Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Fundusz ORLEN VC zainwestował w firmę Hystar, producenta wysoce wydajnych elektrolizerów PEM do masowej produkcji zeroemisyjnego wodoru. Rozwiązanie opatentowane przez norweską spółkę umożliwia wykorzystanie nawet 10 razy cieńszych membran niż w standardowych elektrolizerach, co znacznie zwiększa wydajność oraz obniża koszty wytwarzania wodoru. Technologia oferowana przez Hystar wpisuje się w plany ORLEN związane z produkcją i wykorzystaniem odnawialnego wodoru w procesie transformacji energetycznej koncernu.
biznes gospodarka morska na świecie wiadomości15 maja 2025 | 11:36 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Orlen
Hystar AS to norweska firma, produkująca innowacyjne membranowe stosy elektrolizerów o mocy 0,65 MW oraz gotowe elektrolizery spełniające normy ISO 17268, o mocy 5 MW. Urządzenia Hystar wykorzystują membrany, które są o 90 proc. cieńsze niż konwencjonalne alternatywy elektrolizerów. Umożliwia to wysoką efektywność energetyczną i masową produkcję, obniżając uśredniony koszt wodoru.
– Inwestycja ORLEN VC w spółkę Hystar zapewni nam wsparcie technologiczne dla projektów wodorowych realizowanych w Grupie ORLEN. Hystar dysponuje innowacyjnymi rozwiązaniami, które mają pozwolić już w 2027 r. produkować wysokosprawne elektrolizery membranowe o łącznej mocy 1,5 GW rocznie. Dzięki zaangażowaniu kapitałowemu Grupa ORLEN zyskuje dostęp nie tylko do urządzeń, ale także know-how oraz możliwość współpracy m.in. przy rozwoju technologii i jej wdrożeniu. To rozwiązanie może być również istotnym wsparciem w realizacji celów strategicznych ORLEN na najbliższą dekadę, zwłaszcza, że do 2035 roku chcemy wykorzystywać rocznie 350 tysięcy ton wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.
Spółka Hystar komercjalizację swoich produktów rozpoczęła w 2022 roku. Modułowość systemu pozwala w łatwy sposób dostosować każdą instalację do potrzeb klienta. Firma w momencie uruchomienia zautomatyzowanej linii produkcyjnej, o początkowej wydajności 1,5 GW mocy w 2027 r., będzie mogła rozpocząć realizację dużych zamówień na projekty skali przemysłowej. Docelowo, w 2031 roku wydajność produkcyjna instalacji ma wynieść 4,5 GW.
W 2024 roku norweska spółka pozyskała 26 mln euro dofinansowania z European Innovation Fund. Środki te zostaną przeznaczone na przygotowanie automatyzacji linii produkcyjnej. Kolejnym źródłem finansowania są środki pozyskane od funduszy venture capital, w tym ORLEN VC. W obecnej rundzie Hystar otrzymał w sumie ponad 32 mln euro, co ma zapewnić środki na wkład własny do uzyskanego unijnego grantu i działalność operacyjną spółki do 2027 r.
Hystar AS to trzynasta inwestycja ORLEN VC, który w ciągu prawie trzech lat działalności dołączył do grona największych i najbardziej aktywnych funduszy venture capital z regionu Europy Środkowej. W swoim portfelu posiada także dwa zagraniczne fundusze venture capital. Zgodnie z przyjętymi założeniami ORLEN VC planuje dokonywać około 5 inwestycji rocznie, skupiając się na najbardziej perspektywicznych spółkach, posiadających innowacyjne i gotowe do komercjalizacji technologie, które będą wspierać cele przyjęte aktualnie w strategii ORLEN2035.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Gazetę Morską". Codziennie aktualne informacje prosto z morza. Obserwuj gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
Babcock z kontraktem na usuwanie paliwa jądrowego z okrętów podwodnych
Największy projekt offshore w Polsce z wnioskiem do URE
Zanurzeni w obietnicach. Kiedy Polska doczeka się nowych okrętów podwodnych?
REKLAMA