Maersk dokonuje historycznej konwersji dużego kontenerowca na napęd dual-fuel metanolowy
Maersk ogłosił zakończenie pierwszej na świecie konwersji dużego kontenerowca na napęd dual-fuel zasilany metanolem. To przełomowe osiągnięcie wpisuje się w strategię firmy, której celem jest dekarbonizacja floty i osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku.
biznes gospodarka morska logistyka przemysł stoczniowy transport i spedycja wiadomości24 listopada 2024 | 13:54 | Źródło: Maersk / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Maersk
Pionierski projekt konwersji
Konwersja dotyczyła jednego z dużych statków kontenerowych Maersk, który został wyposażony w nowoczesny silnik zdolny do pracy zarówno na tradycyjnym paliwie, jak i na ekologicznie produkowanym metanolu. Wybór tego paliwa wynika z jego znacznie niższego śladu węglowego w porównaniu do konwencjonalnych paliw kopalnych oraz rosnącej dostępności metanolu w skali globalnej.
Proces modernizacji obejmował nie tylko instalację nowego silnika, ale także kompleksową przebudowę systemów paliwowych i bezpieczeństwa na pokładzie. Jak podkreślają przedstawiciele Maersk, przedsięwzięcie to wymagało zaawansowanej współpracy inżynieryjnej i dokładnego planowania, aby dostosować statek do wymogów nowego napędu.
Krok ku zrównoważonej żegludze
Projekt ten jest jednym z wielu działań podejmowanych przez Maersk w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w globalnym łańcuchu dostaw. Firma zamierza wprowadzić do eksploatacji więcej statków dual-fuel, zarówno poprzez konwersję istniejących jednostek, jak i budowę nowych.
- To ważny kamień milowy dla całej branży morskiej, która poszukuje praktycznych rozwiązań pozwalających na przejście w kierunku bardziej zrównoważonych technologii napędowych. Metanol to nie tylko obiecujące paliwo alternatywne, ale także realna szansa na znaczną redukcję emisji w krótkim czasie – powiedział Leonardo Sonzio, dyrektor zarządzający flotą i technologią w Maersk.
Wyznaczanie kierunku dla innych
Maersk, jako lider w branży morskiej, stara się inspirować inne firmy do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska. Sukces konwersji pokazuje, że technologia napędów dual-fuel jest możliwa do zastosowania nawet w największych jednostkach pływających, co daje nadzieję na szybsze osiągnięcie celów klimatycznych w sektorze transportu morskiego.
Firma zapowiedziała dalsze inwestycje w innowacje i nowe technologie, które pozwolą zminimalizować wpływ żeglugi na środowisko naturalne. Konwersja pierwszego dużego kontenerowca na metanol to dopiero początek długofalowej transformacji, która może zmienić oblicze globalnego transportu morskiego.
- Od momentu, gdy postawiliśmy sobie ambitny cel klimatyczny, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku, intensywnie badamy potencjał modernizacji istniejących statków poprzez wyposażanie ich w silniki dual-fuel. W nadchodzącym roku będziemy czerpać wnioski z pierwszej konwersji dużego statku, która właśnie została zakończona. Modernizacja istniejących jednostek może stanowić istotną alternatywę dla budowy nowych statków w procesie naszej transformacji z paliw kopalnych na paliwa niskoemisyjne - dodał Leonardo Sonzio.
Silnik skonwertowany przez MAN Energy Solutions – kluczowe zmiany w statku
Za konwersję silnika odpowiada firma MAN Energy Solutions. W ramach modernizacji wymieniono części mechaniczne, dzięki czemu silnik może teraz pracować na metanolu. Operacja przebudowy na terenie stoczni obejmowała również instalację nowych zbiorników paliwa, pomieszczenia do przygotowywania paliwa oraz systemu dostarczania paliwa.
Aby pomieścić nowe zbiorniki paliwowe, konieczne było także powiększenie kadłuba statku. W wyniku tych zmian długość jednostki zwiększyła się o 15 metrów, osiągając 368 metrów. Przebudowa wpłynęła również na pojemność statku, która wzrosła z około 15 000 TEU do 15 690 TEU.
Zmiany te nie tylko umożliwiają wykorzystanie bardziej ekologicznego paliwa, jakim jest metanol, ale również poprawiają efektywność operacyjną jednostki, czyniąc ją bardziej dostosowaną do wymogów nowoczesnej, zrównoważonej żeglugi.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość w Porcie Gdańsk wystawiona do przetargu
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Projekty wodorowe Orlenu wyróżnione. Grzegorz Jóźwiak: "Wodór staje się paliwem teraźniejszości"
Tomasz Wojak nowym członkiem zarządu Erbudu
Lisner inwestuje w przyszłość polskiej branży produkcji rybnej. Transakcja z Graalem zatwierdzona
Energa sponsorem głównym Domu Reprezentacji Polski Kobiet w piłce nożnej
REKLAMA