Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
W dniach 11–13 czerwca 2025 roku Gdynia po raz szesnasty stała się światowym centrum dyskusji o przyszłości żeglugi, bezpieczeństwa morskiego i nawigacji. Uroczyste otwarcie międzynarodowej konferencji 16th International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025 odbyło się w głównym gmachu Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Wydarzenie, organizowane wspólnie przez Wydział Nawigacyjny UMG i The Nautical Institute, zainaugurował jego pomysłodawca i inicjator – rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit.
biznes edukacja gospodarka morska logistyka pomorze transport i spedycja trójmiasto wiadomości żegluga śródlądowa11 czerwca 2025 | 14:55 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Jacek Koślicki / UMG
W swoim przemówieniu prof. Weintrit podkreślił rangę wydarzenia, które w tym roku zgromadziło przedstawicieli aż 83 narodowości – członków Komitetu Naukowego, autorów, recenzentów, prelegentów, uczestników i partnerów reprezentujących m.in. Australię, Brazylię, Chiny, USA, Japonię, Indie, Francję, Niemcy, Egipt, Włochy, Koreę Południową, Wietnam czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Obecność tak szerokiego grona potwierdza globalny zasięg i prestiż wydarzenia.
Wśród uczestników znalazły się wybitne postaci świata nauki i praktyki – rektorzy uczelni morskich, dziekani, dyrektorzy instytutów, kapitanowie żeglugi wielkiej, przedstawiciele międzynarodowych organizacji branżowych oraz młodzi adepci sztuki nawigacyjnej – studenci.
Ze strony The Nautical Institute w uroczystości udział wziął dyrektor ds. badań i projektów, David Patraiko, zaś przewodniczący organizacji, kpt. Trevor Bailay, skierował do uczestników specjalne wystąpienie w formie nagrania wideo. Przypomniał w nim najważniejsze zmiany technologiczne w dziedzinie nawigacji morskiej – od rozwoju radarów i ARPA, przez upowszechnienie autopilotów, aż po szerokie zastosowanie nawigacji satelitarnej. Zwrócił również uwagę na trwającą debatę dotyczącą roli astronawigacji w erze dominacji GPS.
Głos zabrał również Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Arkadiusz Marchewka, który w swoim wystąpieniu wyraził uznanie dla organizatorów konferencji, podkreślając znaczenie naukowej współpracy międzynarodowej dla przyszłości branży morskiej.
W czasie ceremonii otwarcia wręczono także prestiżowe wyróżnienia. „Ulisses Award” za zasługi dla The Nautical Institute otrzymał prof. Vladimir Torskiy z Ukrainy, zaś „Hevelius Award” za wkład w rozwój nawigacji – prof. Andrzej Felski. Uroczystość uświetnił występ Chóru Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Tegoroczna edycja TransNav odbywa się równolegle w dwóch lokalizacjach – przy ul. Morskiej 81-87 oraz na Wydziale Nawigacyjnym przy Al. Jana Pawła II 3. W programie konferencji przewidziano ponad 200 wystąpień ekspertów z całego świata. Wśród kluczowych tematów znalazły się: cyberbezpieczeństwo w żegludze, autonomiczne jednostki pływające, zielona żegluga, technologie offshore oraz rozwój GNSS.
TransNav to jedna z najważniejszych międzynarodowych platform wymiany wiedzy w sektorze morskim. Jej celem jest tworzenie przestrzeni do interdyscyplinarnej współpracy pomiędzy naukowcami a praktykami, z myślą o zrównoważonym i bezpiecznym rozwoju globalnego transportu morskiego.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria







komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
REKLAMA