Polenergia: Morskie farmy wiatrowe kolejnym krokiem w kierunku bezemisyjnej przyszłości
Grupa Polenergia, największa polska prywatna grupa energetyczna, znacząco przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych dzięki konsekwentnej strategii rozwoju odnawialnych źródeł energii. Jak wynika z wyliczeń Fundacji Climate&Strategy, w 2023 roku Polenergia uniknęła emisji 1,05 mln ton CO2e, co oznacza, że łączne uniknięte emisje były 2,5 razy wyższe niż rzeczywiste emisje generowane przez firmę.
biznes energetyka gospodarka morska inwestycje offshore wiadomości23 kwietnia 2025 | 10:03 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Polenergia
Zasługą tak imponującego wyniku jest między innymi proaktywne podejście firmy do monitorowania śladu węglowego w tzw. Zakresie 3, obejmującym emisje pośrednie w całym łańcuchu wartości. To właśnie emisje w tym zakresie – związane m.in. z zakupem towarów i usług, transportem, gospodarką odpadami czy podróżami służbowymi – stanowią aż 80% całkowitych emisji firmy i wyniosły 325 tys. ton CO2e. Dla porównania, emisje w Zakresach 1 i 2 wyniosły odpowiednio 93 tys. i 5 tys. ton CO2e.
Jak podkreśla Marta Porzuczek, dyrektorka Działu Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w Grupie Polenergia, dane o śladzie węglowym z trzeciego zakresu uzupełniają informację, jaką możemy przekazywać naszym interesariuszom, informując w sposób przejrzysty na temat wpływu działalności Polenergii na środowisko. Tylko w 2023 roku udało się uniknąć emisji ponad miliona ton, czyli 2,5 razy więcej niż wyemitowaliśmy. Po kalkulacji śladu węglowego w zakresie 3 wiemy także, że jest on 2,5 razy niższy niż tzw. emisje uniknięte. Wiemy, że dzięki użyciu energii wytworzonej w naszych źródłach OZE zamiast takiej samej ilości z paliw kopalnych, zaoszczędzona została emisja na poziomie miliona ton dwutlenku węgla.
Polenergia dołączyła tym samym do grona firm w Polsce, które dysponują wyliczeniami emisji we wszystkich trzech Zakresach, zgodnie z metodyką GHG Protocol. Za obliczenia Zakresu 3 odpowiadała Fundacja Climate&Strategy, natomiast za Zakresy 1 i 2 – firma Materiality.
Kolejnym kamieniem milowym w strategii dekarbonizacyjnej Grupy będą morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3, które realizowane są wspólnie z norweskim Equinorem w ramach pierwszej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Projekty o łącznej mocy 1440 MW będą zlokalizowane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, w odległości 22–37 km od brzegu. Według planów, pierwsza energia popłynie do sieci już w 2027 roku, a pełne uruchomienie komercyjne zaplanowano na 2028 rok.
Łukasz Dobrowolski, dyrektor ds. Strategii Klimatycznych i Rynku Energii w Fundacji Climate&Strategy, podkreśla, że już dziś działalność Polenergii zdecydowanie przyczynia się do budowania podwalin bezemisyjnej gospodarki. By lepiej zrozumieć ślad środowiskowy budowy projektowanych morskich farm wiatrowych, policzyliśmy ich wpływ na bilans emisji gospodarki. Z naszych szacunków wynika, że farmy Bałtyk 2 i 3 pozwolą uniknąć emisji CO2e o wielkości niemal 2 mln ton rocznie.
Polenergia nie tylko inwestuje w zieloną energię, ale również aktywnie monitoruje poziomy emisji CO2e w swojej działalności od 2022 roku. Wdraża mechanizmy zbierania danych, edukuje pracowników i buduje kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo, firma przystąpiła do inicjatywy Science Based Target Initiative, w ramach której cele dekarbonizacyjne są monitorowane przez zespoły naukowców.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Abidżan wysłał armię do walki z przemytnikami kakao, od którego zależy budżet kraju
Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców
Urząd Morski zamówił w stoczni „Wulkan" stawiacz pław za ponad 30 mln zł
Chińskie firmy obecne w ponad jednej trzeciej wszystkich portów afrykańskich
PGZ w ciągu ostatniego roku zawarła kontrakty na ok. 120 mld zł. W planach rozbudowa zdolności produkcyjnych
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
W USA ceny ropy spadają; będzie nadwyżka surowca, a perspektywy wojny handlowej się pogarszają
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej
REKLAMA