PGZ Stocznia Wojenna i AMW kształcą przyszłych stoczniowców. Innowacyjny program edukacyjny
PGZ Stocznia Wojenna aktywnie inwestuje w rozwój kadr dla przemysłu stoczniowego, ściśle współpracując z Akademią Marynarki Wojennej (AMW). W ramach kierunku Mechanika i Budowa Maszyn powstała specjalność Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów, której program został dostosowany do realnych potrzeb branży. Dzięki temu studenci zdobywają unikalne kompetencje, łącząc teorię z praktyką pod okiem doświadczonych ekspertów ze Stoczni.
biznes edukacja gospodarka morska przemysł stoczniowy sprzęt i technologie trójmiasto wiadomości19 marca 2025 | 15:44 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. PGZ Stocznia Wojenna
Synergia nauki i przemysłu to klucz do sukcesu
Ścisła współpraca Akademii Marynarki Wojennej i PGZ Stoczni Wojennej to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w sektorze stoczniowym.
- Kluczowe jest dla nas odbudowanie szkolnictwa technicznego i zawodowego. Musimy także wzmocnić współpracę z uczelniami, w szczególności z Instytutem Okrętownictwa na Politechnice Gdańskiej oraz Instytutem Budowy i Eksploatacji Okrętów na Akademii Marynarki Wojennej, który kształci projektantów okrętów wojennych. Musimy przełamać stereotyp, że zawody stoczniowe to ciężka, nienowoczesna praca. Współczesny spawacz, monter czy malarz to wysokiej klasy specjalista, obsługujący zaawansowane technologicznie urządzenia - podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
PGZ Stocznia Wojenna aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Jamal Hamoud, zastępca dyrektora technicznego ds. rozwoju produkcji, który jest także wykładowcą na AMW, zaznacza, że "udało się określić sylwetkę absolwenta i zdefiniowaliśmy jego wiedzę, umiejętności i kompetencje. Ta specjalność jest praktycznie stworzona dla nas, szyta na miarę naszych potrzeb.”
W gronie wykładowców znajdują się także prezes Marcin Ryngwelski, prowadzący zajęcia z Teorii i Budowy Okrętu, Radosław Cackowski, kierownik biura projektowego, oraz Wojciech Szyszkowski, kierownik działu kontroli jakości. Dzięki ich zaangażowaniu studenci otrzymują nie tylko solidne przygotowanie teoretyczne, ale również cenną wiedzę praktyczną.
Nowoczesna infrastruktura dydaktyczna na gdyńskim Oksywiu
Akademia Marynarki Wojennej dysponuje jedynym w Polsce Laboratorium Eksploatacji Siłowni Okrętowych, gdzie studenci uczą się na rzeczywistych urządzeniach okrętowych.
- Można tam uruchomić silnik spalinowy i wykonać na nim pełny zakres badań laboratoryjnych – np. indykowanie silnika, sprawdzenie jego parametrów energetycznych oraz przeprowadzenie analizy spalin wylotowych. Ten silnik działa, uruchamia się go i bada, podobnie jak pompy, wirówki, sprężarki oraz inne urządzenia pomocnicze - mówi Jamal Hamoud.
Laboratorium jest wyposażone w:
- Silniki Sulzer 6AL20/24 i MTU serii 2000 – najczęściej wykorzystywane w Marynarce Wojennej,
- Silniki turbinowe GTD-350 i TG-16,
- Urządzenia pomocnicze, takie jak pompy, wirówki paliwowe, kocioł parowy, odolejacz wód zęzowych czy chłodnia okrętowa,
- Symulatory siłowni okrętowej firmy UNITEST, odwzorowujące różne systemy napędowe.
Dzięki temu studenci zdobywają praktyczne doświadczenie, ucząc się obsługi, diagnostyki i naprawy urządzeń stosowanych w rzeczywistych warunkach.
Indywidualne podejście do studentów – gwarancja sukcesu
Małe grupy zajęciowe oraz stały kontakt z praktykami z branży pozwalają na efektywne kształcenie przyszłych inżynierów. Kluczowe znaczenie mają także płatne praktyki wakacyjne oraz program stypendialny PGZ Stoczni Wojennej, który motywuje najlepszych studentów do rozwijania swoich umiejętności.
- Musimy cały czas zatrudniać specjalistów z zakresu bezpośredniej produkcji, ale też równolegle starać się pozyskać konstruktorów, technologów i mistrzów produkcji. Coraz bardziej potrzebujemy właśnie tych grup pracowników - podkreśla Jamal Hamoud.
Stocznia i Akademia – wspólne działania na rzecz przyszłości
Współpraca PGZ Stoczni Wojennej i AMW to modelowe połączenie nauki i przemysłu. Studenci zdobywają praktyczne umiejętności, a Stocznia otrzymuje doskonale przygotowanych specjalistów. Co więcej, kadra naukowa AMW wspiera Stocznię w realizacji kluczowych projektów, dostarczając specjalistycznej wiedzy m.in. z zakresu analiz numerycznych MES, diagnostyki silników i wytrzymałości materiałów.
Efekty tej współpracy są już widoczne – absolwenci specjalności Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów doskonale odnajdują się w dynamicznym środowisku przemysłu stoczniowego, gotowi do pracy przy budowie nowoczesnych okrętów wojennych. To innowacyjne podejście stanowi klucz do przyszłości polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju technologicznego Marynarki Wojennej.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
TRIDENT 810: nowy 81-metrowy żaglowy superjacht Royal Huisman gotowy do budowy
Część lądowa Programu FSRU na półmetku. Gazociąg Gdańsk-Gustorzyn coraz bliżej realizacji
Polska stawia na morze. Nowelizacja ustawy offshore z podpisem prezydenta: przełomowy krok dla morskiej energetyki
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
REKLAMA