Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej

26 maja 2025 roku w Sławkowie podpisano umowę inwestycyjną pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków. Projekt ten to nie tylko istotny krok w rozwoju polskiej infrastruktury logistycznej, ale także strategiczna inwestycja wzmacniająca bezpieczeństwo i niezależność transportową Unii Europejskiej – zwłaszcza w kontekście odbudowy Ukrainy oraz nowych szlaków ładunkowych z Azji.

biznes logistyka polityka transport i spedycja wiadomości

26 maja 2025   |   23:58   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Ministerstwo Infrastruktury

fot. Ministerstwo Infrastruktury

Rozbudowa Euroterminalu zakłada powstanie drugiego terminalu intermodalnego wyposażonego w siedem nowych torów oraz nowoczesne urządzenia przeładunkowe, umożliwiające szybszą i bardziej efektywną obsługę kontenerów. To inwestycja o wartości 180 mln zł, która niemal podwoi przepustowość terminalu – z obecnych 285 tys. TEU do 530 tys. TEU rocznie.

Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy dla procesów przeładunkowych w całej Europie i nie tylkopowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Znaczenie terminalu w Sławkowie wzrasta w kontekście paneuropejskich korytarzy transportowych. Lokalizacja tego obiektu na przecięciu osi północ–południe (Baltic–Adriatic) oraz wschód–zachód czyni go kluczowym ogniwem sieci logistycznej kontynentu.

Akurat ten kierunek – łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem – jest dzisiaj ważniejszy nawet dla Sławkowa niż kierunek wschód–zachód, jeśli chodzi o ilość ładunków, jakie przechodzą przez Sławków. A więc Włochy, a więc państwa leżące nad Adriatykiem i oczywiście z drugiej strony Baltic Hub, czyli dwa wielkie morskie okna na świat, a w środku serce to lądowe, czyli Sławkówpodkreślił premier Donald Tusk podczas uroczystości podpisania umowy.

Niezwykłym atutem terminalu jest jego położenie na końcu szerokotorowej linii kolejowej LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa) – jedynej takiej w Unii Europejskiej, prowadzącej od granicy z Ukrainą aż do Sławkowa. To właśnie szerokie tory, umożliwiające bezpośredni transport towarów z Dalekiego Wschodu bez konieczności zmiany rozstawu, stanowią o wyjątkowości tego węzła.

Sławków to polskie okno na świat, dlatego nadzór nad rozwojem Sławkowa powinien być w 100 procentach polski. Kto kontroluje Euroterminal w Sławkowie, kontroluje przepływ towarów w układzie Unia Europejska – Ukraina dodał minister Dariusz Klimczak.

Bliskość dwóch dużych lotnisk – Kraków-Balice (57 km) i Katowice-Pyrzowice (44 km), a także autostrad A1 i A4, jeszcze bardziej wzmacnia strategiczne znaczenie Sławkowa jako multimodalnego centrum logistycznego o znaczeniu ponadregionalnym.

Rozbudowa terminalu to nie tylko zwiększenie możliwości przeładunkowych, ale także impuls gospodarczy dla regionu oraz realne wzmocnienie pozycji Polski jako lidera logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz