Potencjalny strajk w portach USA zagrożeniem dla globalnego łańcucha dostaw oraz dla Polski
Wraz z rosnącym prawdopodobieństwem strajku w portach wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych oraz w Zatoce Meksykańskiej, światowe łańcuchy dostaw mogą stanąć w obliczu poważnych zakłóceń. Eksperci z branży logistycznej, w tym firma C.H. Robinson, ostrzegają, że skutki takiego protestu dotkną przewoźników i konsumentów na całym świecie, w tym w Europie, a Polska może odczuć konsekwencje szczególnie dotkliwie.
logistyka na świecie porty wiadomości30 września 2024 | 11:00 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
Globalny wpływ zakłóceń w amerykańskich portach
Strajk w kluczowych portach USA, które znajdują się na wschodnim wybrzeżu oraz w Zatoce Meksykańskiej, może mieć katastrofalne skutki dla gospodarek różnych krajów. Porty te obsługują znaczną część globalnego handlu, a każdy dzień przestoju w funkcjonowaniu tych kluczowych węzłów logistycznych może prowadzić do ogromnych opóźnień w dostawie towarów. Według ekspertów C.H. Robinson, tygodniowe zakłócenie w działaniu portów może przełożyć się na miesięczne opóźnienia w dostawie ładunków.
Warto zauważyć, że wschodnie wybrzeże i Zatoka Meksykańska stanowią lokalizację połowy najbardziej ruchliwych portów w Ameryce Północnej. W przypadku strajku, stany takie jak Teksas, Georgia, Luizjana i Pensylwania – które importują najwięcej towarów z Polski – mogłyby doświadczyć poważnych trudności. To właśnie te stany byłyby szczególnie narażone na skutki zamknięcia portów, jeśli protesty rozpoczęłyby się 1 października.
Kluczowa rola USA w polskim handlu zagranicznym
Stany Zjednoczone są jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski, co czyni ewentualne zakłócenia w amerykańskich portach jeszcze bardziej istotnymi. W 2023 roku USA były czwartym pod względem wielkości kierunkiem importu dla Polski, a także jedynym nieeuropejskim krajem, który znalazł się w pierwszej dziesiątce państw, do których Polska eksportuje najwięcej towarów.
Wartość eksportu z Polski do Stanów Zjednoczonych wyniosła w 2023 roku 11,8 miliarda dolarów, podczas gdy import z USA osiągnął wartość 16,2 miliarda dolarów. Szczególnie istotne dla polskiego eksportu były części motoryzacyjne, w tym te przeznaczone dla motocykli – w czerwcu 2024 roku ich wartość eksportowa wyniosła 57,5 miliona dolarów. Z kolei jednym z najważniejszych importowanych do Polski towarów były produkty chemiczne, w tym szczepionki.
Zakłócenia w dostawach z USA mogłyby dotknąć zarówno polskich producentów, jak i konsumentów, powodując opóźnienia w dostawach, a także wzrost kosztów transportu.
Efekt kaskadowy: Europa, Oceania, Azja
Jak zaznacza Mia Ginter, dyrektorka ds. transportu morskiego w firmie C.H. Robinson, skutki strajku w amerykańskich portach najbardziej odczują przewoźnicy transportujący ładunki z Europy, Oceanii oraz Azji do Stanów Zjednoczonych.
- To z kolei kaskadowo zakłóci przepływ towarów w USA, Kanadzie i Meksyku. Jak widzieliśmy w przypadku innych zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw, kaskada ta doprowadziłaby zarówno do wydłużenia czasu tranzytu, jak i dodatkowych kosztów – ocenia Ginter.
Wspomniane koszty mogą obejmować m.in. opłaty za zatory w transporcie, opłaty za przestój ładunków, a także dodatkowe opłaty związane z koniecznością zatrzymania ładunków na dłuższy czas.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Port Gdynia: tankowiec "Khatanga" przygotowany do opuszczenia portu
Prezydent Donald Trump domaga się bezpłatnego udostępnienia Kanału Panamskiego oraz Kanału Sueskiego
Rosja z pomocą floty cieni przemyca broń i sprzęt wojskowy dla sił marszałka Chalify Haftara w Libii
Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców
Problemy prezydent Gdańska? Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zamknięcia Mostu Siennickiego
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
Ruszyła kampania rekrutacyjna na kierowców ORLEN Transport
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
REKLAMA