Maersk chrzci kontenerowiec dual-fuel „Adrian Mærsk” w Rotterdamie. To ekologiczna przyszłość żeglugi?

Maersk uroczyście ochrzcił nowoczesny kontenerowiec „Adrian Mærsk” napędzany paliwem dual-fuel w terminalu APM Terminals Maasvlakte II w Rotterdamie. Statek, o pojemności przekraczającej 16 000 TEU (Twenty-Foot Equivalent Unit), jest częścią strategii dekarbonizacji żeglugi morskiej. Matką chrzestną jednostki została Stephanie Pullings Hart, wiceprezes wykonawcza i dyrektor operacyjna (COO) Nestlé, jednego z kluczowych partnerów Maersk w zakresie ekologicznego transportu morskiego.

biznes gospodarka morska logistyka porty przemysł stoczniowy transport i spedycja wiadomości

29 marca 2025   |   14:58   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Maersk

fot. Maersk

Dual-fuel i zrównoważony transport morski

Nestlé, realizując swoje cele związane z redukcją emisji CO2, przewozi 100% swoich ładunków za pośrednictwem Maersk w ramach programu ECO Delivery Ocean. To rozwiązanie wykorzystuje paliwa alternatywne, zmniejszając emisję gazów cieplarnianych (GHG) o ponad 80% w porównaniu do konwencjonalnych paliw żeglugowych.

- Statki dual-fuel pokazują, że technologia umożliwiająca transformację energetyczną żeglugi jest już dostępna. Kluczowe są teraz decyzje Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), które zapadną w Londynie w przyszłym miesiącu. Potrzebujemy regulacji wspierających wdrażanie paliw znacząco redukujących emisję GHG. Równie ważni są ambitni klienci, tacy jak Nestlé, którzy odgrywają kluczową rolę w zielonej transformacji sektora shippingu i logistykipowiedział Karsten Kildahl, Chief Commercial Officer (CCO) Maersk.

Po zakończeniu dziewiczego rejsu z Rotterdamu, „Adrian Mærsk” zasili szlak handlowy Azja-Śródziemnomorze. Jednostka stanie się częścią nowej sieci połączeń East-West Maersk, której celem jest osiągnięcie niezawodności rozkładowej powyżej 90%.

Nestlé i Maersk i ich partnerstwo na rzecz zeroemisyjnej logistyki

- W Nestlé postrzegamy zmianę klimatu jako jedno z największych wyzwań naszych czasów. Jako globalny lider branży spożywczej podejmujemy zdecydowane działania, aby mu przeciwdziałać. Osiągnęliśmy redukcję emisji gazów cieplarnianych o 20% do 2024 roku, wyprzedzając nasz cel na 2025, a naszą ambicją jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Nasze wysiłki w zakresie zielonej logistyki, w tym partnerstwo z Maersk, są świadectwem naszego zaangażowania w budowanie zrównoważonej przyszłościpodkreśliła Stephanie Pullings Hart, COO Nestlé.

Bio- i e-metanol jako przyszłość ekologicznej żeglugi

Statki napędzane paliwami dual-fuel są kluczowym elementem strategii dekarbonizacji Maersk. Wykorzystanie bio- i e-metanolu pozwala zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 65-90% w zależności od surowców i procesu produkcji paliwa. W ramach dalszych działań na rzecz dekarbonizacji Maersk planuje także wdrożenie jednostek napędzanych skroplonym metanem (LNG) z zamiarem ich przyszłego zasilania bio- lub e-metanem.

Przyszłość żeglugi morskiej to zeroemisyjne technologie i zrównoważone paliwa. Maersk, we współpracy z partnerami takimi jak Nestlé, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tej transformacji, dążąc do neutralności klimatycznej w sektorze transportu morskiego.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria



wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz