Podmorskie kable telekomunikacyjne naprawione! Trwa międzynarodowe śledztwo
Operatorzy dwóch podmorskich kabli telekomunikacyjnych, łączących Szwecję z Litwą oraz Finlandię z Niemcami, poinformowali w piątek o zakończeniu napraw po niedawnych uszkodzeniach. W sprawie incydentów podejrzenia skierowano na chiński statek Yi Peng 3, który obecnie znajduje się na wodach międzynarodowych, pod nadzorem duńskiej marynarki wojennej i szwedzkiej straży przybrzeżnej.
bezpieczeństwo na świecie polityka sprzęt i technologie wiadomości29 listopada 2024 | 11:40 | Źródło: Biznes Alert / Gazeta Morska | Drukuj
Na zdjęciu statek Yi Peng fot. bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/
Naprawy kabli zakończone
Według przedstawiciela firmy Arelion, właściciela szwedzko-litewskiego kabla, prace naprawcze na dnie Bałtyku zostały pomyślnie zakończone. Podobne informacje przekazała fińska firma Cinia, właściciel kabla łączącego Finlandię z Niemcami. Oba połączenia telekomunikacyjne są już w pełni funkcjonalne.
Podejrzenie sabotażu
Do uszkodzeń kabli doszło 17 i 18 listopada w szwedzkiej strefie ekonomicznej, w pobliżu wysp Gotlandia i Olandia. Chiński kontenerowiec Yi Peng 3, który wypłynął z jednego z rosyjskich portów naftowych, jest podejrzewany o celowe przecięcie przewodów. Jak donosi dziennik „Wall Street Journal”, śledczy przypuszczają, że statek przeciągał kotwicę na odcinku ponad 100 mil morskich (ok. 160 km), co mogło doprowadzić do przerwania kabli.
Międzynarodowe śledztwo
Sprawę uszkodzeń bada szwedzka prokuratura, która rozważa możliwość sabotażu. Premier Szwecji, Ulf Kristersson, poinformował o wystosowaniu prośby do władz chińskich o współpracę w celu wyjaśnienia incydentów. Pekin w piątek zadeklarował gotowość do współpracy z zainteresowanymi krajami w celu ustalenia faktów.
Według „Wall Street Journal” śledczy analizują, czy działania chińskiego statku mogły być zlecone przez rosyjskie służby specjalne. Podejrzenia te wynikają z faktu, że Yi Peng 3 wypłynął z portu w Rosji, co budzi dodatkowe przypuszczenie o możliwe powiązania między tymi zdarzeniami a rosyjską działalnością wywiadowczą.
Obecnie Yi Peng 3 znajduje się w cieśninie Kattegat, a jego ruchy są monitorowane przez służby Danii i Szwecji. Międzynarodowe organy, w tym NATO, z rosnącym zaniepokojeniem przyglądają się incydentom dotyczącym infrastruktury krytycznej w regionie Bałtyku.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Indie i afrykańskie kraje przeprowadzą ćwiczenia morskie skierowane przeciwko wpływom Chin
Szef BBN gen. Dariusz Łukowski o amunicji: Problemem nie są zaniedbania, a gwałtowny wzrost potrzeb
Rosja śledziła brytyjskie atomowe okręty podwodne za pomocą czujników szpiegowskich
Cofka ustępuje z rzeki Elbląg
Tunezja likwiduje obozy dla migrantów i zaczyna deportacje
Cofka na Żuławach, w porcie Elbląg ogłoszono pogotowie przeciwpowodziowe
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR: nowe jednostki ratownicze i modernizacja floty na przyszłość
Okręty NATO zacumowały w Porcie Gdańsk. Sojusz wzmacnia obecność na Morzu Bałtyckim
Dziewięciu migrantów zginęło w wyniku zatonięcia łodzi na Morzu Egejskim
Chiny szukają w dawnych portugalskich koloniach portów do celów wojskowych
REKLAMA