PGZ Stocznia Wojenna i AMW kształcą przyszłych stoczniowców. Innowacyjny program edukacyjny
PGZ Stocznia Wojenna aktywnie inwestuje w rozwój kadr dla przemysłu stoczniowego, ściśle współpracując z Akademią Marynarki Wojennej (AMW). W ramach kierunku Mechanika i Budowa Maszyn powstała specjalność Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów, której program został dostosowany do realnych potrzeb branży. Dzięki temu studenci zdobywają unikalne kompetencje, łącząc teorię z praktyką pod okiem doświadczonych ekspertów ze Stoczni.
biznes edukacja gospodarka morska przemysł stoczniowy sprzęt i technologie trójmiasto wiadomości19 marca 2025 | 15:44 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. PGZ Stocznia Wojenna
Synergia nauki i przemysłu to klucz do sukcesu
Ścisła współpraca Akademii Marynarki Wojennej i PGZ Stoczni Wojennej to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w sektorze stoczniowym.
- Kluczowe jest dla nas odbudowanie szkolnictwa technicznego i zawodowego. Musimy także wzmocnić współpracę z uczelniami, w szczególności z Instytutem Okrętownictwa na Politechnice Gdańskiej oraz Instytutem Budowy i Eksploatacji Okrętów na Akademii Marynarki Wojennej, który kształci projektantów okrętów wojennych. Musimy przełamać stereotyp, że zawody stoczniowe to ciężka, nienowoczesna praca. Współczesny spawacz, monter czy malarz to wysokiej klasy specjalista, obsługujący zaawansowane technologicznie urządzenia - podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
PGZ Stocznia Wojenna aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Jamal Hamoud, zastępca dyrektora technicznego ds. rozwoju produkcji, który jest także wykładowcą na AMW, zaznacza, że "udało się określić sylwetkę absolwenta i zdefiniowaliśmy jego wiedzę, umiejętności i kompetencje. Ta specjalność jest praktycznie stworzona dla nas, szyta na miarę naszych potrzeb.”
W gronie wykładowców znajdują się także prezes Marcin Ryngwelski, prowadzący zajęcia z Teorii i Budowy Okrętu, Radosław Cackowski, kierownik biura projektowego, oraz Wojciech Szyszkowski, kierownik działu kontroli jakości. Dzięki ich zaangażowaniu studenci otrzymują nie tylko solidne przygotowanie teoretyczne, ale również cenną wiedzę praktyczną.
Nowoczesna infrastruktura dydaktyczna na gdyńskim Oksywiu
Akademia Marynarki Wojennej dysponuje jedynym w Polsce Laboratorium Eksploatacji Siłowni Okrętowych, gdzie studenci uczą się na rzeczywistych urządzeniach okrętowych.
- Można tam uruchomić silnik spalinowy i wykonać na nim pełny zakres badań laboratoryjnych – np. indykowanie silnika, sprawdzenie jego parametrów energetycznych oraz przeprowadzenie analizy spalin wylotowych. Ten silnik działa, uruchamia się go i bada, podobnie jak pompy, wirówki, sprężarki oraz inne urządzenia pomocnicze - mówi Jamal Hamoud.
Laboratorium jest wyposażone w:
- Silniki Sulzer 6AL20/24 i MTU serii 2000 – najczęściej wykorzystywane w Marynarce Wojennej,
- Silniki turbinowe GTD-350 i TG-16,
- Urządzenia pomocnicze, takie jak pompy, wirówki paliwowe, kocioł parowy, odolejacz wód zęzowych czy chłodnia okrętowa,
- Symulatory siłowni okrętowej firmy UNITEST, odwzorowujące różne systemy napędowe.
Dzięki temu studenci zdobywają praktyczne doświadczenie, ucząc się obsługi, diagnostyki i naprawy urządzeń stosowanych w rzeczywistych warunkach.
Indywidualne podejście do studentów – gwarancja sukcesu
Małe grupy zajęciowe oraz stały kontakt z praktykami z branży pozwalają na efektywne kształcenie przyszłych inżynierów. Kluczowe znaczenie mają także płatne praktyki wakacyjne oraz program stypendialny PGZ Stoczni Wojennej, który motywuje najlepszych studentów do rozwijania swoich umiejętności.
- Musimy cały czas zatrudniać specjalistów z zakresu bezpośredniej produkcji, ale też równolegle starać się pozyskać konstruktorów, technologów i mistrzów produkcji. Coraz bardziej potrzebujemy właśnie tych grup pracowników - podkreśla Jamal Hamoud.
Stocznia i Akademia – wspólne działania na rzecz przyszłości
Współpraca PGZ Stoczni Wojennej i AMW to modelowe połączenie nauki i przemysłu. Studenci zdobywają praktyczne umiejętności, a Stocznia otrzymuje doskonale przygotowanych specjalistów. Co więcej, kadra naukowa AMW wspiera Stocznię w realizacji kluczowych projektów, dostarczając specjalistycznej wiedzy m.in. z zakresu analiz numerycznych MES, diagnostyki silników i wytrzymałości materiałów.
Efekty tej współpracy są już widoczne – absolwenci specjalności Technologiczne Wsparcie Produkcji Okrętów doskonale odnajdują się w dynamicznym środowisku przemysłu stoczniowego, gotowi do pracy przy budowie nowoczesnych okrętów wojennych. To innowacyjne podejście stanowi klucz do przyszłości polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju technologicznego Marynarki Wojennej.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria






komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA