej przyszłości branż lotniczej i morskiej
Maersk wprowadza nowy dwupaliwowy statek metanolowy "A.P. Møller" w Singapurze
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
REKLAMA