Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich

Gospodarka morska, porty morskie, terminal kontenerowy w Szczecinie, strategia morska UE, polska prezydencja w Radzie UE – to najważniejsze tematy, jakie poruszono podczas 11. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie. Wydarzenie odbyło się w ramach polskiej prezydencji i przyciągnęło przedstawicieli rządów, Komisji Europejskiej, branży morskiej i organizacji międzynarodowych.

biznes gospodarka morska polityka pomorze pomorze zachodnie porty przemysł stoczniowy wiadomości

16 maja 2025   |   13:07   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. KPRM

fot. KPRM

Szczecin, po Łodzi i Wrocławiu, dołączył do grona europejskich stolic transportu. Kongres otworzył premier Donald Tusk, który podkreślił strategiczne znaczenie Bałtyku oraz konieczność repolonizacji sektora morskiego.

– Myślimy jak lepiej, mądrzej, intensywniej zagospodarować ten wspaniały pas nad morzem – tę dumę Polski, która ciągnie się od mojego Gdańska do waszego Szczecina. Chodzi o ideę, aby nasze Pomorze, to wielkie Pomorze, stało się rzeczywiście jednym z najcenniejszych klejnotów w polskiej koronie – mówił szef rządu.

Premier Donald Tusk zaznaczył, że inwestycje w polskie porty mają kluczowe znaczenie nie tylko dla Polski, ale dla całej Europy.

– Dobrze wiemy, na czym polega presja państw spoza Unii Europejskiej – presja cenowa, presja konkurencyjna – i to nie jest konkurencja fair. Polonizacja Bałtyku, uczynienie z Bałtyku „polskiego Morza” oznacza także polonizację zamówień wszędzie tam, gdzie to będzie możliwe. Nawet, jeśli będzie bardzo trudno, przetargi będą wygrywali polscy dostawcy, polscy producenci. Dotyczy to także budowy naszych statków – tak, jak stało się z promami – zapowiedział premier Donald Tusk.

Nowy statek szkoleniowy, który ogłoszono podczas kongresu, ma stanowić strategiczną inwestycję w polską edukację morską i przygotowanie przyszłych kadr dla sektora.

Gospodarzami spotkania byli minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister Arkadiusz Marchewka. Podkreślali oni znaczenie Szczecina jako bramy na świat, z racji położenia w sieci TEN-T – transeuropejskiej sieci transportowej.

– Spotykamy się dzisiaj w miejscu szczególnym. Szczecin to nie tylko ośrodek przemysłowy i miasto portowe o bogatej historii, ale również ze względu na swoje położenie geograficzne to brama na świat. Jest częścią bazowej transeuropejskiej sieci TEN-T, sieci głównych połączeń transportowych w Unii Europejskiej. To właśnie tu realizuje się jedna z najważniejszych obecnie inwestycji morskich w kraju, czyli budowa głębokowodnego terminala kontenerowego, który będzie mógł przyjąć największe kontenerowce świata, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowy terminal kontenerowy w Zespole Portów Szczecin-Świnoujście będzie miał zdolność przyjęcia dwóch kontenerowców o długości do 400 m oraz jednego o długości 200 m jednocześnie. Co więcej, terminal ten może odegrać rolę w systemie obronności państwa.

– Bezpieczeństwo Europo! – głosi hasło przewodnie prezydencji i traktujemy je jako zobowiązaniepodkreślił minister Dariusz Klimczak.

– Morze i transport morski jest tematem wspólnym dla wszystkich Europejczyków. Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej, która zapewnia bezpieczeństwo gospodarcze, żywnościowe, militarne i energetyczne. Ambitne cele, które stawia przed nami świat zarówno w aspekcie obronności, jak i gospodarczym będziemy konsekwentnie realizować w najbliższych latach – dodał szef resortu infrastruktury.

W debacie pt. – Nowa polityka przemysłowa Unii Europejskiej w sektorze gospodarki morskiej – uczestniczyli przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz organizacji branżowych. Omawiano aktualne wyzwania dla europejskich przedsiębiorstw morskich i wskazywano elementy, które powinny znaleźć się w nowej strategii morskiej UE: zwiększenie konkurencyjności, autonomii technologicznej, zabezpieczenie krytycznych zdolności przemysłowych i przyciąganie wykwalifikowanej kadry.

Na sesji rządowej omówiono polityczne kierunki nowej Morskiej Strategii Przemysłowej UE oraz sposoby zacieśniania współpracy europejskiej w obszarze gospodarki morskiej.

Zwieńczeniem kongresu było przekazanie Komisji Europejskiej wspólnej deklaracji państw członkowskich UE. Dokument dotyczy zwiększenia konkurencyjności i odporności europejskich sektorów żeglugi i przemysłu morskiego. Deklaracja, stworzona w dialogu z Dyrekcją Generalną ds. Mobilności i Transportu, będzie wkładem państw członkowskich w kształtowaną obecnie Europejską Strategię Przemysłu Morskiego.

Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie ma ugruntowaną pozycję wśród najważniejszych konferencji morskich w Europie. W tegorocznej edycji uczestniczyli nie tylko przedstawiciele UE, ale także krajów EFTA – Norwegii i Islandii. Wydarzenie po raz kolejny potwierdziło, że gospodarka morska to kluczowy filar europejskiej przyszłości.

Polska morską potęgą? Czy wykorzystamy historyczną szansę?

W obliczu niepewności geopolitycznej i rosnącej konkurencji na rynkach globalnych, Europa zaczyna rozumieć, że morze to nie tylko przestrzeń gospodarcza, ale też strategiczna. Przemyślane inwestycje, takie jak głębokowodny terminal w Szczecinie czy wsparcie dla krajowych producentów, są elementami nowoczesnego patriotyzmu gospodarczego, który może stać się wzorem dla całej Unii.

Polska – dzięki położeniu nad Bałtykiem, tradycjom morskiej edukacji i przemysłu – ma potencjał, by stać się liderem europejskiej polityki morskiej. Warunkiem sukcesu będzie jednak konsekwencja, przejrzystość działań i realne wsparcie dla polskich firm, które mogą nie tylko konkurować, ale i wygrywać na globalnych wodach.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz