Europejskie porty jednoczą się na rzecz wspólnego bezpieczeństwa
Spotkanie przedstawicieli Europejskiego Sojuszu Portowego (European Ports Alliance) odbyło się już po raz drugi, tym razem w Gdańsku. Wydarzenie zgromadziło 120 kluczowych przedstawicieli instytucji unijnych, portów europejskich, służb bezpieczeństwa oraz sektora prywatnego, oferującego rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Wspólnie omawiali wyzwania i przyszłe kierunki działań w zakresie przeciwdziałania przestępczości zorganizowanej i przemytowi narkotyków drogą morską.
bezpieczeństwo biznes gospodarka morska porty wiadomości05 maja 2025 | 16:34 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port Gdańsk
Europejski Sojusz Portowy (European Ports Alliance) to inicjatywa powstała przed rokiem w Brukseli, w odpowiedzi na potrzebę zacieśnienia współpracy pomiędzy portami Unii Europejskiej w obliczu rosnących zagrożeń transgranicznych. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Komisję Europejską oraz Polską Prezydencję w Radzie Unii Europejskiej w ścisłej współpracy z Portem Gdańsk.
Port Gdańsk jest jedynym polskim portem będącym członkiem tej inicjatywy, co jest dowodem jego zaangażowania w działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w portach i wspólne przeciwdziałanie przemytowi, cyberatakom i wszelkim formom przestępczości, które zagrażają nie tylko poszczególnym krajom, ale całemu łańcuchowi dostaw.
– W dzisiejszych czasach, gdy porty stają się coraz bardziej cyfrowe, złożone i powiązane globalnie, ich bezpieczeństwo jest fundamentem stabilności gospodarczej, ochrony społeczeństwa i odporności na zagrożenia hybrydowe. Port Gdańsk odgrywa tu szczególną rolę. Jesteśmy największym portem w Polsce, bramą na świat dla wielu strategicznych towarów i jednocześnie miejscem, gdzie kwestie bezpieczeństwa mają wymiar nie tylko operacyjny, ale i symboliczny – powiedział Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk, witając uczestników konferencji w towarzystwie przedstawicieli Komisji Europejskiej.
Tę część spotkania uświetniły także prezentacje dwóch projektów badawczo-rozwojowych, finansowanych przez UE: BorderSens i METEOR, będących nowoczesnymi technologiami wykrywania narkotyków.
W programie głównych obrad, współprowadzonych przez Oliviera Onidiego z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych (DG Home) i Matthiasa Petschke z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Podatków i Unii Celnej (DG TAXUD), znalazły się prezentacje o zagrożeniach związanych z przemytem narkotyków szlakami morskimi, wygłoszone przez przedstawicieli Europolu, Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (European Union Drugs Agency) oraz Policji Portu Rotterdam. O działaniach w zakresie ochrony infrastruktury portowej mówił Alan Aleksandrowicz z Portu Gdańsk. Swój wkład w dyskusję wnieśli także przedstawiciele Światowej Rady Żeglugi (World Shipping Council) oraz Federacji Europejskich Prywatnych Firm i Terminali Portowych (FEPORT).
Szczególną uwagę poświęcono projektom zwiększającym bezpieczeństwo portów: UnderSec i SMAUG, stanowiącym nowe rozwiązania w zakresie ochrony infrastruktury podwodnej. Ponadto przedstawiciele Koalicji Siedmiu Państw Europejskich Przeciwko Przestępczości Zorganizowanej: Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii i Szwajcarii, zaprezentowali dokument roboczy dotyczący skuteczniejszej strategii portów UE dotyczącej przestępczości zorganizowanej.
Dalsze dyskusje koncentrowały się na podsumowaniu aktywności Sojuszu w pierwszym roku jego działalności, omówieniu priorytetów na kolejny rok oraz planach w zakresie opracowania całościowej strategii UE dla portów. Zwieńczeniem konferencji była sesja zamykająca, podczas której podkreślono konieczność dalszego wzmacniania współpracy.
– Zarówno powołanie Europejskiego Sojuszu Portowego, jak i drugie spotkanie, zorganizowane w Gdańsku, to ważny krok w budowie bezpieczniejszych szlaków handlowych w Europie oraz umacnianiu współpracy między portami, służbami bezpieczeństwa i sektorem prywatnym – podsumował Alan Aleksandrowicz.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Tragedia żaglowca Cuauhtémoc. Ikona meksykańskiej marynarki uderzyła w Brooklyn Bridge
Kompleksowe ćwiczenia Audros gynejas 2025. Obrona strategicznych akwenów Litwy i współpraca z Portugalią
Polski śmigłowiec SH-2G Super Seasprite nad Atlantykiem. Marynarze z Gdyni na ćwiczeniu Dynamic Mongoose25
Akcja ratunkowa w Porcie Gdańsk. „Piorun” ratuje jelenia z kanału portowego
Choroba Zalewu Wiślanego. Pięć przypadków po zjedzeniu ryb z Pomorza. Służby ostrzegają i apelują o zgłaszanie się
Port Gdańsk wspiera strażaków. Darowizna na rzecz bezpieczeństwa publicznego
NATO zabezpiecza Bałtyk. Trwa operacja Open Spirit 2025. Miny, roboty podwodne i ochrona infrastruktury krytycznej
Saab dostarczy Szwecji lekkie torpedy. Nowoczesne wzmocnienie obrony morskiej
Trudna akcja ratunkowa OSP Łeba na Górze Łąckiej. Reanimacja w sercu Słowińskiego Parku Narodowego
Kapitan kontenerowca Newnew Polar Bear postawiony przed sądem w związku z uszkodzeniem Balticconnector
REKLAMA