Karol Nawrocki Prezydentem RP. Co oznacza ten wybór dla sektora morskiego?
W wyniku zakończonych wyborów prezydenckich nowym Prezydentem RP został Karol Nawrocki – historyk, prezes Instytutu Pamięci Narodowej i – co istotne z punktu widzenia sektora morskiego – kandydat, który wielokrotnie podkreślał swoje przywiązanie do spraw Wybrzeża, Marynarki Wojennej, portów i gospodarki morskiej.
polityka wiadomości02 czerwca 2025 | 19:44 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Mikołaj Bujak
W rozmowie z Gazetą Morską oraz w publicznych deklaracjach kampanijnych przedstawił on szeroki zestaw priorytetów, które jako Prezydent zamierza wspierać i egzekwować – zarówno wobec rządu, jak i parlamentu.
Marynarka Wojenna: nadrabianie dekad zapóźnień
Karol Nawrocki określił Marynarkę Wojenną jako „najbardziej zaniedbany rodzaj sił zbrojnych ostatnich dekad”. Podkreślił, że choć programy takie jak „Kormoran” i „Miecznik” są krokiem w dobrą stronę, to konieczne jest pilne podpisanie umowy na program „Orka”, dotyczący nowoczesnych okrętów podwodnych. W jego opinii dalsza zwłoka grozi utratą ciągłości szkoleniowej i zdolności operacyjnych pod wodą. Prezydent-elekt wskazał też na potrzebę uruchomienia programu „Delfin”, czyli budowy nowych okrętów rozpoznania.
Warto dodać, że Karol Nawrocki zwracał uwagę na kluczową rolę stoczni, które – jego zdaniem – udowodniły, że są w stanie realizować skomplikowane projekty wojskowe, często jako część większych konsorcjów międzynarodowych.
Straż Graniczna i MSPiR SAR: więcej środków, mniej barier instytucjonalnych
Karol Nawrocki zapowiedział większe wsparcie dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej, zwracając uwagę na zmieniające się zagrożenia: działania hybrydowe, sabotaż czy presję migracyjną. Pozytywnie ocenił wprowadzenie jednostki SG-301, ale zaznaczył, że potrzeby służby są nadal dalekie od zaspokojenia.
Jeśli chodzi o Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), prezydent-elekt zwraca uwagę na niską konkurencyjność płac i konieczność integracji zasobów SAR, Marynarki Wojennej oraz MOSG w ramach jednej, elastycznej struktury operacyjnej. Jego zdaniem priorytetem powinna być profesjonalizacja, synergia i wyższe standardy wynagradzania.
Porty: sukces i presja dalszego rozwoju
Nowy prezydent podkreśla, że polskie porty to historia ogromnego sukcesu, a ich znaczenie dla gospodarki krajowej jest kluczowe. Wymienia wśród priorytetów kontynuację strategicznych inwestycji: terminal głębokowodny w Świnoujściu, port zewnętrzny w Gdyni, rozbudowę Baltic Hub w Gdańsku oraz poprawę dostępu lądowego (np. linia kolejowa 201 czy tzw. Droga Czerwona).
Zaznacza też, że będzie „proaktywnie naciskał i rozliczał rząd z opóźnień i zaniedbań” w tej dziedzinie.
Żegluga śródlądowa i morska: czas na realne działania
Transport morski i żegluga śródlądowa zajmują w jego strategii gospodarczej ważne miejsce. Prezydent-elekt dostrzega wieloletnie zaniedbania i zapowiada działania zmierzające do odwrócenia trendów – m.in. przez wsparcie rozwoju infrastruktury śródlądowej oraz podniesienie konkurencyjności transportu wodnego.
Energetyka morska i ochrona infrastruktury
Karol Nawrocki wyraził zdecydowane poparcie dla rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku, uznając je za potrzebne uzupełnienie krajowego miksu energetycznego i szansę rozwoju dla średnich portów. Równocześnie dostrzega potencjał nowych technologii, takich jak energia z fal czy prądów morskich – o ile potwierdzą je eksperci.
W kwestii ochrony infrastruktury krytycznej portów zapowiedział wsparcie dla budowy własnych, profesjonalnych struktur bezpieczeństwa w ramach państwowych zarządów portów. Jego zdaniem usługi ochrony nie powinny być zewnętrzne, a oparte na wyspecjalizowanych formacjach portowych.
Stocznie: koniec chaosu właścicielskiego?
Wśród najważniejszych zapowiedzi znalazła się także krytyka rozproszonego modelu właścicielskiego sektora stoczniowego. Karol Nawrocki zauważył, że stocznie podlegają różnym ministerstwom, funduszom inwestycyjnym czy agencjom – co prowadzi do wewnętrznej konkurencji i marnotrawstwa. Zadeklarował powrót do idei „jednego gospodarza” dla gospodarki morskiej, być może w formie reaktywowanego resortu.
Rybactwo: czas na głos tradycyjnych rybaków
Prezydent-elekt zapowiedział także większe wsparcie dla tradycyjnego rybołówstwa przybrzeżnego, które – jego zdaniem – jest nie tylko częścią gospodarki, ale też dziedzictwem kulturowym polskiego wybrzeża. Wzywa do ograniczenia połowów paszowych oraz uczciwszego systemu kwotowego, opartego na danych naukowych i dialogu z branżą. Ewentualne reformy legislacyjne miałyby powstać przy współpracy Narodowej Rady Rozwoju i środowisk rybackich.
Wybór Karola Nawrockiego na urząd Prezydenta RP może oznaczać nowe otwarcie dla sektora morskiego – zarówno w sferze bezpieczeństwa, jak i gospodarki. Choć kompetencje prezydenta są ograniczone, jego determinacja do egzekwowania działań od rządu i wspierania kluczowych inicjatyw legislacyjnych mogą mieć realny wpływ na przyszłość polskiej gospodarki morskiej i obronności na Bałtyku.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Karol Nawrocki prowadzi w late poll. Rafał Trzaskowski górą na morzu. Kto zostanie Prezydentem RP?
Morze w kampanii. Kto naprawdę ma plan dla Bałtyku: Karol Nawrocki czy Rafał Trzaskowski?
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wyniki wyborów prezydenckich na statkach. Kto wygrywa na morzu? Karol Nawrocki i Rafał Trzaskowski w drugiej turze
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Donald Trump nakazał ponowne otwarcie więzienia na wyspie Alcatraz pod San Francisco
Ukraiński resort rozwoju: chcemy wykorzystać polskie inwestycje do odbudowy przemysłu morskiego
REKLAMA