Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
W Porcie Szczecin powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy. 3 grudnia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę przedwstępną na dzierżawę działki przy Nabrzeżu Norweskim z trójmiejskim konsorcjum Tridente, w którego skład wchodzą spółki Speed, Tridente oraz Polski Cement. Sygnatariuszami umowy byli Prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej i Wiceprezes ds. Infrastruktury Krzysztof Sadowski.
biznes gospodarka morska porty wiadomości04 grudnia 2024 | 17:57 | Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. ZMPSiŚ
Powierzchnia dzierżawy to blisko 10 hektarów. Trójmiejskie konsorcjum zainwestuje w budowę uniwersalnego terminalu przeładunkowego oraz zaplecza produkcyjnego: powstanie nowoczesna cementownia, która będzie działać w oparciu o wydajną i nieuciążliwą technologię produkcji.
- Dbamy o rozwój Portów, inwestujemy w modernizację i przygotowanie infrastruktury tak, żeby port mógł się rozwijać i przyciągać inwestorów - mówił podczas spotkania Jarosław Siergiej.
Na pytania o wybór tej lokalizacji odpowiedział prezes spółki Speed Paweł Zastawny, który wskazał, że "porty w Szczecinie i Świnoujściu jako jedyne w tej chwili realnie poszerzają swoją ofertę inwestycyjną o nowe tereny, wybór dla tej inwestycji był więc naturalny".
Inwestor zapewnia także, że będzie miał na uwadze wysokie standardy ochrony środowiska.
- Wszelka uciążliwość i pylenie to domena terminali działających w oparciu o stare technologie. My patrzymy szerzej, nie chcemy powielać stosowanych schematów - mówił Paweł Zastawny.
Bartłomiej Kmiotek, prezes spółki Polski Cement podkreślał ponadto, że jego spółka zadba o to, by proces produkcyjny cementu był w pełni hermetyczny
- Jedynym miejscem, gdzie przeładowywany klinkier mógłby pylić jest etap rozładunku ze statku, ale i tam chcemy zastosować nowoczesne technologie, które zminimalizują ryzyko pylenia - dodawał Bartłomiej Kmiotek.
Jak przyznał ZMPSiŚ "rozwój portu w duchu nowych technologii i troski o środowisko dzieje się na naszych oczach".
Nowe nabrzeże - rozbudowa portu trwa. Co dalej z inwestycją?
Dwa duże projekty inwestycyjne kończą się obecnie w Porcie Szczecin. Ich celem jest zwiększenie możliwości portu oraz przeładunków, dostosowanie basenów i nabrzeży do głębokości technicznej 12,5 m, a co za tym idzie, przyjmowania w Szczecinie największych statków oceanicznych klasy Panamax.
Szczecin już teraz obsługuje coraz większe statki i ogromne ładunki, a od połowy przyszłego roku ma być w pełni "Panamax Ready", by znacząco wzmocnić pozycję całego zespołu portowego Szczecin i Świnoujście wśród bałtyckich portów.
„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” - to inwestycja, obejmująca zagospodarowanie części Ostrowa Grabowskiego, poszerzenia Kanału Dębickiego, pogłębienia basenu portowego i umacniania dna oraz modernizacji nabrzeży: Czeskiego, Słowackiego i Spółdzielczego.
Na wyspie Ostrów Grabowski, jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, powstały nowe nabrzeża: Norweskie i Duńskie (1080 m). Ich bezpośrednie sąsiedztwo jest już przesądzone: powstanie tu fabryka elementów wież wiatrowych oraz terminal przeładunkowy i cementownia.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria









komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Orlen i Northland Power przyspieszają budowę pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku
Nowe złoże ropy na Morzu Norweskim. Orlen wzmacnia pozycję w Europie Północnej
Bałtyk 2 i Bałtyk 3 z FID. Rusza budowa największych farm wiatrowych na polskich wodach
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
REKLAMA