Katastrofa kontenerowca MSC Elsa 3 u wybrzeży Indii. Załoga uratowana, trwa akcja zabezpieczania środowiska

Kontenerowiec MSC Elsa 3 zatonął na Morzu Arabskim, około 38 mil morskich na południowy zachód od indyjskiego portu w Kochi. Jednostka, pływająca pod banderą Liberii, przez kilka godzin walczyła z silnym przechyłem, zanim ostatecznie zniknęła pod powierzchnią morza. Na pokładzie znajdowało się 24 członków załogi – wszyscy zostali uratowani w skoordynowanej akcji Indyjskiej Straży Przybrzeżnej i Marynarki Wojennej.

bezpieczeństwo logistyka na świecie straż przybrzeżna transport i spedycja wiadomości

27 maja 2025   |   08:09   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Indian Coast Guard

fot. Indian Coast Guard

Według wstępnych informacji, statek przewoził około 640 kontenerów, w tym 13 z ładunkiem niebezpiecznym, oraz 450 ton paliwa. Władze Indii niezwłocznie rozpoczęły działania mające na celu zapobieżenie wyciekowi paliwa oraz substancji chemicznych do środowiska morskiego. Jednostki ratownicze i specjalistyczne zespoły zabezpieczające rejony potencjalnego skażenia operują w rejonie zatonięcia.

Zdarzenia tej skali są coraz częstsze

Zatonięcie MSC Elsa 3 wpisuje się w szerszy trend związany ze wzrostem incydentów morskich, zwłaszcza z udziałem dużych kontenerowców. Rosnące rozmiary jednostek, coraz bardziej intensywny ruch morski i zmienne warunki pogodowe w rejonach tropikalnych przyczyniają się do wzrostu ryzyka w żegludze liniowej.

Międzynarodowe organizacje morskie już od kilku lat alarmują o potrzebie większego nadzoru nad stanem technicznym jednostek, szczególnie tych transportujących niebezpieczne ładunki. Zatonięcia takie jak to, choć wciąż stosunkowo rzadkie, mogą mieć długofalowe skutki środowiskowe i ekonomiczne, wpływając zarówno na lokalne ekosystemy, jak i globalne łańcuchy dostaw.

W najbliższych dniach spodziewane są kolejne raporty dotyczące przyczyn utraty stabilności jednostki. Śledztwo prowadzi zarówno armator, jak i lokalne służby morskie we współpracy z Międzynarodową Organizacją Morską (IMO).

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz