Porty, terminale, infrastruktura krytyczna. Od 17 kwietnia obowiązuje zakaz fotografowania
17 kwietnia 2025 roku w życie wchodzi rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, które zaostrza zasady rejestrowania obrazu na terenach o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Nowe przepisy obejmują m.in. porty morskie, obiekty infrastruktury krytycznej, terminale, strefy logistyczne oraz inne obszary istotne dla obronności i gospodarki kraju.
bezpieczeństwo inne porty wiadomości17 kwietnia 2025 | 20:28 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. gdynia.pl
Zakaz fotografowania – co się zmienia?
Zgodnie z nowymi przepisami, zakaz fotografowania i rejestrowania obrazu obowiązuje na wybranych terenach po ich odpowiednim oznakowaniu. Tablice informacyjne będą umieszczane:
- na ogrodzeniach i bramach,
- w pobliżu infrastruktury strategicznej,
- w punktach uznanych za newralgiczne na podstawie analizy ryzyka.
Cel wprowadzenia nowych regulacji
Nowe przepisy mają na celu:
- ochronę obiektów o strategicznym znaczeniu przed zagrożeniami hybrydowymi,
- przeciwdziałanie szpiegostwu przemysłowemu i sabotażowi,
- zwiększenie odporności na zagrożenia cybernetyczne,
- dostosowanie przepisów krajowych do międzynarodowych standardów bezpieczeństwa w obszarach portowych i przemysłowych.
Wyjątki dla mediów i twórców
Rozporządzenie przewiduje wyjątki dla przedstawicieli mediów, twórców dokumentalnych i edukacyjnych, którzy będą mogli uzyskać zgodę na rejestrowanie obrazu w strefach objętych zakazem. W tym celu należy złożyć stosowny wniosek do odpowiedniego podmiotu zarządzającego – np. Departamentu Zarządzania Bezpieczeństwem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w przypadku Gdańska.
Wniosek powinien zawierać:
- cel realizacji materiału,
- dokładną lokalizację i planowany termin,
- dane zaangażowanych osób,
- informacje o podmiocie zlecającym.
Infrastruktura krytyczna pod specjalnym nadzorem
Wprowadzenie zakazu fotografowania to część ogólnokrajowej strategii wzmacniania bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej – portów, terminali, instalacji przemysłowych oraz logistycznych. Obiekty te pełnią kluczową rolę w systemie obronnym, energetycznym i gospodarczym Polski, dlatego objęcie ich dodatkowymi środkami ochrony wynika z aktualnych ocen ryzyka i konieczności prewencji wobec rosnących zagrożeń o charakterze hybrydowym i cyfrowym.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Tarcza Bałtyku nabiera kształtu. Polska liderem regionalnego bezpieczeństwa
Zakłócenia sygnału GNSS nad południowym Bałtykiem. Realne zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji morskich?
Akcja ratunkowa na Zalewie Wiślanym. Funkcjonariusze Straży Granicznej uratowali mężczyznę
Pożar i eksplozje na MV Wan Hai 503. Akcja ratunkowa u wybrzeży Indii
Korytarz życia na plaży z poparciem MSWiA. „Inicjatywa OSP Jantar wpisuje się w cele rządowego programu”
Bayraktar TB3: 100 udanych misji pokładowych na TCG Anadolu
NATO trenuje na Bałtyku. Ćwiczenia ogniowe z udziałem SNMCMG1
Saab i Maxar łączą siły. Nowy krok w kierunku bezpieczeństwa w przestrzeni wielodomenowej
Port Gdańsk inwestuje w bezpieczeństwo: nowoczesny sprzęt ratowniczy dla MSPiR SAR
Powrót Komisariatu Wodnego w Szczecinie. Bezpieczeństwo na wodach priorytetem przed sezonem turystycznym
REKLAMA