Co dalej z Drogą Czerwoną w Gdyni? Kiedy dojazd do Portu Gdynia stanie się łatwiejszy

Co z budową Drogi Czerwonej w Gdyni? Ministerstwo Infrastruktury przygotowało szczegółowy harmonogram w odpowiedzi na interpelację posła Jarosława Wałęsy, wskazując przy tym, że "proces inwestycji to proces złożony".

logistyka polityka porty transport i spedycja wiadomości

27 listopada 2024   |   14:23   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

- Resort infrastruktury dostrzega niezwykle istotne znaczenie Drogi Czerwonej w Gdyni w systemie transportowym kraju. Jej celem jest poprawa dostępności od strony lądu do Portu Morskiego w Gdyni, co pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych i rozwojowych portu. Docelowo Droga Czerwona zostanie włączona do sieci dróg krajowych - informuje Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Resort infrastruktury przypomoina, że proces przygotowawczy dla budowy Drogi Czerwonej w Gdyni rozpoczął się w październiku 2022 r. Wówczas została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.

Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki:

  • odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego,
  • odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70,
  • odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy.

Dla pierwszego odcinka wykonawca aktualnie opracowuje koncepcję programową wraz z dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

- Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest na IV kwartał 2025 r. Następnie wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest na I kwartał 2026 r., uzyskanie DŚU – na I kwartał 2027 r., ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy w systemie P&B – na II kwartał 2027 r., rozpoczęcie robót budowlanych – na II kwartał 2029 r., a zakończenie robót na II kwartał 2032 r. Natomiast dla odcinka drugiego i trzeciego finalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego, które ma na celu ustalenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji - dodaje Stanisław Bukowiec.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, zakończenie prac nad koncepcją programową dla pierwszego odcinka pozwoli na kompleksowe podejście do całości przedsięwzięcia, z uwzględnieniem aspektów  newralgicznych w zakresie technicznym, społecznym czy ekonomicznym, co determinuje dalszy harmonogram prac dla tych odcinków.

- Pragnę zauważyć, że przygotowanie inwestycji to proces złożony, długotrwały i uzależniony od wielu czynników, w tym terminów wydawania przez właściwe organy niezbędnych decyzji administracyjnych, wnoszonych odwołań, udziału społeczeństwa i zgłaszanych przez różnych interesariuszy wniosków czy postulatów co do zaproponowanych rozwiązań - dodaje przedstawiciel MI.

Droga Czerwona, w ocenie resortu, jest projektowana w trudnych uwarunkowaniach terenowych, gdzie występuje gęsta zabudowa mieszkaniowa, handlowo-usługowa, przemysłowa, portowa, obiekty strategiczne (np. ciepłownia w Gdyni), gęsta sieć drogowa i kolejowa kolidująca z planowanym przebiegiem inwestycji, gęsta sieć infrastruktury różnych gestorów kolidująca z planowanym przebiegiem drogi, znacząca liczba inwestycji innych Inwestorów (m.in. PKP, Miasto Gdynia, Port Gdynia) będących na etapie przygotowania a także realizacji robót, kolidujących z planowanym przebiegiem drogi, wysoki poziom wód gruntowych. Szczególne rozwiązania projektowe uwzględniające występujące w stanie istniejącym uwarunkowania kształtują również koszty tej inwestycji, dla której środki finansowe przewidziano w określonej wysokości.

- Należy podkreślić, że resort infrastruktury z pełną determinacją podchodzi do realizacji tej ważnej inwestycji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad organizuje cykliczne rady projektu, na które zapraszane są zainteresowane podmioty, m.in. PKP PLK S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Prezydent Miasta Gdynia, Wójt Gminy Kosakowo, CPK Sp. z o.o., gdzie omawiane jest zaawansowanie prac oraz konkretne rozwiązania projektowe. Inwestycja została objęta szczególnym nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, a sytuacje wymagające podjęcia kluczowych decyzji czy też działań rozstrzygane są niezwłocznie tak, aby proces przygotowawczy dla Drogi Czerwonej przebiegał sprawnie, a po jego zakończeniu można było rozpocząć prace budowlane - odpowiada Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W związku z koniecznością uzyskania wymaganych decyzji administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia realizacji inwestycji, które w dużej mierze determinują harmonogram prac dla Drogi Czerwonej, GDDKiA przy wsparciu MI będzie, jak czytamy w odpowiedzi na interpelację posła Jarosława Wałęsy, na bieżąco współpracować z właściwymi organami w celu ograniczenia do minimum czasu niezbędnego na ich wydanie i uprawomocnienie.

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz