Babcock z kontraktem na usuwanie paliwa jądrowego z okrętów podwodnych
Babcock International podpisał trzyletni kontrakt z brytyjskim Ministerstwem Obrony o wartości 114 milionów funtów na przygotowanie do pierwszej od ponad dwóch dekad operacji usunięcia paliwa jądrowego z wycofanego ze służby okrętu podwodnego klasy Trafalgar. Operacje będą prowadzone w zakładzie firmy w Devonport w Plymouth i stanowią istotny krok w brytyjskim Programie Demontażu Okrętów Podwodnych.
biznes na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości10 czerwca 2025 | 14:39 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Babcock
Projekt, realizowany we współpracy z Defence Nuclear Enterprise (DNE) oraz partnerami z branży obronnej, obejmuje przygotowanie do usunięcia paliwa z czterech wycofanych okrętów podwodnych. Właściwe prace mają rozpocząć się w 2026 roku. Usunięcie paliwa jądrowego to kluczowy etap, który musi zostać zrealizowany przed rozpoczęciem pełnego demontażu jednostek.
Proces będzie prowadzony równolegle z szeroko zakrojonym programem rozbudowy infrastruktury w Devonport, który ma zapewnić nowoczesne zaplecze dla działań operacyjnych floty podwodnej Royal Navy.
- Ten kontrakt umożliwia pierwsze od ponad 20 lat usunięcie paliwa jądrowego z brytyjskiego okrętu podwodnego, potwierdzając nasze zaangażowanie w odpowiedzialne zarządzanie dziedzictwem floty jądrowej. Projekt stworzy ponad 150 nowych miejsc pracy i będzie rozwijać kompetencje w regionie South West, wspierając wzrost gospodarczy i nasze cele transformacyjne - mówi Maria Eagle, minister ds. zamówień obronnych i przemysłu.
- Jesteśmy dumni, że możemy wspierać flotę podwodną Wielkiej Brytanii – zarówno podczas służby, jak i przy jej bezpiecznym wycofaniu. Operacje w Devonport stworzą ponad 150 nowych miejsc pracy, a także wesprą ponad 300 stanowisk w łańcuchu dostaw, przekazując wiedzę i innowacje w całym sektorze podwodnym - dodał David Lockwood, prezes Babcock.
Sir Chris Gardner KBE, dyrektor wykonawczy Submarine Delivery Agency, zaznaczył, że "podpisanie tego kontraktu to istotny krok w kierunku bezpiecznego usunięcia paliwa z wycofanych okrętów w Devonport. To wyraz naszego zobowiązania do pełnego demontażu floty w sposób odpowiedzialny i zrównoważony.”
Równolegle, w zakładzie w Rosyth, Babcock realizuje projekt demonstracyjny wspólnie z DNE. Celem projektu jest pełny demontaż byłego HMS Swiftsure – pierwszego w historii Wielkiej Brytanii w pełni zdemontowanego atomowego okrętu podwodnego. Program zakłada odzysk lub recykling około 90% materiałów i komponentów jednostki, co zapewni bezpieczne, ekologiczne i opłacalne rozwiązanie dla wycofywanej floty.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
REKLAMA