190 mln zł na przebudowę portu w Łebie. Strategiczna inwestycja w energetykę wiatrową
Łeba stanie się kluczowym punktem na mapie morskiej energetyki wiatrowej. 31 marca miasto odwiedził Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, by ogłosić podpisanie umowy w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Na mocy tej umowy 190 mln zł zostanie przeznaczone na modernizację infrastruktury portowej, co znacząco wzmocni jego rolę w obsłudze morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
biznes energetyka offshore porty wiadomości31 marca 2025 | 15:57 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Urząd Morski w Gdyni
Rozwój portu kluczowy dla sektora offshore
W porcie w Łebie odbył się briefing prasowy z udziałem przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. burmistrz miasta Łeby Agnieszka Derba, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, wicewojewoda pomorski Emil Rojek, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Barbara Olczyk oraz dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa Sebastian Kluska.
Podczas briefingu wiceminister Jan Szyszko podkreślił znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego państwa:
– Tani prąd popłynie z Łeby. Podpisaliśmy umowę z KPO na realizację strategicznej inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. 190 mln złotych dofinansowania otrzyma budowa terminala serwisowego w Łebie. To jeden z trzech terminali, który wybuduje i obsłuży polskie elektrownie wiatrowe na Bałtyku, które dadzą Polakom na Pomorzu i w całej Polsce tani, bezpieczny i czysty prąd.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. remont nabrzeża Maltańskiego i pirsu w Porcie Łeba, modernizację wejścia do portu poprzez dobudowę falochronu zachodniego oraz budowę nowego falochronu wyspowego po stronie wschodniej. Urząd Morski w Gdyni będzie realizował dwa kluczowe zadania: eliminację nadmiernego falowania wewnątrz portu oraz ograniczenie zapiaszczania wejścia do portu.
– W zakres naszych prac wejdą dwa zadania, których realizacja jest priorytetowa dla funkcjonowania operatorów farm wiatrowych w łebskim porcie. To krok w kierunku ich potrzeb, przede wszystkim polegający na wyeliminowaniu nadmiernego falowania w wejściu i wewnątrz portu oraz zapiaszczania na wejściu do portu. Obecne uwarunkowania powodują, że nawigacja na tym akwenie okresowo jest utrudniona. Prace, które zostaną wykonane dzięki dzisiaj zagwarantowanym środkom pozwolą na wyeliminowanie tych niekorzystnych zjawisk. Znacznie podniosą bezpieczeństwo, ułatwią funkcjonowanie wszystkim użytkownikom i poprawią komfort działalności – powiedziała Barbara Olczyk, zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.
Nowe możliwości dla lokalnej gospodarki
Rozbudowa portu to nie tylko unowocześnienie infrastruktury, ale także istotny impuls dla lokalnej gospodarki. Wicewojewoda Emil Rojek podkreślił, że na realizacji inwestycji skorzystają również firmy z regionu, które będą zaangażowane w proces budowlany oraz późniejsze działania logistyczne związane z obsługą sektora offshore.
– Cieszymy się, że Pomorze przyjmuje tak znaczące inwestycje, że potrafimy absorbować środki na ich realizację. Część z nich zasili nasz regionalny biznes, ponieważ budownictwo wodne to jest coś, na czym się znamy. Ta inwestycja to nie tylko sam port serwisowy. To jest również źródło kilkunastu tysięcy miejsc pracy na całym Pomorzu, związanych z energetyką, kształceniem specjalistów i realizacją projektów i utrzymywaniem farm wiatrowych na morzu – podkreślił Emil Rojek.
Przebudowa wejścia do Portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 262 metrów, falochronu zachodniego o długości około 91 metrów oraz ponad dwustumetrowej ostrogi po stronie zachodniej. Powstaną również nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów.
Remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu o łącznej długości około 140 m polegać będzie na wymianie zbyt krótkiej ścianki szczelnej na nową, zakotwioną za pomocą kotew gruntowych. Prace będą polegały na odtworzeniu oczepu i przywróceniu właściwej nośności nabrzeża. Port Łeba stanie się bazą serwisowo-operacyjną dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. Transport personelu serwisowego na morskie farmy wiatrowe odbywać się tu będzie przez cały rok, statkami CTV lub SES, które będą miały do dyspozycji około 10 miejsc postojowych.
Burmistrz miasta Łeby Agnieszka Derba podkreśliła znaczenie tej inwestycji dla przyszłości miasta:
– Dla mieszkańców naszego miasta ostatnie miesiące są wyjątkowe. Łeba to już nie tylko turystyka i rybołówstwo, dochodzi teraz także energetyka wiatrowa. Stajemy się bardzo ważnym punktem na mapie Polski, w kontekście rozbudowy morskich farm wiatrowych. To jest niesamowita możliwość rozwoju oraz dodatkowe miejsca pracy. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że te środki w Łebie się znajdują, że ta inwestycja będzie realizowana. Wspólnie będziemy obserwować, jak nasze małe miasto turystyczne rozwija się też w tej innej gałęzi gospodarczej.
Warto podkreślić, iż w ramach inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni, już na etapie wydatkowania dzisiaj przyznanych środków, powstanie również projekt koncepcyjny drugiego etapu przebudowy wejścia do portu w Łebie. Obejmie on m.in. projekt portu zewnętrznego z falochronem wschodnim przedłużonym i połączonym z lądem wraz z niezbędną infrastrukturą oraz urządzeniami.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA