Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Rewolucja w szkoleniu specjalistów morskich. Komenda Portu Wojennego w Gdyni zyskała innowacyjny symulator WELES z modułem technologii podwodnych.
biznes gospodarka morska marynarka wojenna porty sprzęt i technologie trójmiasto wiadomości14 czerwca 2025 | 07:43 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Flint Systems
Firma Flint Systems sfinalizowała drugą, kluczową fazę zamówienia dla Komendy Portu Wojennego w Gdyni, dostarczając przełomowy symulator spawania WELES – pierwszy na świecie system VR umożliwiający realistyczne szkolenia z zakresu spawania i cięcia podwodnego. Projekt zakończony w maju 2025 r. obejmuje również zaawansowaną symulację cięcia lancą tlenową oraz operowania łańcuchami kotwicznymi, stanowiąc odpowiedź na specyficzne potrzeby Marynarki Wojennej RP.
W ramach całego zamówienia, zrealizowanego w latach 2024–2025, Flint Systems dostarczyło dwa w pełni wyposażone zestawy symulatorów WELES, umożliwiające szkolenia w czterech głównych metodach spawania:
GMAW (MIG/MAG), SMAW (MMA), GTAW (TIG) oraz FCAW, z obsługą różnych materiałów – od stali czarnej i nierdzewnej, przez aluminium, aż po miedź, przy grubościach blach od 2 do 20 mm.
Przełom technologiczny w służbie morza
Nowo wdrożony moduł spawania i cięcia podwodnego to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na bezpieczne, realistyczne i ekonomiczne szkolenie spawaczy pracujących w ekstremalnych warunkach. Stworzony we współpracy z ekspertami marynarki wojennej i przemysłu stoczniowego, moduł pozwala szkolić specjalistów bez narażania ich na zagrożenia związane z pracą pod wodą.
– Jesteśmy niezwykle dumni, że jako pierwsi na świecie dostarczamy symulator spawania i cięcia podwodnego, i tym samym wzmacniamy polską marynarkę. Dla naszej firmy to kolejny krok w kierunku rewolucjonizowania szkoleń spawalniczych – komentuje Leszek Tarnawski, prezes zarządu Flint Systems.
Kluczowe korzyści symulatora WELES z modułem podwodnym:
- Wysoki realizm – odwzorowanie warunków pracy pod wodą, w tym operacji na łańcuchach kotwicznych.
- Maksymalne bezpieczeństwo – eliminacja zagrożeń typowych dla szkoleń w środowisku rzeczywistym.
- Efektywność i oszczędność – brak potrzeby zużywania fizycznych materiałów i sprzętu.
- Uniwersalność zastosowań – możliwość szkolenia w różnych technikach i na różnych materiałach.
Wdrożenie nowoczesnego systemu WELES otwiera nowe możliwości nie tylko dla polskiej marynarki wojennej, ale również dla szeroko pojętego przemysłu morskiego i stoczniowego. Symulator Flint Systems staje się jednym z najważniejszych narzędzi przyszłościowego szkolenia kadr technicznych w sektorze morskim.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
REKLAMA