POL32 z sukcesem na holenderskich wodach. Studenci PG pokazali klasę w The Ultimate Solar Boat Challenge
Zespół Koła Studentów Techniki Okrętowej KORAB z Politechniki Gdańskiej odniósł znaczący sukces podczas prestiżowych zawodów The Ultimate Solar Boat Challenge 2025 w Holandii. W rywalizacji dziesięciu drużyn, zdominowanej przez zespoły holenderskie, polska reprezentacja nie tylko ukończyła wszystkie etapy długodystansowego wyścigu łodzi solarnych, ale również zajęła wysokie, szóste miejsce – jako jedyny zespół spoza kraju gospodarza.
edukacja inne sprzęt i technologie wiadomości12 czerwca 2025 | 13:21 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Politechnika Gdańska
Zawody odbywały się w formule wieloetapowego wyścigu bez możliwości doładowywania akumulatorów z sieci, co wymagało pełnej samowystarczalności energetycznej jednostki. Kluczowa okazała się nie tylko niezawodność napędu i systemów, ale również przemyślana taktyka i skuteczne zarządzanie energią.
– Od pierwszego do ostatniego dnia płynęliśmy wyłącznie na energii pozyskiwanej z paneli słonecznych. Każda decyzja była podejmowana na podstawie danych telemetrycznych i analizy parametrów w czasie rzeczywistym – podkreśla Julian Serkieza, członek zespołu.
Ewolucja projektu: od eksperymentu do pełnoprawnego wodolotu
Obecna jednostka – wodolot POL32 – to efekt kilkuletniego rozwoju i ciągłych modyfikacji. Przed tegorocznym startem zespół przez ponad pół roku prowadził intensywne prace badawczo-rozwojowe na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG. Obejmowały one m.in. wdrażanie i testowanie nowoczesnych silników BLDC, optymalizację przekładni wysokoobrotowych, systemów chłodzenia i smarowania, a także rozwój procedur eksploatacyjnych i diagnostycznych.
Efektem prac było stworzenie spójnego i przewidywalnego układu napędowego, który nie tylko przetrwał trzy dni rywalizacji na otwartych akwenach, ale także zapewnił pełną gotowość startową każdego dnia – mimo drobnych awarii technicznych.
Innowacje: energia, taktyka, telemetria
Zespół KORAB zastosował szereg autorskich rozwiązań w zakresie zarządzania energią, m.in. wysoko wydajne systemy MPPT, nowy silnik zoptymalizowany pod kątem niskonapięciowej pracy, oraz rozbudowaną telemetrię, pozwalającą na monitorowanie krytycznych parametrów jednostki w czasie rzeczywistym.
Dzięki tym rozwiązaniom możliwe było dynamiczne dostosowanie strategii płynięcia do bieżących warunków oraz minimalizacja strat energetycznych, co miało bezpośrednie przełożenie na osiągane wyniki.
Choć POL32 to konstrukcja wodolotu, w tej edycji zawodów zespół zdecydował się na udział w konfiguracji bez kolumny lotnej – skupiając się na niezawodności i testach funkcjonalnych systemów napędowych przed pełnym wdrożeniem trybu lotu nad wodą.
Nowa jednostka w przygotowaniu – krok w stronę autonomii i pełnej wydajności
Na podstawie doświadczeń z Holandii zespół rozpoczął projektowanie nowej łodzi solarnej, od podstaw zoptymalizowanej pod kątem lotów w trybie wodolotu, z rozszerzonym pokładem fotowoltaicznym własnej konstrukcji. Równolegle prowadzone są prace nad wdrożeniem:
- autonomicznego systemu kontroli lotu,
- pełnej telemetrii prognostycznej,
- nowych rozwiązań materiałowych i aerodynamicznych.
Dalszy rozwój projektu wymaga jednak wsparcia technologicznego – kluczowym krokiem jest uzyskanie dostępu do wieloosiowego centrum CNC, które umożliwi precyzyjną obróbkę płatów nośnych oraz elementów przekładni.
Mentoring i tradycja – 20 lat doświadczenia w tle sukcesów
Zespół może liczyć na wsparcie naukowe dr. inż. Wojciecha Leśniewskiego – opiekuna KSTO KORAB, który od dwóch dekad uczestniczy w projektach łodzi solarnych jako konstruktor, mentor i propagator nowoczesnych rozwiązań inżynierskich.
– Studenci pracują dziś z technologiami, które wykraczają poza standardowy program nauczania – od elektroniki, przez programowanie, po zaawansowaną obróbkę materiałową. Ich kreatywność i zapał pozwalają im konkurować z zespołami dysponującymi znacznie większymi środkami – podkreśla dr Wojciech Leśniewski.
Wsparcie i ambicje – PG inwestuje w przyszłość inżynierii morskiej
Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez wsparcia Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG oraz Samorządu Studentów. To dzięki ich zaangażowaniu zespół KORAB może rozwijać innowacyjne konstrukcje, które nie tylko zdobywają uznanie na arenie międzynarodowej, ale również stanowią platformę rozwojową dla kolejnych pokoleń młodych inżynierów morskich.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria





komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
„Horyzont II” rozpoczął arktyczny rejs na Svalbard
II Morski Festiwal Nauki: Gdynia ponownie połączyła naukę z morzem i pasją
Miecz Wikingów na wodach Sognefjordu. AGH rysuje historię żaglami na fiordach Norwegii
Nowy kierunek na Uniwersytecie Gdańskim. MIPMAL kształci liderów portów i logistyki morskiej
Politechnika Gdańska rozwija system ultradźwiękowy do badania stanu statków
II Morski Festiwal Nauki w Gdyni: nauka bliska morzu, człowiekowi i przyszłości
Antarktyka pod skrzydłami Orlenu. Powstanie nowy obszar chroniony we współpracy z PAN
Ludzie widzieli zaledwie jedną tysięczną procenta dna morskich głębin. Nastąpi przełom?
Polskie glony polecą w kosmos. Naukowcy sprawdzą, jak radzą sobie na orbicie
REKLAMA