Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk
Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty.
polityka porty trójmiasto wiadomości02 grudnia 2024 | 13:36 | Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów / Gazeta Morska | Drukuj
fot. KPRM
Polski terminal „agro”
- Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników – mówił premier Donald Tusk.
Dzięki inwestycji, w 2026 roku Polska będzie miała terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa.
Umożliwi to nam prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej […]. Poprzednicy obiecali “zboże na wierzbie”, a tutaj mamy już konkretne decyzje do 2026 roku – wyjaśnił premier.
Rozbudowa terminala umożliwi zwiększenie zdolności przeładunkowych do ok. 2,9 mln ton rocznie.
Gospodarka morska rośnie w siłę
Duże inwestycje w infrastrukturę portową zapewniają siłę polskiej gospodarce. Chodzi nie tylko o sektor morski, ale także branżę rolną, rolno-spożywczą i przetwórczą.
- Polskie porty są w dobrej kondycji finansowej, dlatego musimy iść krok dalej, inwestując w obszary, które są niezbędne do zapewniania nam bezpieczeństwa i siły rozwojowej […]. Powstanie całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości. Rozbudowane zostaną także magazyny, które zwiększą swoją pojemność z 30 tys. do ponad 150 tys. ton – podkreślił Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Co istotne, w związku z budową terminala zbożowego, gdański port zainwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.
To nie koniec inwestycji w porcie w Gdańsku. Na początku 2025 roku podpisana zostanie umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego.
- Urząd Morski przeznaczy na tę inwestycję ok. 800 mln zł. Będzie to kolejny krok do poprawy naszego bezpieczeństwa – zapowiedział Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Polskie porty mają stać się istotnym filarem naszego bezpieczeństwa, zarówno ekonomicznego, energetycznego, jak i militarnego. Inwestycja związana z Terminalem Zbożowym jest także bardzo ważna dla rozwoju Gdańska, co podkreślała Aleksandra Dulkiewicz.
- Dziękuję za współpracę i za dostrzeganie, że port jest częścią miasta. To nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia Gdańska […]. Bardzo cieszymy się z tego rozwoju i z nowej inwestycji – podkreśliła Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska.
Dla Gdańska ważne jest również, że zboże będzie transportowane do portu głównie drogą kolejową.
Terminal Zbożowy w Porcie Gdańsk
Nowy Agro Terminal zostanie zbudowany przez spółkę Port Gdański Eksploatacja. Inwestując w 9 dodatkowych magazynów zdolności magazynowe zostaną podniesione z 30 tys. ton do 152 tys. ton oraz zdolności przeładunkowe z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Bartosz Piątek
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka: "Podpisaliśmy kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu"
Instytucje podległe Ministerstwu Infrastruktury przygotowane na zimę. Podsumowanie dotychczasowych działań
Podmorskie kable telekomunikacyjne naprawione! Trwa międzynarodowe śledztwo
Polska i Szwecja będą współdziałać na rzecz wspierania obrony w regionie Morza Bałtyckiego
Prezydent RP Andrzej Duda: "Tylko państwo o silnym potencjale morskim zyska zaufanie sojuszników"
Szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz: "Bałtyk jest skupieniem dwóch wartości - bezpieczeństwa i gospodarki"
Co dalej z Drogą Czerwoną w Gdyni? Kiedy dojazd do Portu Gdynia stanie się łatwiejszy
Rosjanie na Antarktydzie: Naukowa wyprawa czy walka o surowce?
Eksplozja Nord Stream nie spowodowała skażenia środowiska - ustalenia śledztwa
Ministerstwo Infrastruktury: Umowy, projekty, wykupy, budowa. Oto, co w tym roku dzieje się w Programie CPK
REKLAMA