Tak powstaje elektrownia CCGT Ostrołęka. Energa: "Próby ciśnieniowe kluczowych układów na początku 2025 roku"
W 2024 roku plac budowy elektrowni gazowo-parowej w Ostrołęce był miejscem intensywnych prac. Dzięki temu w rok 2025 można mówić o wysokim stopniu zaawansowania inwestycji. Mowa tu nie tylko o pracach budowalnych, ale także projektowych i zakupowo-logistycznych.
biznes energetyka wiadomości01 lutego 2025 | 09:33 | Źródło: Energa / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Energa
Elektrownia gazowo-parowa (ang. CCGT) w Ostrołęce to ogromne i wymagające przedsięwzięcie inwestycyjne oraz logistyczne, co wyraźnie było widać w minionym roku. Jak przypomina Energa, na plac budowy regularnie realizowane były transporty kluczowych elementów i urządzeń, w tym turbiny gazowej, która dotarła na teren inwestycji na początku 2024 roku i została zmontowana w jego połowie. Przetransportowane zostały też m.in. transformatory blokowe (urządzenia odpowiedzialne ze podwyższenie poziomu napięcia, jaki występuje na wyjściu generatora, do poziomu napięcia odpowiedniego do przesyłu energii elektrycznej), a także układ smarny turbozespołu elektrowni.
- W minionym roku zrealizowano montaż nie tylko samego turbozespołu (turbiny gazowej i parowej oraz generatora), ale także m.in. kotła odzysknicowego oraz pomp wody chłodzącej. Pomyślnie zakończone zostało tez nagazowanie liczącego prawie 28 km gazociągu zasilającego, który dostarczy do bloku CCGT Ostrołęka gaz ziemny z interkonektora Polska-Litwa. Przyłącze uzyskało też pozwolenia na użytkowanie w obu województwach, przez które biegnie (podlaskim i mazowieckim) - przekazała spółka w komunikacie.
Próby ciśnieniowe kluczowych układów
Również 2025 rok będzie rokiem intensywnych działań na placu budowy. Zakończenie wznoszenia ostatnich budynków wchodzących w skład kompleksu elektrowni pozwoli na montaż instalacji i urządzeń pomocniczych bloku, m.in. stacji przygotowania wody bądź gazu.
W pierwszej połowie tego roku powinny odbyć się próby ciśnieniowe kluczowych układów, w tym kotła odzysknicowego. Na drugą połowę roku zaplanowane są z kolei testy urządzeń, w tym kluczowy tzw. pierwszy zapłon turbiny gazowej oraz osiągnięcie synchronizacji z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym.
Bilansowanie i bezpieczeństwo dostaw energii
Bezpieczeństwo dostaw energii w trakcie transformacji energetycznej wymaga zapewnienia źródeł wytwórczych, które będą w stanie przejąć rolę bilansowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego po dotychczasowych aktywach konwencjonalnych o dużej emisyjności. W polskich warunkach przejściowym rozwiązaniem są elektrownie gazowo-parowe. Cechują się z jednej strony wysoką elastycznością pracy, a z drugiej dwukrotnie niższą emisyjnością w stosunku do jednostek węglowych. Dzięki temu nie tylko mają mniejszy wpływ na środowisko naturalne, ale jednocześnie mogą szybko odpowiadać na zmiany zapotrzebowania na energię elektryczną. Dodatkowo ocenia się że w przyszłości, po odpowiedniej modernizacji, będą mogły wykorzystywać jako paliwo nie tylko gaz ziemny, ale także biometan czy wodór.
zobacz też
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria


komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o modernizacji i modyfikacji okrętów Marynarki Wojennej
Damen prezentuje nową serię wszechstronnych jednostek roboczych z HDPE
30 lat morskiej energetyki wiatrowej: Tunø Knob - początek globalnej rewolucji
Ponad 2 miliardy złotych z KPO na realizację Programu FSRU. Strategiczna inwestycja GAZ-SYSTEM nabiera tempa
AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
REKLAMA