Cieśnina Ormuz na krawędzi. Czy świat czeka morski kryzys energetyczny?
Cieśnina Ormuz to jedno z najważniejszych miejsc na mapie światowego handlu surowcami. Przez ten strategiczny szlak przepływa blisko dwadzieścia procent światowej ropy naftowej i gazu LNG. Po ostatnich atakach na irańskie instalacje jądrowe napięcie w regionie osiągnęło punkt krytyczny — parlament Iranu wezwał do zamknięcia cieśniny jako formy odwetu, co stawia pod znakiem zapytania stabilność globalnych dostaw energii.
bezpieczeństwo energetyka logistyka na świecie polityka transport i spedycja wiadomościDzisiaj | 12:42 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Freepik
Geopolityka i ekonomia na jednym kursie
Decyzja parlamentu irańskiego wymaga jeszcze aprobaty Najwyższej Rady Bezpieczeństwa, ale groźba faktycznej blokady Cieśniny Ormuz zyskuje realne kształty. To miejsce o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa żeglugi morskiej, zwłaszcza że przez cieśninę płynie ponad osiemnaście milionów baryłek ropy dziennie, a także większość importu ropy do Azji — głównie do Chin, Japonii i Korei Południowej.
Obecna sytuacja powoduje wzrost niepewności na rynkach surowcowych — cena ropy przekroczyła osiemdziesiąt dolarów za baryłkę. Wzrost kosztów transportu i ubezpieczeń statków morskich może przełożyć się na wyższe ceny paliw i energii na całym świecie.
Reakcje światowych liderów
W odpowiedzi na eskalację napięcia przywódcy największych mocarstw i organizacji międzynarodowych zabierają głos, podkreślając zarówno potrzebę ostrożności, jak i siłę stanowczych działań.
- Zamknięcie Cieśniny Ormuz to dla Iranu gospodarcze samobójstwo — powiedział prezydent USA Donald Trump.
Sekretarz stanu USA Marco Rubio ostrzegł, że takie działanie najbardziej dotknie Chiny i Indie, ale wpłynie też na rynki europejskie. Z kolei Sekretarz Generalny ONZ Antonio Guterres zaapelował o natychmiastową deeskalację i powrót do dialogu dyplomatycznego.
- Pokój przez siłę jest dziś koniecznością dla utrzymania stabilności regionu - odpowiedział premier Izraela Benjamin Netanyahu.
Rosja i Chiny potępiły amerykańskie uderzenie, nazywając je „nieodpowiedzialnym” i wzywały do powrotu do negocjacji. W związku z planem zamknięcia Cieśniny Ormuz, Amerykanie zwrócili się Chin o prowadzenie mediacji z Iranem dot. pozostawienia statusu quo w miejscu światowej migracji surowców.
Polska na tle globalnego kryzysu energetycznego
Choć Polska nie importuje ropy przez Cieśninę Ormuz, skutki zakłóceń odczujemy także nad Bałtykiem. Wzrost cen paliw i energii będzie wpływać na gospodarkę, transport i przemysł morski.
Polska jest jednak w relatywnie dobrej sytuacji pod względem zabezpieczeń. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę, w tym terminal LNG w Świnoujściu, oraz rozbudowie Baltic Pipe, kraj posiada stabilne alternatywy do dostaw gazu ziemnego. Baltic Pipe zwiększa bezpieczeństwo energetyczne, umożliwiając import gazu z Norwegii i zmniejszając zależność od regionów niestabilnych politycznie.
Dodatkowo, polskie zapasy paliw strategicznych pozwalają na utrzymanie funkcjonowania gospodarki przez około dziewięćdziesiąt dni w przypadku przerw w dostawach.
Polskie kontrakty długoterminowe na dostawy paliw i gazu, realizowane z partnerami zachodnimi i norweskimi, również wzmacniają odporność kraju na potencjalne wstrząsy na rynku. Nie oznacza to jednak, że rząd może się tylko przyglądać. Od premiera Donalda Tuska i jego rządu należy oczekiwać konkretnych działań.
Czy to czas na głos znad Bałtyku?
W obliczu niepewności na Morzu Arabskim oraz zagrożeń dla światowego rynku surowców energetycznych, Polska i państwa bałtyckie powinny aktywniej uczestniczyć w międzynarodowej debacie o bezpieczeństwie żeglugi.
Stabilność szlaków morskich to fundament funkcjonowania globalnej gospodarki i warunek rozwoju regionu Morza Bałtyckiego. Inwestycje w infrastrukturę portową, współpraca w ramach NATO i Unii Europejskiej oraz dywersyfikacja źródeł energii muszą iść w parze z aktywną polityką zagraniczną i udziałem w inicjatywach zapewniających bezpieczeństwo na wodach światowych.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Zgubił się chłopiec na plaży w Stegnie. To mogło się zdarzyć każdemu. Jak chronić dzieci w sezonie turystycznym?
Zaginięcie kobiety w Wierzchucinie zakończone szczęśliwie. Szybka reakcja służb SAR i OSP
Ratownictwo morskie w akcji. Jacht Zilver bezpiecznie odholowany do portu w Górkach Zachodnich w Gdańsku
SNMCMG1 wzmacnia gotowość do działań przeciwminowych podczas ćwiczeń BALTOPS 2025
Nowa era autonomii morskiej na Bałtyku. Meridroonit testowane u wybrzeży Finlandii
Edukacja młodych strażaków na morzu. Rejs szkoleniowy Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej na pokładzie promu Varsovia
Khatanga opuszcza Port Gdynia. "Usuwamy rosyjski złom z Polski". Koniec wieloletniego impasu
Tarcza Bałtyku nabiera kształtu. Polska liderem regionalnego bezpieczeństwa
Zakłócenia sygnału GNSS nad południowym Bałtykiem. Realne zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji morskich?
Akcja ratunkowa na Zalewie Wiślanym. Funkcjonariusze Straży Granicznej uratowali mężczyznę
REKLAMA