Seria ważnych kontraktów dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Polenergia nie zwalnia tempa
Polenergia i Equinor podpisały serię ważnych kontraktów dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3.
gospodarka morska wiadomości03 września 2024 | 16:56 | Źródło: Polenergia / PAP / Gazeta Morska | Drukuj
fot. polenergia
Spółki realizujące oba projekty zawarły umowy z polską firmą Enprom, konsorcjum Smulders Projects i Sif, które wyprodukuje znaczną część stalowych elementów w polskich zakładach oraz firmą Iemants. Kontrakty dotyczą m.in. instalacji kabli lądowych, produkcji części przejściowych dla fundamentów turbin wiatrowych oraz budowy dwóch morskich stacji elektroenergetycznych. Podpisanie tych umów to kolejna ważna informacja, po uzyskaniu przez oba projekty kompletu morskich i lądowych pozwoleń na budowę. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski.
- Wchodzimy w najważniejszy etap realizacji projektów Bałtyk 2 i 3. Po uzyskaniu kompletu 17 pozwoleń na budowę, idziemy za ciosem, podpisując szereg istotnych kontraktów z uznanymi na całym świecie dostawcami. Bardzo cieszy nas, że jest wśród nich firma z Polski, która przeprowadzi dla nas kluczowe prace związane z instalacją lądowych kabli elektroenergetycznych. Dzięki umowom, które podpisaliśmy, zbliżamy się do zamknięcia kontraktacji najważniejszych elementów obu projektów. A to oznacza, że będziemy gotowi do rozpoczęcia budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 - mówi Jerzy Zań, prezes zarządu Polenergia S.A.
Ważny dzień dla local content
Firma z Polski, która wykona prace przy budowie projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to Enprom. Enprom to jedna z czołowych polskich firm budownictwa elektroenergetycznego działająca w kraju i za granicą, która wybuduje dla obu projektów linie kablowe na odcinku lądowym.
Enprom będzie głównym wykonawcą czterech torów kablowych 220 kV o długości ok. 7 km, które połączą morskie kable z lądowymi podstacjami elektroenergetycznymi projektów, oraz dwóch torów 400 kV prowadzących następnie do położonej ponad 6 km dalej stacji PSE.
Stacje na morzu i części przejściowe fundamentów
Konsorcjum Smulders Projects i Sif wyprodukuje 100 części przejściowych łączących fundament (monopal) z wieżą turbiny wiatrowej. Prace obejmą konstrukcję wraz z wyposażeniem, po 50 elementów dla każdego z projektów. Smulders Projects posiada trzy zakłady w Polsce, które wyprodukują znaczą część elementów stalowych.
Iemants jest spółką zależną firmy Smulders, która będzie odpowiedzialna za zaprojektowanie i budowę dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Zakres prac obejmuje inżynierię, zaopatrzenie, budowę, testowanie i uruchomienie dwóch morskich platform podstacji składających się z górnej części i tzw. płaszcza.
- Podpisanie kolejnych ważnych umów dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 możliwe było dzięki profesjonalizmowi wielu ekspertów oraz dobrze zaplanowanym procedurom zakupowym i harmonogramowi inwestycji. Udział polskich podmiotów i zakładów produkcyjnych to także potwierdzenie naszego zaangażowania w local content oraz budowę wartości dodanej z inwestycji offshore dla polskiej gospodarki - mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes zarządu Equinor Polska.
O projektach Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3, o łącznej mocy 1440 MW, będą mogły zasilić zieloną energią ponad 2 miliony gospodarstw domowych. Projekty są zlokalizowane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
Pierwsza energia z projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 ma popłynąć do sieci już w 2027 roku. Komercyjny etap ich użytkowania zaplanowano od 2028 roku.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka: "Podpisaliśmy kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu"
Pierwsze rozładowanie przy nowym nabrzeżu w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu
Nowy Morski Terminal Przeładunkowy już gotowy
Rekordowe importy węgla przez Chiny w 2024 roku. Jak wpływają na transport morski?
Maersk przekształca magazyn w Chennai w obiekt zarządzany wyłącznie przez kobiety
REKLAMA