Ponad 2 miliardy złotych z KPO na realizację Programu FSRU. Strategiczna inwestycja GAZ-SYSTEM nabiera tempa
GAZ-SYSTEM podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 2,2 mld złotych. Środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) zostaną przeznaczone na budowę lądowej części Programu FSRU – kluczowej inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
biznes energetyka gospodarka morska pomorze wiadomościDzisiaj | 10:25 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Gastrade
Pożyczka udzielona przez BGK obejmuje preferencyjne warunki – stałe oprocentowanie na poziomie 0,5 proc. oraz możliwość sfinansowania do 100 proc. wartości netto inwestycji. Środki te zostaną wykorzystane na budowę ok. 250 km strategicznej sieci gazociągowej pomiędzy Gdańskiem a Gustorzynem, która osiągnie zdolność przesyłu gazu ziemnego na poziomie 1 320 000 m³/h.
Infrastruktura wspierająca dywersyfikację i niezależność
Program FSRU, realizowany przez GAZ-SYSTEM, to odpowiedź na potrzebę zwiększenia odporności energetycznej państwa i dywersyfikacji dostaw gazu do Unii Europejskiej. Jak zaznaczył Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej:
– Budowa Terminala FSRU zwiększy bezpieczeństwo dostaw niskoemisyjnego gazu ziemnego, który jest niezbędny dla stabilizacji krajowego systemu elektroenergetycznego. Inwestycja wspiera transformację energetyczną oraz rozwój gospodarczy – tworzy miejsca pracy i wzmacnia regionalną atrakcyjność inwestycyjną.
Realizowane przedsięwzięcie ma szczególne znaczenie w kontekście rozdziału REPowerEU w ramach KPO – unijnego planu szybkiego uniezależnienia się od rosyjskich surowców energetycznych do 2030 roku. Budowa lądowej infrastruktury FSRU wpisuje się w założenia transformacji energetycznej oraz zwiększania efektywności energetycznej i eliminacji barier dla rozwoju OZE.
W ramach części lądowej projektu powstaje gazociąg Gdańsk – Gustorzyn, podzielony na trzy główne odcinki:
- FSRU – Kolnik (POM1): ok. 34 km, od suchego spawu do stacji pomiarowej, w tym odcinek Kolnik – Gdańsk,
- Gardeja – Kolnik (POM2): ok. 88 km,
- Gustorzyn – Gardeja (POM3): ok. 128 km.
Sławomir Hinc,prezes Zarządu GAZ-SYSTEM, podkreślił:
– To kluczowa inwestycja nie tylko dla Polski, ale i całego regionu. Wsparcie finansowe z KPO umożliwia elastyczne zarządzanie projektem, który znacząco wzmacnia pozycję Polski na europejskim rynku gazu.
Dotychczas podpisano 28 umów z polskimi dostawcami rur, armatury, wykonawcami budowlanymi i nadzorem inwestycyjnym – o łącznej wartości ok. 1,8 mld złotych, w całości skierowanej do firm zarejestrowanych w Polsce. Prace nad lądową i morską częścią infrastruktury są już zaawansowane, a równolegle rozpoczęła się budowa jednostki pływającej FSRU.
Nowy wymiar niezależności energetycznej
Jak zaznaczył Jan Szyszko, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej:
– Dzięki tej inwestycji długość polskiej sieci gazociągowej finansowanej ze środków UE przekroczy 2,5 tys. km. Przekroczymy tym samym próg 1/5 całej krajowej sieci wybudowanej z unijnym dofinansowaniem w ciągu ostatnich 20 lat. To kamień milowy w zapewnieniu energetycznego bezpieczeństwa Polski.
Dofinansowanie w ramach KPO wzmacnia realizację tzw. Bramy Północnej – koncepcji dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych, obejmującej Terminal LNG w Świnoujściu, gazociąg Baltic Pipe oraz powstający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Uruchomienie pływającej jednostki FSRU planowane jest na I kwartał 2028 roku, a pełna integracja infrastruktury z krajowym systemem przesyłowym ma być zapewniona od momentu rozpoczęcia jej eksploatacji.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
Babcock z kontraktem na usuwanie paliwa jądrowego z okrętów podwodnych
Największy projekt offshore w Polsce z wnioskiem do URE
Zanurzeni w obietnicach. Kiedy Polska doczeka się nowych okrętów podwodnych?
REKLAMA