Nowy Morski Terminal Przeładunkowy już gotowy
W regionie Gdańska zakończono budowę największej inwestycji ostatnich lat – Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Naftowych na Martwej Wiśle. Nowoczesne nabrzeże z dwoma stanowiskami przeładunkowymi, zdolne obsługiwać statki o długości do 130 metrów, powstało w strategicznym miejscu, co wynika z bliskości Rafinerii Gdańskiej oraz wcześniejszej modernizacji drogi wodnej.
gospodarka morska porty transport i spedycja trójmiasto wiadomości26 listopada 2024 | 10:49 | Źródło: PRCiP / z mediów / Gazeta Morska | Drukuj
fot. PRCiP
Budowa w dwóch etapach
Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum z firmą NDI na czele. Budowę podzielono na dwa kluczowe etapy:
Front lądowy obejmował instalacje przesyłowe, prace betoniarskie, kafarowe, montaż oświetlenia, systemów przeciwpożarowych oraz urządzeń sterujących.
Front wodny to zaawansowane prace hydrotechniczne, w tym pogłębianie dna rzeki.
Pogłębianie Martwej Wisły
Aby umożliwić obsługę statków o zanurzeniu do 5,8 metra, konieczne było pogłębienie dna Martwej Wisły. Zadanie to zrealizowało Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP). Prace hydrotechniczne objęły wydobycie 83 000 m³ osadów i namułów, które przewieziono na klapowisko morskie. Operację wspierały nowoczesne pogłębiarki, takie jak „Inż. St. Łęgowski” i „Kraken”, oraz samobieżne szalandy.
Standardy ekologiczne i szybka realizacja
Projekt zrealizowano zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska, dbając o ekosystem wodny Martwej Wisły. Efektywność działań żółto-zielonej floty PRCiP umożliwiła sprawne zakończenie inwestycji, która stanowi ważny element strategii Małej Logistyki Morskiej (MLM).
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
Europejskie porty jednoczą się na rzecz wspólnego bezpieczeństwa
REKLAMA