Otwarcie terminalu T3 w Baltic Hub w Gdańsku. Nowy rozdział w logistyce kontenerowej i rozwoju portów w Polsce
6 czerwca 2025 roku w porcie Baltic Hub w Gdańsku miała miejsce uroczysta inauguracja terminalu kontenerowego T3 – jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat w Polsce i regionie Morza Bałtyckiego. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, w tym m.in. Arkadiusz Marchewka – wiceminister infrastruktury, Jacek Karnowski – wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska, Marcin Skwierawski – wicemarszałek województwa pomorskiego oraz Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.
biznes gospodarka morska logistyka pomorze porty transport i spedycja trójmiasto wiadomości06 czerwca 2025 | 15:16 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Baltic Hub
Partnerstwo z globalnymi graczami
Baltic Hub, w którym 30% udziałów posiada Polski Fundusz Rozwoju (PFR), to efekt udanego partnerstwa publiczno-prywatnego. Pozostali udziałowcy to globalny operator portowy PSA International (40%) oraz fundusz infrastrukturalny IFM Global Infrastructure Fund (30%). Jak podkreślił Piotr Matczuk, Prezes PFR S.A., projekt pokazuje, że Polska potrafi budować światowej klasy infrastrukturę we współpracy z międzynarodowymi inwestorami. Inwestycja wpisuje się w strategiczne cele PFR, w tym transformację energetyczną i wzmacnianie konkurencyjności gospodarki.
T3 – nowa jakość na Bałtyku
Nowy terminal zwiększa powierzchnię operacyjną Baltic Hub o 36 ha oraz wydłuża głębokowodne nabrzeże o 717 metrów. Tym samym przepustowość portu wzrasta do 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub dysponuje obecnie 124 ha powierzchni, ponad 2,1 km nabrzeży, 21 suwnicami STS oraz 74 suwnicami placowymi RMG i RTG. To największy i najgłębszy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, zdolny do obsługi największych statków kontenerowych świata (ULCV), o pojemności przekraczającej 24 tys. TEU.
Dzięki T3, Gdańsk umacnia swoją pozycję jako brama transportowa nie tylko dla Polski, ale i dla państw bez dostępu do morza, takich jak Czechy, Słowacja czy Węgry. Terminal zwiększa odporność regionalnych łańcuchów dostaw i otwiera Europę Środkowo-Wschodnią na światowe rynki.
Znaczenie gospodarcze i społeczne
Baltic Hub zatrudnia bezpośrednio ponad 1400 pracowników, a łącznie z firmami partnerskimi zapewnia miejsca pracy dla blisko 36 tysięcy osób. Z działalnością terminala wiążą się także potężne wpływy budżetowe – w 2024 roku polskie porty wygenerowały blisko 56 mld zł z tytułu ceł, VAT i akcyzy. Nowy terminal oznacza jeszcze większe dochody do budżetu państwa, a także wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Polski.
Krok w stronę morskiej energetyki wiatrowej
T3 to nie koniec planów rozwojowych Baltic Hub. W bezpośrednim sąsiedztwie powstaje już terminal T5 – specjalistyczna infrastruktura do obsługi morskich farm wiatrowych. Nowoczesny terminal instalacyjny o powierzchni 21 ha i nabrzeżu długości 800 m będzie pełnił kluczową rolę w transformacji energetycznej kraju i wspieraniu odnawialnych źródeł energii.
Polska powiększyła się o 36 hektarów
Podczas ceremonii otwarcia Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił symboliczny wymiar inwestycji: „Polska powiększyła się dziś o 36 hektarów. Terminal T3 nie tylko zwiększa nasze możliwości przeładunkowe, ale i przyczynia się do wzrostu wpływów budżetowych oraz rozwoju całej gospodarki morskiej. To jasny sygnał, że inwestycje w porty są priorytetem”.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
















komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Świnoujście pozyskało ponad 4 miliony zł na remont promu Karsibór II
Tajlandia wybiera myśliwce Saab Gripen E/F. Nowy etap w strategicznym partnerstwie z Szwecją
Port Aarhus buduje nowy terminal kontenerowy. Powstanie nabrzeże o długości 430 metrów
Kłajpeda Port rusza z budową stacji zielonego wodoru. Pierwszy taki projekt w regionie Morza Bałtyckiego
PEJ i Agencja Rozwoju Pomorza wspólnie na rzecz zwiększania udziału pomorskich firm w projekcie elektrowni jądrowej
Nowa jakość szkolenia sił zbrojnych. Saab dostarcza zaawansowany system szkolenia na żywo dla Polski
400-metrowy kolos w porcie Abidżan. Zawinięcie MSC Diletta zwiastuje nową erę logistyki morskiej w Afryce
Nowe możliwości przeładunkowe w Porcie Szczecin. Zakończono przebudowę Nabrzeża Słowackiego
Saab i Maxar łączą siły. Nowy krok w kierunku bezpieczeństwa w przestrzeni wielodomenowej
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o kotwicy. Małym gigancie wielkich konstrukcji
REKLAMA