Dwie jednostki Damen Combi Freighter 3850 zwodowane dla Fast Lines Belgium
W chińskiej stoczni Damen Yichang odbyło się wodowanie drugiego z trzech zamówionych statków typu Combi Freighter 3850, budowanych dla belgijskiej firmy logistycznej Fast Lines Belgium. Pierwszy z nich został zwodowany 19 maja br., a trzeci obecnie jest w trakcie budowy. Kontrakt na dwie pierwsze jednostki podpisano w październiku 2023 roku, a decyzja o skorzystaniu z opcji na trzecią jednostkę zapadła jeszcze w ubiegłym roku. Będą to pierwsze nowobudowane jednostki we flocie Fast Lines.
biznes gospodarka morska na świecie przemysł stoczniowy07 czerwca 2025 | 11:24 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Damen
Nowoczesność i zrównoważony rozwój
Fast Lines Belgium, rodzinna firma logistyczna z siedzibą główną w Belgii oraz oddziałami w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Polsce, zdecydowała się na współpracę z Damen ze względu na szerokie podejście obu firm do kwestii zrównoważonego rozwoju. Obejmuje ono nie tylko efektywność energetyczną, ale także bezpieczeństwo pracy i dobrostan załogi. Statki CF 3850 zaprojektowano tak, by maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa oraz zapewnić załodze komfortowe warunki zakwaterowania.
Nowe jednostki zostaną wyposażone m.in. w generator portowy oraz powiększone przyłącza zasilania z lądu. Dzięki temu, podczas postoju w portach – co w przypadku żeglugi bliskiego zasięgu ma istotne znaczenie – będą mogły korzystać z dostępnej infrastruktury energetycznej, redukując tym samym hałas i emisje.
Lepsza ergonomia i cyfrowe wsparcie
Fast Lines zdecydowało się również na zwiększenie możliwości dźwigowych jednostek, co znacząco ograniczy konieczność ręcznego załadunku. Przeprojektowany został także układ przestrzeni ładunkowej, aby ułatwić dostęp do niej za pomocą dźwigów.
Na pokładach znajdzie się również zaawansowany system Damen Triton – rozwiązanie IoT, które za pomocą tysięcy czujników monitoruje parametry pracy jednostki. System ten umożliwia analizę danych w czasie rzeczywistym i wspiera podejmowanie decyzji operacyjnych, wpływając pozytywnie na efektywność eksploatacji.
Rodzinne dziedzictwo i współpraca na lata
Zgodnie z rodzinną tradycją firmy Fast Lines, nowe jednostki otrzymają nazwy po członkach trzeciego pokolenia właścicieli: Fast Olivia, Fast Anna Sofia oraz Fast Gilles. Obecnie we flocie armatora pływają już cztery statki noszące imiona założycieli i ich wnuków – Fast Sim, Fast Herman, Fast Jef i Fast Sus.
Przewodnicząca zarządu Fast Lines Belgium, Catrien Scheers, komentuje:
- Jednostki Damen wyróżniają się na rynku. Są oszczędne, inteligentne i zorientowane na przyszłość. Dzięki systemowi Triton możemy pokazać klientom nasze osiągnięcia w zakresie efektywności paliwowej w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, doświadczenie Damen w budowie jednostek seryjnych znacząco przyspiesza proces produkcji i zwiększa jego efektywność.
Z kolei Yvan Vlaminckx, dyrektor zarządzający Fast Lines Belgium, podkreśla, że relacja obu firm wykracza poza typowy model klient–dostawca:
- Nasze firmy podzielają podobne wartości dotyczące bezpieczeństwa, dobrostanu ludzi i środowiska. To sprawia, że możemy efektywnie współpracować, przezwyciężając wyzwania i osiągając obopólne korzyści.
Perspektywy rozwoju
Remko Bouma, dyrektor handlowy Damen Cargo Vessels, dodaje:
- Fast Lines Belgium to nowoczesny partner, otwarty na cyfryzację i zrównoważony rozwój. Jesteśmy dumni, że po szczegółowej analizie rynku wybrali właśnie nas i zdecydowali się na trzecią jednostkę. Dzięki ich doświadczeniu możemy dalej rozwijać i udoskonalać rodzinę jednostek CF.
Nowe jednostki powstają w stoczni Damen Yichang w Chinach, a Damen utrzymuje także moce produkcyjne w Wietnamie, co pozwala firmie elastycznie odpowiadać na duże zainteresowanie nowoczesnymi projektami w sektorze żeglugi bliskiego zasięgu.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria




komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
Babcock z kontraktem na usuwanie paliwa jądrowego z okrętów podwodnych
Największy projekt offshore w Polsce z wnioskiem do URE
Zanurzeni w obietnicach. Kiedy Polska doczeka się nowych okrętów podwodnych?
REKLAMA