Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Instalacja urządzeń cumowniczych to jeden z kluczowych etapów budowy każdego statku lub okrętu, wymagający zarówno precyzji, jak i doskonałej koordynacji między zespołami projektowymi i wykonawczymi. PGZ Stocznia Wojenna podzieliła się kulisami tej operacji, pokazując, jak od projektu po szkolenie załogi dba się o każdy szczegół.
biznes gospodarka morska pracuj na morzu przemysł stoczniowy sprzęt i technologie wiadomości15 maja 2025 | 10:24 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Towimor
- Cuma to więcej niż lina. To symbol powrotu, bezpieczeństwa i kontaktu z lądem. Ale zanim marynarz usłyszy komendę ‘Cumy rzuć’, urządzenia cumownicze muszą przejść przez cały proces projektowania, montażu i prób technicznych – mówi Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
Od projektu po montaż
Całość procesu rozpoczyna się w biurze projektowym, gdzie na podstawie wytycznych armatora lub Marynarki Wojennej analizuje się miejsce posadowienia urządzenia, jego obsługę i rozkład sił cumowania. Na tej podstawie dobierane są odpowiednie wciągarki – urządzenia o ogromnej sile, które muszą pracować bezbłędnie w każdych warunkach.
Pod wciągarki przygotowuje się fundamenty ze stali o podwyższonej wytrzymałości, odpornej na dynamiczne obciążenia. Powierzchnie są precyzyjnie prasowane i spawane do kadłuba. Następnie urządzenie jest ustawiane na śrubach montażowych zgodnie z wytycznymi producenta.
- To operacja wymagająca ogromnej dokładności. Pracują przy niej dźwigowi, monterzy urządzeń, elektrycy, spawacze, traserzy oraz kadłubowcy. Zgrany zespół to podstawa sukcesu – podkreśla Marcin Ryngwelski.
Pachoły, przewłoki i linie cumownicze
Zanim lina dotknie nabrzeża, montuje się dodatkowe elementy prowadzące: pachoły i przewłoki. Ich odpowiednie rozmieszczenie i wykonanie wpływa na żywotność lin oraz bezpieczeństwo całej operacji cumowania. Błędy w tym zakresie generują koszty eksploatacyjne i mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
zobacz też
Próby HAT i szkolenie załogi
Po zakończeniu montażu urządzenia cumownicze są testowane w ramach Harbor Acceptance Test (HAT). Sprawdza się ich funkcjonowanie pod zadanym obciążeniem – symulując rzeczywiste warunki pracy. To jeden z kluczowych elementów odbioru technicznego jednostki.
- Nie wystarczy, że urządzenie działa – musi działać niezawodnie w każdej sytuacji. Dlatego testy HAT są tak istotne – wyjaśnia prezes PGZ SW.
Na końcu procesu następuje szkolenie załogi – z obsługi, konserwacji i przestrzegania procedur bezpieczeństwa. Wszystko zgodnie z wymaganiami towarzystw klasyfikacyjnych, przepisami SOLAS i wytycznymi producenta.
Krajowy lider w technologii cumowniczej
PGZ Stocznia Wojenna współpracuje z polskim liderem w zakresie produkcji urządzeń cumowniczych – firmą TOWIMOR z Torunia, która dostarcza rozwiązania nie tylko dla jednostek cywilnych, ale także wojskowych.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nowa era dla Ustki. Rozpoczęła się budowa bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych PGE Baltica
Grupa Przemysłowa Baltic dostarczy kluczowe konstrukcje stalowe dla projektu Baltica 2
Polska energia z Bałtyku. Offshore wind jako filar transformacji energetycznej. Bartosz Fedurek dla Gazety Morskiej
Saab oferuje Kanadzie system GlobalEye. Nowoczesne rozwiązanie AEW&C na platformie Bombardiera
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Nowe źródło kogeneracyjne w Elblągu
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
REKLAMA