Stocznia Navantia wprowadziła wodorowy system napędowy dla okrętów podwodnych. To przełom
Hiszpańska stocznia Navantia wprowadziła systemu napędu niezależnego od powietrza (AIP) oparty na wodorze. Zamontowano go na okręcie podwodnym klasy S-80. Hiszpanie z systemem BEST chcą wejść na międzynarodowy rynek okrętów podwodnych.
marynarka wojenna przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości28 listopada 2024 | 07:25 | Źródło: Navantia | Gazeta Morska | Drukuj
Stocznia Navantia z Kartageny właśnie zakończyła instalację systemu napędu niezależnego od powietrza (AIP) opartego na wodorze na okręcie podwodnym klasy S80. Jest to pierwszy AIP trzeciej generacji zamontowany w okręcie podwodnym. Kamień milowy został podkreślony obecnością hiszpańskiego dyrektora ds. uzbrojenia, admirała Aniceto Rosique Nieto.
Jak podkreślają w Stoczni Navantia, to osiągnięcie jest fundamentalnym kamieniem milowym w programie S-80, bezprecedensowym w historii budowy okrętów w Hiszpanii.
Technologia ta zapewni okrętom podwodnym hiszpańskiej marynarki wojennej możliwość pozostawania w zanurzeniu przez dłuższy czas. Gdy konwencjonalne okręty podwodne z napędem spalinowo-elektrycznym ten czas wynosi do kilku dni. Rozwój ten, który stanowił wyzwanie na najwyższym poziomie dla hiszpańskiego przemysłu, pozwala Navantii oferować unikalne możliwości w międzynarodowych przetargach na budowę okrętów podwodnych.
System AIP, czyli BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology)
System AIP, komercyjnie nazwany BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology) przez Navantia, to innowacyjna instalacja do produkcji energii, która pozwala na ładowanie akumulatorów okrętu podwodnego w zanurzeniu, unikając okresowych manewrów nurkowania w celu ładowania, gdzie statek jest wykrywalny i bardziej podatny na ataki.
zobacz też
Instalacja ta opiera się na procesie tzw. reformingu bioetanolu - odnawialnego paliwa uzyskiwanego z surowców organicznych - w celu wytworzenia strumienia bogatego w wodór, który jest podawany wraz z czystym tlenem do ogniwa paliwowego w celu wytworzenia energii elektrycznej w ukryciu.
W przeciwieństwie do sprzętu już działającego w innych marynarkach wojennych, AIP Navantii jest systemem trzeciej generacji, który nie wymaga przechowywania wodoru na pokładzie; zamiast tego system generuje go na żądanie, zapewniając przewagę taktyczną i bezpieczeństwo, zwiększając strategiczną autonomię i zdolność odstraszania. Wraz z rozległą sensoryzacją statku, dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo załogi i samego okrętu podwodnego, minimalizując personel wymagany do jego obsługi.
Uczestnicy wydarzenia mieli okazję odwiedzić Sekcję 3 okrętu podwodnego S-83 Cosme García, w której znajduje się zainstalowany sprzęt AIP, zbiorniki ciekłego tlenu i bioetanolu oraz systemy pomocnicze niezbędne do jego działania, obserwując wymagające prace i procedury bezpieczeństwa przeprowadzane podczas budowy okrętu podwodnego.
NAVANTIA S.A.
Z ponad 300-letnią historią związaną z budową okrętów dla marynarki wojennej, Navantia jest państwową i strategiczną firmą technologiczną dla obrony Hiszpanii. Jej obszary specjalizacji obejmują budowę statków (nawodnych i podwodnych), projektowanie i integrację systemów o wysokiej zawartości technologicznej oraz wsparcie cyklu życia i usługi o wysokiej wartości dodanej. Ponadto, dzięki swojej marce Navantia Seanergies, jest globalnym dostawcą w zakresie rozwoju morskiej energii wiatrowej i innych zielonych źródeł energii, takich jak wodór. Navantia zatrudnia prawie 4000 osób bezpośrednio w Hiszpanii, głównie w swoich biurach w Ferrol i Fene (A Coruña), Puerto, Real, San Fernando, Kadyksie i Rocie (Kadyks), Kartagenie (region Murcja) i Madrycie.
Zaangażowana w budowanie bezpiecznej i zrównoważonej przyszłości poprzez doskonałość technologiczną i współpracę przemysłową, Navantia ma kontrakty z rządami i firmami na całym świecie oraz powiązania z uniwersytetami i ośrodkami technologicznymi, akademickimi. Przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i innowacji poprzez codzienne zaangażowanie na rzecz ludzi i planety, stosując odpowiedzialne praktyki z punktu widzenia pracy, środowiska oraz rozwoju gospodarczego i technologicznego, które są opłacalne w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Jest w 100% własnością Sociedad Española de Participaciones Industriales (SEPI), powiązanej z Ministerstwem Finansów i Funkcji Publicznych Hiszpanii).
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria






komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
SAREX 25, czyli zgrane działania służb ratowniczych na lądzie, w powietrzu i na morzu
Bałtyk w stanie gotowości. Polska reaguje na zagrożenie ze strony „floty cieni”
Nowa era w zwalczaniu min morskich. Marynarka Wojenna Belgii testuje podwodnego drona R7
Podejrzane manewry „floty cieni” na Bałtyku. Interwencja polskich służb i działania zabezpieczające ORP „Heweliusz”
USCGC STRATTON w drodze na Indo-Pacyfik. Wzmocnienie obecności USA w regionie
Formidable Shield 2025: F931 Louise-Marie demonstruje siłę belgijskiej marynarki wojennej
Kompleksowe ćwiczenia Audros gynejas 2025. Obrona strategicznych akwenów Litwy i współpraca z Portugalią
Polski śmigłowiec SH-2G Super Seasprite nad Atlantykiem. Marynarze z Gdyni na ćwiczeniu Dynamic Mongoose25
NATO zabezpiecza Bałtyk. Trwa operacja Open Spirit 2025. Miny, roboty podwodne i ochrona infrastruktury krytycznej
Litwa wzmacnia flotę. Nowoczesny holownik H-24 "Lokys" zasilił Marynarkę Wojenną
REKLAMA