AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
17 czerwca 2025 roku w Inowrocławiu oficjalnie przyjęto do służby w Siłach Zbrojnych RP pierwsze śmigłowce szturmowe AH-64D Apache. To efekt szybkiej realizacji umowy leasingowej zawartej ze Stanami Zjednoczonymi, będącej częścią szerszego kontraktu na zakup aż 96 nowoczesnych maszyn w wersji AH-64E.
biznes lotnictwo nato polityka sprzęt i technologie wiadomości17 czerwca 2025 | 21:57 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. plut. Wojciech Król / MON
Przyjęcie Apache’ów do Polski oznacza nie tylko skok technologiczny w zakresie możliwości bojowych lotnictwa Wojsk Lądowych, ale także rozpoczęcie procesu szkoleniowego z udziałem wyszkolonej w USA kadry polskich instruktorów. Śmigłowce trafią do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych, gdzie rozpoczną się intensywne szkolenia pilotów, personelu technicznego oraz logistycznego.
– To jeden z najszybciej realizowanych kontraktów w historii modernizacji Sił Zbrojnych RP – podkreślił wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podczas uroczystości w Inowrocławiu. – Polska jest państwem frontowym, dlatego potrzebujemy realnych zdolności bojowych tu i teraz. Apache to inwestycja w nasze bezpieczeństwo, a także w przemysł obronny i potencjał krajowych zakładów, które będą te maszyny serwisować i modernizować.
Warto przypomnieć, że 13 sierpnia 2024 roku podpisano umowę zakupu 96 śmigłowców AH-64E Apache, które wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym mają stanowić podstawę zdolności ofensywnych Wojsk Lądowych RP w nadchodzących dekadach. Do czasu ich pełnego wdrożenia, polskie wojsko będzie dysponować ośmioma maszynami w wersji AH-64D, przekazanymi w ramach leasingu szkoleniowego.
Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślił również znaczenie interoperacyjności sprzętu.
– Apache będą działać w pełnej integracji z czołgami Abrams i samolotami F-35, przekazując dane w czasie rzeczywistym. To element systemowego podejścia do nowoczesnego pola walki, tzw. sieciocentrycznego pola boju - powiedział szef MON.
Modernizacja śmigłowcowego komponentu sił zbrojnych oznacza także strategiczne wzmocnienie relacji polsko-amerykańskich oraz otwiera drogę do dalszej współpracy przemysłowej, w tym w zakresie offsetu oraz tworzenia struktur joint venture – również z myślą o przyszłych inwestycjach na terenie Ukrainy.
Wraz z wdrożeniem maszyn AH-64E Polska stanie się drugim – po USA – największym użytkownikiem tych śmigłowców bojowych na świecie. To decyzja, która znacząco podnosi zdolności obronne kraju, ale także sygnalizuje wyraźnie miejsce Polski w architekturze bezpieczeństwa NATO.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
Babcock z kontraktem na usuwanie paliwa jądrowego z okrętów podwodnych
Największy projekt offshore w Polsce z wnioskiem do URE
Zanurzeni w obietnicach. Kiedy Polska doczeka się nowych okrętów podwodnych?
Dwie jednostki Damen Combi Freighter 3850 zwodowane dla Fast Lines Belgium
REKLAMA