Karol Nawrocki Prezydentem RP. Co oznacza ten wybór dla sektora morskiego?

W wyniku zakończonych wyborów prezydenckich nowym Prezydentem RP został Karol Nawrocki – historyk, prezes Instytutu Pamięci Narodowej i – co istotne z punktu widzenia sektora morskiego – kandydat, który wielokrotnie podkreślał swoje przywiązanie do spraw Wybrzeża, Marynarki Wojennej, portów i gospodarki morskiej.

polityka wiadomości

02 czerwca 2025   |   19:44   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Mikołaj Bujak

fot. Mikołaj Bujak

W rozmowie z Gazetą Morską oraz w publicznych deklaracjach kampanijnych przedstawił on szeroki zestaw priorytetów, które jako Prezydent zamierza wspierać i egzekwować – zarówno wobec rządu, jak i parlamentu.

Marynarka Wojenna: nadrabianie dekad zapóźnień

Karol Nawrocki określił Marynarkę Wojenną jako „najbardziej zaniedbany rodzaj sił zbrojnych ostatnich dekad”. Podkreślił, że choć programy takie jak „Kormoran” i „Miecznik” są krokiem w dobrą stronę, to konieczne jest pilne podpisanie umowy na program „Orka”, dotyczący nowoczesnych okrętów podwodnych. W jego opinii dalsza zwłoka grozi utratą ciągłości szkoleniowej i zdolności operacyjnych pod wodą. Prezydent-elekt wskazał też na potrzebę uruchomienia programu „Delfin”, czyli budowy nowych okrętów rozpoznania.

Warto dodać, że Karol Nawrocki zwracał uwagę na kluczową rolę stoczni, które – jego zdaniem – udowodniły, że są w stanie realizować skomplikowane projekty wojskowe, często jako część większych konsorcjów międzynarodowych.

Straż Graniczna i MSPiR SAR: więcej środków, mniej barier instytucjonalnych

Karol Nawrocki zapowiedział większe wsparcie dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej, zwracając uwagę na zmieniające się zagrożenia: działania hybrydowe, sabotaż czy presję migracyjną. Pozytywnie ocenił wprowadzenie jednostki SG-301, ale zaznaczył, że potrzeby służby są nadal dalekie od zaspokojenia.

Jeśli chodzi o Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), prezydent-elekt zwraca uwagę na niską konkurencyjność płac i konieczność integracji zasobów SAR, Marynarki Wojennej oraz MOSG w ramach jednej, elastycznej struktury operacyjnej. Jego zdaniem priorytetem powinna być profesjonalizacja, synergia i wyższe standardy wynagradzania.

Porty: sukces i presja dalszego rozwoju

Nowy prezydent podkreśla, że polskie porty to historia ogromnego sukcesu, a ich znaczenie dla gospodarki krajowej jest kluczowe. Wymienia wśród priorytetów kontynuację strategicznych inwestycji: terminal głębokowodny w Świnoujściu, port zewnętrzny w Gdyni, rozbudowę Baltic Hub w Gdańsku oraz poprawę dostępu lądowego (np. linia kolejowa 201 czy tzw. Droga Czerwona).

Zaznacza też, że będzie „proaktywnie naciskał i rozliczał rząd z opóźnień i zaniedbań” w tej dziedzinie.

Żegluga śródlądowa i morska: czas na realne działania

Transport morski i żegluga śródlądowa zajmują w jego strategii gospodarczej ważne miejsce. Prezydent-elekt dostrzega wieloletnie zaniedbania i zapowiada działania zmierzające do odwrócenia trendów – m.in. przez wsparcie rozwoju infrastruktury śródlądowej oraz podniesienie konkurencyjności transportu wodnego.

Energetyka morska i ochrona infrastruktury

Karol Nawrocki wyraził zdecydowane poparcie dla rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku, uznając je za potrzebne uzupełnienie krajowego miksu energetycznego i szansę rozwoju dla średnich portów. Równocześnie dostrzega potencjał nowych technologii, takich jak energia z fal czy prądów morskich – o ile potwierdzą je eksperci.

W kwestii ochrony infrastruktury krytycznej portów zapowiedział wsparcie dla budowy własnych, profesjonalnych struktur bezpieczeństwa w ramach państwowych zarządów portów. Jego zdaniem usługi ochrony nie powinny być zewnętrzne, a oparte na wyspecjalizowanych formacjach portowych.

Stocznie: koniec chaosu właścicielskiego?

Wśród najważniejszych zapowiedzi znalazła się także krytyka rozproszonego modelu właścicielskiego sektora stoczniowego. Karol Nawrocki zauważył, że stocznie podlegają różnym ministerstwom, funduszom inwestycyjnym czy agencjom – co prowadzi do wewnętrznej konkurencji i marnotrawstwa. Zadeklarował powrót do idei „jednego gospodarza” dla gospodarki morskiej, być może w formie reaktywowanego resortu.

Rybactwo: czas na głos tradycyjnych rybaków

Prezydent-elekt zapowiedział także większe wsparcie dla tradycyjnego rybołówstwa przybrzeżnego, które – jego zdaniem – jest nie tylko częścią gospodarki, ale też dziedzictwem kulturowym polskiego wybrzeża. Wzywa do ograniczenia połowów paszowych oraz uczciwszego systemu kwotowego, opartego na danych naukowych i dialogu z branżą. Ewentualne reformy legislacyjne miałyby powstać przy współpracy Narodowej Rady Rozwoju i środowisk rybackich.

Wybór Karola Nawrockiego na urząd Prezydenta RP może oznaczać nowe otwarcie dla sektora morskiego – zarówno w sferze bezpieczeństwa, jak i gospodarki. Choć kompetencje prezydenta są ograniczone, jego determinacja do egzekwowania działań od rządu i wspierania kluczowych inicjatyw legislacyjnych mogą mieć realny wpływ na przyszłość polskiej gospodarki morskiej i obronności na Bałtyku.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz