„Horyzont II” rozpoczął arktyczny rejs na Svalbard
Z Nabrzeża Kutrowego w Gdyni wyruszył w rejs statek szkoleniowo-badawczy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni – „Horyzont II”. Celem wyprawy jest archipelag Svalbard na Oceanie Arktycznym, gdzie jednostka dostarczy zaopatrzenie do polskich stacji badawczych oraz przeprowadzi wymianę ekip naukowców pracujących w Arktyce.
edukacja pomorze trójmiasto wiadomości08 czerwca 2025 | 08:25 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Jakub Strzelczyk / UMG
Na pokładzie „Horyzontu II” znajduje się łącznie 47 uczestników rejsu – 15 członków załogi stałej, 19 studentów-praktykantów z Wydziału Elektrycznego UMG wraz z opiekunem wydziałowym, student Wydziału Nawigacyjnego oraz 12 polarników z Instytutu Geofizyki PAN. Jednostką dowodzi doświadczony kapitan żeglugi wielkiej Ryszard Durlik.
W uroczystym pożegnaniu uczestników rejsu uczestniczyli m.in. Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit oraz Dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich kpt. ż.w. Dariusz Jellonnek. Na nabrzeżu obecni byli także bliscy studentów i naukowców.
Planowana trasa jednostki zakłada dotarcie w ciągu około 8 dni do Svalbardu, gdzie „Horyzont II” odwiedzi kluczowe punkty obecności polskich instytucji naukowych – stacje badawcze w Hornsund i Longyearbyen. Po zaopatrzeniu i wymianie personelu naukowego, jednostka powróci do Gdyni, zamykając tym samym kolejną edycję regularnych rejsów logistyczno-badawczych do Arktyki.
Rejs pełni podwójną funkcję – dydaktyczną oraz logistyczną. Dla studentów Uniwersytetu Morskiego jest to niepowtarzalna okazja do zdobycia praktycznych umiejętności w warunkach dalekiej żeglugi i obsługi jednostki pracującej w trudnym rejonie arktycznym. Jednocześnie statek dostarcza zaopatrzenie niezbędne do funkcjonowania polskich stacji badawczych – obejmujące żywność, paliwo, materiały techniczne oraz sprzęt naukowy.
W czasie rejsu przewidziano również powrót części kadry naukowej, która przez ostatni rok realizowała projekty badawcze w rejonie Arktyki.
„Horyzont II” od lat stanowi kluczowy element infrastruktury naukowo-dydaktycznej Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz strategicznego zaplecza logistycznego dla polskich stacji badawczych na Spitsbergenie. Rejsy na Svalbard są istotnym wsparciem dla ciągłości badań polarnych oraz praktycznego kształcenia przyszłych oficerów i specjalistów morskich.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o projektowaniu i montażu kabin sanitarnych na statku i okręcie
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Tupot dużych stóp na końcu świata. Sezon letni na Stacji Arctowskiego rozpoczęty
PGZ Stocznia Wojenna inwestuje w rozwój kadr. Patronat nad klasami technicznymi w Gdyni
Uniwersytet Morski w Gdyni oddał hołd tym, którzy odeszli na wieczną wachtę
Sukces podchorąży Akademii Marynarki Wojennej. Gabriela Gruca z nagrodą na festiwalu w Krakowie
"Polska jest nad morzem od wybrzeża do Tatr". Walne zebranie Polskiego Towarzystwa Nautologicznego
Zagraliśmy w Interregnum. Nowy symulator przywództwa i komunikacji strategicznej z Akademii Marynarki Wojennej
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o rysunku technicznym - uniwersalnym języku stoczniowców
Kabina akustyczna od PGZ Stoczni Wojennej dla młodych pacjentów w Gdyni
REKLAMA