Katastrofa kontenerowca MSC Elsa 3 u wybrzeży Indii. Załoga uratowana, trwa akcja zabezpieczania środowiska
Kontenerowiec MSC Elsa 3 zatonął na Morzu Arabskim, około 38 mil morskich na południowy zachód od indyjskiego portu w Kochi. Jednostka, pływająca pod banderą Liberii, przez kilka godzin walczyła z silnym przechyłem, zanim ostatecznie zniknęła pod powierzchnią morza. Na pokładzie znajdowało się 24 członków załogi – wszyscy zostali uratowani w skoordynowanej akcji Indyjskiej Straży Przybrzeżnej i Marynarki Wojennej.
bezpieczeństwo logistyka na świecie straż przybrzeżna transport i spedycja wiadomości27 maja 2025 | 08:09 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Indian Coast Guard
Według wstępnych informacji, statek przewoził około 640 kontenerów, w tym 13 z ładunkiem niebezpiecznym, oraz 450 ton paliwa. Władze Indii niezwłocznie rozpoczęły działania mające na celu zapobieżenie wyciekowi paliwa oraz substancji chemicznych do środowiska morskiego. Jednostki ratownicze i specjalistyczne zespoły zabezpieczające rejony potencjalnego skażenia operują w rejonie zatonięcia.
Zdarzenia tej skali są coraz częstsze
Zatonięcie MSC Elsa 3 wpisuje się w szerszy trend związany ze wzrostem incydentów morskich, zwłaszcza z udziałem dużych kontenerowców. Rosnące rozmiary jednostek, coraz bardziej intensywny ruch morski i zmienne warunki pogodowe w rejonach tropikalnych przyczyniają się do wzrostu ryzyka w żegludze liniowej.
Międzynarodowe organizacje morskie już od kilku lat alarmują o potrzebie większego nadzoru nad stanem technicznym jednostek, szczególnie tych transportujących niebezpieczne ładunki. Zatonięcia takie jak to, choć wciąż stosunkowo rzadkie, mogą mieć długofalowe skutki środowiskowe i ekonomiczne, wpływając zarówno na lokalne ekosystemy, jak i globalne łańcuchy dostaw.
W najbliższych dniach spodziewane są kolejne raporty dotyczące przyczyn utraty stabilności jednostki. Śledztwo prowadzi zarówno armator, jak i lokalne służby morskie we współpracy z Międzynarodową Organizacją Morską (IMO).
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Powrót Komisariatu Wodnego w Szczecinie. Bezpieczeństwo na wodach priorytetem przed sezonem turystycznym
Korytarz życia na plaży. OSP Jantar apeluje do turystów przed sezonem wakacyjnym
Foka na plaży postawiła służby na nogi. Akcja ratunkowa w Łebie
NCL Salten: trzecie wejście na mieliznę w Norwegii. Czy armatorzy wyciągną wnioski?
SAREX 25, czyli zgrane działania służb ratowniczych na lądzie, w powietrzu i na morzu
Bałtyk w stanie gotowości. Polska reaguje na zagrożenie ze strony „floty cieni”
Sprawna akcja ratunkowa w Porcie Gdańsk. Załoga „Pioruna” po raz kolejny w akcji
Ratownicy morscy z błogosławieństwem św. Jana Nepomucena. 21 maja - dzień ludzi od misji niemożliwych
Podejrzane manewry „floty cieni” na Bałtyku. Interwencja polskich służb i działania zabezpieczające ORP „Heweliusz”
USCGC STRATTON w drodze na Indo-Pacyfik. Wzmocnienie obecności USA w regionie
REKLAMA