ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
Świnoujście staje się strategicznym punktem na mapie europejskiej energetyki wiatrowej. Grupa ORLEN, poprzez swoją spółkę ORLEN Neptun, otworzyła pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Infrastruktura, zlokalizowana w porcie w Świnoujściu, to nie tylko pionierski projekt na rynku krajowym, ale również jedna z najnowocześniejszych tego typu inwestycji w Europie. Terminal umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin rocznie i będzie pełnił funkcję centralnego zaplecza dla projektów offshore wind Grupy ORLEN oraz operatorów zewnętrznych.
biznes energetyka gospodarka morska offshore pomorze zachodnie wiadomości11 czerwca 2025 | 12:09 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Świnoujście Offshore Terminal
Pierwszy długoterminowy kontrakt na wynajem terminala podpisano z konsorcjum Ocean Winds – hiszpańsko-francuskim deweloperem, aktywnym na światowym rynku offshore wind. Umowa dotyczy obsługi projektu BC-Wind, zlokalizowanego ok. 150 mil morskich od Świnoujścia. Przewiduje się kompleksową logistykę komponentów: od dostaw, przez składowanie, aż po załadunek na jednostki instalacyjne.
– Terminal w Świnoujściu to krok milowy w rozwoju polskiej energetyki morskiej. Inwestycja tworzy solidne fundamenty pod rozwój nowego segmentu przemysłu, z udziałem lokalnych przedsiębiorstw i zapleczem technicznym na najwyższym europejskim poziomie – podkreśla Ireneusz Fąfara, prezes zarządu ORLEN.
Obiekt zaprojektowano z myślą o przyjmowaniu największych jednostek typu jack-up i heavy-lift, obsługujących turbiny o mocy do 15 MW. Infrastruktura obejmuje place składowe dla elementów takich jak fundamenty monopalowe, wieże, łopaty i gondole, a także pozwala na obsługę nadbudówek morskich stacji transformatorowych o masie do 24 tys. ton.
Lokalizacja terminala w Świnoujściu zapewnia dostęp do rozwiniętej sieci transportowej – drogowej, kolejowej, promowej i lotniczej. Położenie w głębi lądu sprzyja niezawodności operacyjnej nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, co czyni obiekt atrakcyjnym nie tylko dla krajowych, ale również międzynarodowych partnerów.
– Wysokie parametry techniczne naszego terminala, w tym możliwość obsługi nowoczesnych komponentów o dużych gabarytach, czynią go jednym z najbardziej konkurencyjnych obiektów instalacyjnych w regionie Bałtyku – zaznacza Janusz Bil, prezes zarządu ORLEN Neptun.
Z perspektywy Ocean Winds, współpraca z ORLEN Neptun to istotny element strategii rozwoju na Morzu Bałtyckim. Jak podkreśla Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds Polska: – Świnoujście oferuje nowoczesną infrastrukturę portową i realne wsparcie lokalnego łańcucha dostaw. Projekt BC-Wind to nie tylko inwestycja energetyczna, ale również platforma do wzmacniania kompetencji krajowych firm w sektorze offshore wind.
Uruchomienie terminala to jeden z kluczowych filarów realizacji strategii ORLEN2035, zakładającej osiągnięcie 12,8 GW mocy zainstalowanej w OZE, z czego 6,4 GW ma pochodzić z morskich farm wiatrowych. Projekt wpisuje się w długoterminową transformację energetyczną Polski i umacnia pozycję Grupy ORLEN jako lidera regionu w dziedzinie zielonej energetyki.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
REKLAMA