Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Przedstawiciele PGE Baltica i Ørsted, w tym specjaliści od spraw portowych, zapoznali się z postępami prac przy budowie terminalu, który posłuży do instalacji turbin morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Przedstawiciele Istrana, spółki realizującej projekt T5, oraz Baltic Hub, w otoczeniu którego powstaje nowy terminal, opowiedzieli o trwających pracach oraz roli standardów QHSE podczas budowy.
biznes energetyka gospodarka morska pomorze porty trójmiasto wiadomości13 maja 2025 | 09:55 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. PGE Baltica
W wizycie na terenie budowy udział wzięli także przedstawiciele generalnego wykonawcy – sopockiej firmy NDI, inżyniera kontraktu – Royal Haskoning DHV, a także Polskiego Funduszu Rozwoju, który jest współwłaścicielem Baltic Hub Container Terminal oraz wiodącym udziałowcem spółki Istrana.
- Tutaj w Gdańsku powstaje najnowocześniejszy terminal instalacyjny dla branży offshore wind w Polsce. Inwestycja ta jest kluczowa nie tylko dla realizacji morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, ale także dla rozwoju całego programu morskiej energetyki wiatrowej w naszym kraju. To właśnie stąd przeprowadzimy instalację 107 turbin dla naszego projektu, która zaplanowana jest na 2027 rok. Porty instalacyjne to ważny element budowy lokalnego łańcucha dostaw. To tutaj i wokół terminala powstawać będą nowe miejsca pracy, tworzyć się będzie sieć firm kooperujących. To tutaj będzie tętnić życie polskiego offshore'u – powiedział Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
Jak przyznał Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2, Ørsted, wizyta w Gdańsku była doskonałą okazją, aby zobaczyć, jak postępują prace nad budową terminalu T5 w Gdańsku.
- Realizując wspólną inwestycję, Ørsted i PGE kierują się harmonogramem, z którym ściśle powiązane są umowy podpisywane z dostawcami. Dlatego też dostarczenie na czas portu instalacyjnego w Gdańsku jest kluczowym czynnikiem powodzenia projektu Baltica 2. Jako największy w historii projekt energii odnawialnej w Polsce, Baltica 2 będzie liderem w przejściu Polski na zieloną energię, produkując zieloną energię elektryczną, która zaspokoi potrzeby około 2,5 miliona polskich gospodarstw domowych – powiedział Ulrik Lange.
Lech Paszkowski, prezes spółki Istrana, podkreślił, że inwestycja w terminal T5 stawia Baltic Hub oraz Polski Fundusz Rozwoju – dwóch udziałowców spółki Istrana – w roli liderów wspierających transformację energetyczną kraju.
– Aby energia z morskich farm wiatrowych mogła na trwałe zagościć w polskim miksie energetycznym, musimy jako państwo dysponować własnym terminalem instalacyjnym, zdolnym do obsługi przeładunku komponentów niezbędnych przy realizacji projektów offshore w rejonie południowego Bałtyku. To warunek konieczny do rozwoju krajowego łańcucha dostaw, a także impuls dla gospodarczego i technologicznego rozwoju Gdańska oraz całego regionu. Terminal T5 to również szansa dla polskich firm i specjalistów, którzy będą bezpośrednio zaangażowani w ten proces – zaznaczył Lech Paszkowski.
W 2024 roku należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 oraz należąca do Baltic Hub spółka Istrana, podpisały umowę dzierżawy przestrzeni portowej, na której powstanie terminal instalacyjny T5 dla morskich farm wiatrowych. PGE i Ørsted wykorzystają go do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu Baltica 2.
Na ponad 21 hektarach powstaną powierzchnie o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Koncepcja i kształt terminala pozwoli na jednoczesne wykorzystanie całkowitej długości nabrzeży obejmujących dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro.
Projekt Baltica 2 wszedł w tym roku w fazę budowy na morzu. Niebawem rozpoczną się prace przygotowujące dno morskie do posadowienia fundamentów i ułożenia podmorskich kabli. Od połowy 2024 roku trwa już budowa lądowej infrastruktury przyłączeniowej w gminie Choczewo. Inwestorzy – PGE i Ørsted – podjęli już ostateczną decyzję inwestycyjną dla projektu. Mają zakontraktowane kluczowe komponenty niezbędne do rozpoczęcia budowy Baltica 2 na morzu, a także podpisane wszystkie umowy dotyczące instalacji – fundamentów, kabli, turbin i morskich stacji transformatorowych. Partnerzy posiadają wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Dzięki 107 turbinom o łącznej mocy 1,5 GW morska farma wiatrowa Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Strategiczna współpraca: PLK i Port Gdańsk wspólnie wzmocnią kolejowy dostęp do głębokowodnych terminali
Ellerman City Liners przejmuje Viasea Shipping. Nowy lider europejskiego shortsea shippingu
CRIST S.A. zakończył realizację projektu mostu BR01 dla Eiffage Métal
Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power
Nowy rozdział w historii Portu Gdańsk. Rusza rozbudowa Naftoportu. Ważna inwestycja dla bezpieczeństwa Polski
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o projektowaniu i montażu kabin sanitarnych na statku i okręcie
Hanwha Ocean zakończyła próby morskie nowoczesnego WTIV-a. Koreańska stocznia wzmacnia pozycję w offshore wind
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
REKLAMA