AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
17 czerwca 2025 roku w Inowrocławiu oficjalnie przyjęto do służby w Siłach Zbrojnych RP pierwsze śmigłowce szturmowe AH-64D Apache. To efekt szybkiej realizacji umowy leasingowej zawartej ze Stanami Zjednoczonymi, będącej częścią szerszego kontraktu na zakup aż 96 nowoczesnych maszyn w wersji AH-64E.
biznes lotnictwo nato polityka sprzęt i technologie wiadomości17 czerwca 2025 | 21:57 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. plut. Wojciech Król / MON
Przyjęcie Apache’ów do Polski oznacza nie tylko skok technologiczny w zakresie możliwości bojowych lotnictwa Wojsk Lądowych, ale także rozpoczęcie procesu szkoleniowego z udziałem wyszkolonej w USA kadry polskich instruktorów. Śmigłowce trafią do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych, gdzie rozpoczną się intensywne szkolenia pilotów, personelu technicznego oraz logistycznego.
– To jeden z najszybciej realizowanych kontraktów w historii modernizacji Sił Zbrojnych RP – podkreślił wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości w Inowrocławiu. – Polska jest państwem frontowym, dlatego potrzebujemy realnych zdolności bojowych tu i teraz. Apache to inwestycja w nasze bezpieczeństwo, a także w przemysł obronny i potencjał krajowych zakładów, które będą te maszyny serwisować i modernizować.
Warto przypomnieć, że 13 sierpnia 2024 roku podpisano umowę zakupu 96 śmigłowców AH-64E Apache, które wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym mają stanowić podstawę zdolności ofensywnych Wojsk Lądowych RP w nadchodzących dekadach. Do czasu ich pełnego wdrożenia, polskie wojsko będzie dysponować ośmioma maszynami w wersji AH-64D, przekazanymi w ramach leasingu szkoleniowego.
Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślił również znaczenie interoperacyjności sprzętu.
– Apache będą działać w pełnej integracji z czołgami Abrams i samolotami F-35, przekazując dane w czasie rzeczywistym. To element systemowego podejścia do nowoczesnego pola walki, tzw. sieciocentrycznego pola boju - powiedział szef MON.
Modernizacja śmigłowcowego komponentu sił zbrojnych oznacza także strategiczne wzmocnienie relacji polsko-amerykańskich oraz otwiera drogę do dalszej współpracy przemysłowej, w tym w zakresie offsetu oraz tworzenia struktur joint venture – również z myślą o przyszłych inwestycjach na terenie Ukrainy.
Wraz z wdrożeniem maszyn AH-64E Polska stanie się drugim – po USA – największym użytkownikiem tych śmigłowców bojowych na świecie. To decyzja, która znacząco podnosi zdolności obronne kraju, ale także sygnalizuje wyraźnie miejsce Polski w architekturze bezpieczeństwa NATO.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
REKLAMA