CPK: Nowe inwestycje na Pomorzu. Rozwój infrastruktury i szanse dla regionu. Rozmowa z Marcinem Horałą
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to projekt, który może zmienić krajobraz transportowy Polski, w tym także Pomorza. O inwestycjach kolejowych i drogowych w regionie oraz ich potencjalnym wpływie na rynek pracy i życie mieszkańców rozmawiamy z Marcinem Horałą, liderem ruchu Tak Dla Rozwoju, posłem na Sejm RP i byłym ministrem.
tak dla rozwoju logistyka polityka porty transport i spedycja trójmiasto wiadomości16 grudnia 2024 | 08:09 | Źródło: Gazeta Morska | Drukuj
fot. Daniel Nawrocki / Gazeta Morska
Nowa jakość transportu na Pomorzu
Jednym z kluczowych elementów inwestycji CPK w regionie Pomorza będzie tzw. szprycha nr 1. Jak wyjaśnia Marcin Horała, obejmuje ona modernizację istniejących linii kolejowych 201 (Bydgoszcz–Gdynia) i 202 (Trójmiasto–Słupsk), a także budowę zupełnie nowej linii wchodzącej w skład Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ (CMK-Północ). Nowa infrastruktura połączy Trójmiasto z węzłem CPK, otwierając region na szybkie połączenia z południem kraju.
- W ramach CPK realizowana na Pomorzu byłaby szprycha nr 1. W jej skład wchodziłyby modernizowane linie kolejowe 201 (Bydgoszcz-Gdynia) i 202 (Trójmiasto-Słupsk) jak również zupełnie nowa linia wchodząca w skład przedsięwzięcia „Centralna Magistrala Kolejowa - Północ” docelowo łącząca węzeł CPK z węzłem Trójmiasto – podkreśla Marcin Horała w rozmowie z Gazetą Morską.
Szansa na nowe miejsca pracy
Projekt CPK to nie tylko modernizacja infrastruktury, ale także impuls dla rozwoju gospodarczego regionu. Horała wskazuje, że transport i logistyka są kluczowe dla niemal wszystkich sektorów gospodarki, a poprawa połączeń kolejowych i drogowych może wygenerować wiele nowych miejsc pracy.
- Transport i logistyka są niezbędne dla niemal wszystkich gałęzi gospodarki i pozwalają na tworzenie miejsc pracy w różnych branżach. Przykładowo - polepszeniu skomunikowania kolejowego portów z południem kraju ich rozwój, (a więc też i liczba generowanych miejsc pracy) będzie przyspieszony – zauważa poseł.
Korzyści dla pasażerów
Dla mieszkańców Pomorza CPK oznacza również wygodniejsze i szybsze podróże. Dzięki pełnej funkcjonalności węzła CPK wiele połączeń – na przykład z Warszawą, Krakowem czy Katowicami – będzie realizowanych bezpośrednio, co skróci czas przejazdu nawet o połowę.
- Obecna komunikacja Trójmiasta z południem przez jedną linię kolejową (E-65) mocno obciążoną ruchem pasażerskim stanowi wąskie gardło dla transportu towarów. Modernizacja alternatywnej linii 201 a docelowo przejęcie większości ruchu pasażerskiego przez CMK-Północ pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału trójmiejskich portów jako elementu prawdziwie intermodalnego hubu. Takie miejsca są niezwykle abstrakcyjne dla inwestorów – wyjaśnia poseł w rozmowie z Gazetą Morską.
Pomorze atrakcyjne dla inwestorów
Obecna infrastruktura kolejowa regionu, w tym przeciążona linia E-65, stanowi istotne ograniczenie dla transportu towarów. Modernizacja linii 201 i odciążenie głównych tras mają otworzyć nowe możliwości dla trójmiejskich portów. Jak wskazuje Horała, inwestycje te pozwolą w pełni wykorzystać ich potencjał jako intermodalnych hubów, które będą bardziej atrakcyjne dla inwestorów.
- Korzyści dla pasażerów będą wynikały nie tylko z przesiadek - węzeł CPK w pełnej funkcjonalności pozwoli na trasowanie pociągów w dowolnych relacjach. Znacząca część połączeń, np. z Warszawą, Krakowem, Katowicami, Rzeszowem czy Wrocławiem będzie więc bezpośrednia, bez konieczności przesiadek w CPK. Mieszkańcy Trójmiasta i nie tylko - również np. Słupska czy Powiśla otrzymają dużo więcej dużo szybszych (nieraz ponad dwukrotnie szybszych od obecnych) połączeń z kilkudziesięcioma polskimi miastami - a za pośrednictwem lotniska z całym światem. – podsumowuje Marcin Horała.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Wietnamski gigant morski. Największy masowiec gotowy do żeglugi
Gdynia na trasie światowych gigantów. USNS Red Cloud z pierwszą wizytą w polskim porcie
Chiny prezentują największy na świecie statek typu heavy lift vessel. Nowa era transportu ciężkich ładunków
Grupa PKP Cargo kontynuuje rozmowy z Grupą Cosco Shipping
Rekordowy załadunek samochodów na statek RO-RO
"Certified pick up". Rok sukcesów w logistyce Portu Antwerpia-Brugia
Maersk przyspiesza rewolucję ekologiczną: 20 statków dwupaliwowych na horyzoncie
Marek Rostkowski, CEO Grupy OMIDA: Zmiany, które mogłyby być wyzwaniem, są szansą na dalszy rozwój branży TSL
Statek Finlandia Seaways osiadł na mieliźnie w Norwegii. Ładunek wojskowy do Polski dotrze, ale później
Konferencja „Seas to Skies”. Sukces w dążeniu do zielonej przyszłości branż lotniczej i morskiej
REKLAMA
REKLAMA