Nowy Morski Terminal Przeładunkowy już gotowy

W regionie Gdańska zakończono budowę największej inwestycji ostatnich lat – Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Naftowych na Martwej Wiśle. Nowoczesne nabrzeże z dwoma stanowiskami przeładunkowymi, zdolne obsługiwać statki o długości do 130 metrów, powstało w strategicznym miejscu, co wynika z bliskości Rafinerii Gdańskiej oraz wcześniejszej modernizacji drogi wodnej.

gospodarka morska porty transport i spedycja trójmiasto wiadomości

26 listopada 2024   |   10:49   |   Źródło: PRCiP / z mediów / Gazeta Morska   |   Drukuj

fot. PRCiP

fot. PRCiP

Budowa w dwóch etapach

Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum z firmą NDI na czele. Budowę podzielono na dwa kluczowe etapy:

  • Front lądowy obejmował instalacje przesyłowe, prace betoniarskie, kafarowe, montaż oświetlenia, systemów przeciwpożarowych oraz urządzeń sterujących.

  • Front wodny to zaawansowane prace hydrotechniczne, w tym pogłębianie dna rzeki.

Pogłębianie Martwej Wisły

Aby umożliwić obsługę statków o zanurzeniu do 5,8 metra, konieczne było pogłębienie dna Martwej Wisły. Zadanie to zrealizowało Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP). Prace hydrotechniczne objęły wydobycie 83 000 m³ osadów i namułów, które przewieziono na klapowisko morskie. Operację wspierały nowoczesne pogłębiarki, takie jak „Inż. St. Łęgowski” i „Kraken”, oraz samobieżne szalandy.

Standardy ekologiczne i szybka realizacja

Projekt zrealizowano zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska, dbając o ekosystem wodny Martwej Wisły. Efektywność działań żółto-zielonej floty PRCiP umożliwiła sprawne zakończenie inwestycji, która stanowi ważny element strategii Małej Logistyki Morskiej (MLM).

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Redakcja Gazeta Morska
użytkownik

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz