Maersk przyspiesza rewolucję ekologiczną: 20 statków dwupaliwowych na horyzoncie
Maersk sfinalizował zamówienie na 20 kontenerowców dwupaliwowych, będących krokiem milowym w strategii spółce w drodze do dekarbonizacji. Statki, zdolne do korzystania z zielonego metanolu i konwencjonalnych paliw, mają wzmocnić flotę już w 2028 roku, a dostawy zakończą się w 2030 roku. To odpowiedź na rosnące wymagania środowiskowe i presję rynkową na bardziej zrównoważony transport.
biznes gospodarka morska logistyka porty przemysł stoczniowy transport i spedycja wiadomości07 grudnia 2024 | 10:20 | Źródło: Maersk / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Maersk
- To zamówienie stanowi dowód naszego zaangażowania w dekarbonizację logistyki globalnej – podkreśla zarząd Maersk w komunikacie.
Technologiczne wyzwanie
Nowe jednostki, wyposażone w silniki dwupaliwowe, są przystosowane do pracy na e-metanolu, co pozwala ograniczyć emisję CO₂ o około 80%. To pionierskie podejście w żegludze dalekobieżnej, które przyciąga uwagę innych operatorów. Zastosowanie zielonego metanolu, pozyskiwanego z odnawialnych źródeł, wpisuje się w ambitny cel osiągnięcia zerowej emisji, a więc osiągnięcie neutralności węglowej do 2040 roku.
Finansowy wymiar transformacji
Inwestycja o wartości miliardów dolarów nie tylko wspiera cele ekologiczne, ale też podkreśla długoterminową strategię Maerska jako lidera branży. Według analiz rynkowych, posiadanie statków z napędem dwupaliwowym może przyciągnąć klientów korporacyjnych oczekujących zrównoważonych rozwiązań logistycznych, a także obniżyć przyszłe koszty związane z regulacjami klimatycznymi.
Nowy kierunek żeglugi. Co się zmieni?
Statki o łącznej pojemności 300 000 TEU będą obsługiwać kluczowe szlaki handlowe, łącząc Azję, Europę i Amerykę. To odpowiedź na zmieniającą się dynamikę globalnych łańcuchów dostaw, które wymagają zarówno efektywności, jak i minimalizacji śladu węglowego.
Maersk nie ukrywa, że ten ruch to także sygnał dla branży, by przyspieszyć transformację technologiczną.
- Wierzymy, że odważne inwestycje w zielone technologie są niezbędne, by zmienić oblicze przemysłu – komentuje zarząd spółki.
Zamówienie 20 jednostek dwupaliwowych to nie tylko krok w stronę ekologii, ale też strategiczny ruch na rynku transportu morskiego. Maersk zyskuje przewagę konkurencyjną, jednocześnie ustanawiając nowe standardy w branży.
zobacz też
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Orlen i Northland Power przyspieszają budowę pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku
Nowe złoże ropy na Morzu Norweskim. Orlen wzmacnia pozycję w Europie Północnej
Bałtyk 2 i Bałtyk 3 z FID. Rusza budowa największych farm wiatrowych na polskich wodach
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
REKLAMA