Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na realizację projektu pn. Przebudowa wejścia do portu w Łebie, stanowiącego część strategicznego przedsięwzięcia Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie. Inwestycja, współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, ma zostać zakończona w ciągu 65 tygodni – do sierpnia 2026 roku – i pochłonie ok. 132 mln zł brutto.
biznes energetyka gospodarka morska offshore pomorze porty wiadomości26 maja 2025 | 21:48 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Doraco
Celem projektu jest poprawa warunków hydrotechnicznych i operacyjnych w porcie – ograniczenie falowania oraz zapiaszczania torów podejściowych i basenu portowego. Prace wykona Korporacja Budowlana DORACO, odpowiedzialna zarówno za dokumentację projektową, jak i realizację robót budowlanych.
– Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym co istotne również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Bardzo dziękuję całemu zespołowi Urzędu za trud i wytężoną pracę, które doprowadziły do podpisania dzisiejszej umowy. Tym bardziej, że projekt nie był łatwy i mieliśmy ograniczony czas na jego przygotowanie.
Nowa infrastruktura hydrotechniczna
Zakres przebudowy obejmuje budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego (260 m), przedłużenie istniejącego falochronu zachodniego o 91 m oraz budowę ostrogi po stronie zachodniej. Powstaną nowe osadniki, 40-metrowy tor podejściowy i obrotnica o średnicy 160 metrów. Całość uzupełni nowoczesne oznakowanie nawigacyjne, zapewniające bezpieczeństwo jednostkom obsługującym przyszły terminal offshore.
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – zaznaczyła Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. – Zbudowaliśmy zasoby ludzkie i technologiczne, które realizują naszą strategię obecności w projektach offshore, a przebudowa wejścia do portu w Łebie to kolejny z nich. DORACO jest obecne w projektach na całym polskim wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa. Obsługa potrzeb farm wiatrowych na morzu będzie dzięki temu komfortowa i bezpieczna od strony lądu.
Bezpieczeństwo i zgodność środowiskowa
Inwestycja będzie realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, pod ścisłym nadzorem środowiskowym i archeologicznym. W ramach przygotowania terenu, DORACO zidentyfikuje i usunie wszystkie obiekty ferromagnetyczne – w tym potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe.
Projekt obejmuje także przygotowanie koncepcji drugiego etapu modernizacji portu, czyli rozbudowę portu zewnętrznego poprzez przedłużenie falochronu wschodniego i połączenie go z lądem.
Remonty infrastruktury wewnętrznej
Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje remont nabrzeża Maltańskiego i pirsu wewnątrz portu o łącznej długości około 140 metrów. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę ścianki szczelnej, zastosowanie kotew gruntowych, odbudowę oczepu i przywrócenie pełnej nośności konstrukcji. Roboty prowadzi firma ERBUD na podstawie umowy o wartości ponad 5 mln zł, podpisanej w marcu 2025 r. Zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r., a aktualne zaawansowanie robót wynosi ok. 15%.
Zmodernizowane nabrzeża poprawią logistykę operacyjną i skrócą czas reakcji służb ratowniczych, co ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Perspektywy dla miasta i regionu
W wydarzeniu uczestniczyli również przedstawiciele władz centralnych i lokalnych. Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, podkreślił znaczenie inwestycji:
– Budowane są nabrzeża do serwisowania offshore i falochrony, które sprawią, że ten port będzie jeszcze bezpieczniejszy – stwierdził. – Daje to nadzieję, że Łeba będzie piękniejsza i przyciągnie pracowników, jak i nowych mieszkańców.
Z kolei Agnieszka Derba, burmistrz Łeby, mówiła o szansie rozwojowej:
– Tak dużej inwestycji w Łebie jeszcze nie było. Jest to dla nas duża możliwość rozwoju, możliwość nowej gałęzi gospodarki. Łeba słynęła zawsze z tego, że był to port rybacki i mamy też nadzieję, że dzięki właśnie tej modernizacji portu rybołówstwo w pewnym stopniu się reaktywuje. – Port zostanie zmodernizowany i przeznaczony do tego, aby bazy serwisowe mogły funkcjonować i działać przez kolejne lata.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Nowe źródło kogeneracyjne w Elblągu
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
Equinor i Polenergia rozpoczynają budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wysokie zyski Grupy Orlen w pierwszym kwartale 2025 roku
Solidne wyniki i nowa segmentacja działalności. Grupa Energa podsumowuje pierwszy kwartał 2025 roku
Produkcja elementów fundamentów Baltica 2 będzie realizowana w Polsce
Orlen i Northland Power przyspieszają budowę pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku
Nowe złoże ropy na Morzu Norweskim. Orlen wzmacnia pozycję w Europie Północnej
REKLAMA