STS Pogoria ma 45 lat. Jubileusz kultowego żaglowca z Gdańska

1 czerwca 1980 roku w Gdańsku po raz pierwszy podniesiono banderę na STS Pogoria – żaglowcu, który zapoczątkował nową erę polskich konstrukcji szkoleniowych pod żaglami. Zbudowana w Stoczni Gdańskiej na zamówienie Telewizji Polskiej, Pogoria była nie tylko jednostką pływającą, ale również platformą edukacyjną i medialną – powstała z myślą o programie "Latający Holender", popularyzującym żeglarstwo i wiedzę o morzu wśród młodzieży.

historia lifestyle morski pomorze wiadomości żeglarstwo

01 czerwca 2025   |   13:50   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

STS Pogoria / fot. Dawid Ziniewicz

STS Pogoria / fot. Dawid Ziniewicz

Jako trzymasztowa barkentyna o długości niemal 50 metrów, była w swoim czasie nowoczesną jednostką szkoleniową. Zaprojektowana z myślą o praktycznym szkoleniu żeglarskim, do dziś służy kolejnym pokoleniom młodych adeptów żeglarstwa – obecnie pod banderą Sail Training Association Poland (STAP). STS Pogoria wielokrotnie reprezentowała Polskę w regatach The Tall Ships Races oraz uczestniczyła w wielu międzynarodowych zlotach żaglowców.

Zygmunt Choreń – architekt morskich symboli

Autorem projektu Pogorii był Zygmunt Choreń, inżynier i żeglarz, który zasłużenie nosi miano „ojca nowoczesnych żaglowców”. Pogoria była jego pierwszym samodzielnym projektem żaglowca pełnomorskiego i otworzyła drogę do całej generacji jednostek, które zyskały międzynarodową renomę.

Choreń połączył doświadczenie regatowe (brał udział w regatach Whitbread Round the World Race) z wiedzą inżynierską wyniesioną z Politechniki Gdańskiej i leningradzkiej uczelni morskiej. Jego żaglowce łączą klasyczne piękno z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, które czynią je bezpiecznymi i funkcjonalnymi nawet przy bardzo dużych załogach szkoleniowych.

Flota Zygmunta Chorenia – od Gdyni po Karaiby

Do najważniejszych jednostek zaprojektowanych przez Zygmunta Chorenia należą m.in.:

  • "Dar Młodzieży" – szkolny żaglowiec Akademii Morskiej w Gdyni, następca legendarnego "Daru Pomorza".
  • "Fryderyk Chopin" – bryg wykorzystywany przez młodzież żeglarską z całej Europy.
  • "Iskra II" – żaglowiec szkoleniowy Marynarki Wojennej RP.
  • "Alexander von Humboldt II" – niemiecka jednostka szkoleniowa.
  • "Mir", "Nadezhda", "Pallada" – rosyjskie i ukraińskie żaglowce bliźniacze z lat 80.
  • "Royal Clipper" – największy obecnie żaglowiec świata, pływający w luksusowych rejsach karaibskich.
  • "Running on Waves" – żaglowiec klasy boutique cruise ship, pływający głównie po wodach Morza Śródziemnego.
  • "Golden Horizon" (wcz. "Flying Clipper") - największy żaglowiec w historii, obecnie pod banderą Chorwacji.

Żaglowce Zygmunta Chorenia pływają pod banderami kilkunastu państw, od Polski po Niemcy, Rosję, Oman i Wyspy Bahama. Niezmiennie jednak w ich liniach, proporcjach i funkcjonalności rozpoznawalna jest ręka polskiego konstruktora.

STS Pogoria, jako pionierska jednostka tej szkoły, od 45 lat udowadnia, że żegluga pod żaglami to nie tylko piękna tradycja, ale także skuteczne narzędzie edukacji i promocji kultury morskiej. Jej historia to jednocześnie początek międzynarodowej kariery całej floty żaglowców Zygmunta Chorenia – jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek polskiej inżynierii morskiej.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz