Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk

Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty.

polityka porty trójmiasto wiadomości

02 grudnia 2024   |   13:36   |   Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów / Gazeta Morska   |   Drukuj

fot. KPRM

fot. KPRM

Polski terminal „agro”

- Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników mówił premier Donald Tusk.

Dzięki inwestycji, w 2026 roku Polska będzie miała terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa.

Umożliwi to nam prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej […]. Poprzednicy obiecali “zboże na wierzbie”, a tutaj mamy już konkretne decyzje do 2026 roku – wyjaśnił premier.

Rozbudowa terminala umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych do ok. 2,9 mln ton rocznie.

Gospodarka morska rośnie w siłę

Duże inwestycje w infrastrukturę portową zapewniają siłę polskiej gospodarce. Chodzi nie tylko o sektor morski, ale także branżę rolną, rolno-spożywczą i przetwórczą. 

- Polskie porty są w dobrej kondycji finansowej, dlatego musimy iść krok dalej, inwestując w obszary, które są niezbędne do zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej […]. Powstanie całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości. Rozbudowane zostaną także magazyny, które zwiększą swoją pojemność z 30 tys. do ponad 150 tys. ton podkreślił Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Co istotne, w związku z budową terminala zbożowego, gdański port zainwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.

To nie koniec inwestycji w porcie w Gdańsku. Na początku 2025 roku podpisana zostanie umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego.

- Urząd Morski przeznaczy na tę inwestycję ok. 800 mln zł. Będzie to kolejny krok do poprawy naszego bezpieczeństwa zapowiedział Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Polskie porty mają stać się istotnym filarem naszego bezpieczeństwa, zarówno ekonomicznego, energetycznego, jak i militarnego. Inwestycja związana z Terminalem Zbożowym jest także bardzo ważna dla rozwoju Gdańska, co podkreślała Aleksandra Dulkiewicz.

- Dziękuję za współpracę i za dostrzeganie, że port jest częścią miasta. To nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia Gdańska […]. Bardzo cieszymy się z tego rozwoju i z nowej inwestycji podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska.

Dla Gdańska ważne jest również, że zboże będzie transportowane do portu głównie drogą kolejową.

Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk

Nowy Agro Terminal zostanie zbudowany przez spółkę Port Gdański Eksploatacja. Inwestując w 9 dodatkowych magazynów zdolności magazynowe zostaną podniesione z 30 tys. ton do 152 tys. ton oraz zdolności przeładunkowe z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Bartosz Piątek
redaktor

komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.