Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy

W Porcie Szczecin powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy. 3 grudnia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę przedwstępną na dzierżawę działki przy Nabrzeżu Norweskim z trójmiejskim konsorcjum Tridente, w którego skład wchodzą spółki Speed, Tridente oraz Polski Cement. Sygnatariuszami umowy byli Prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej i Wiceprezes ds. Infrastruktury Krzysztof Sadowski.

biznes gospodarka morska porty wiadomości

04 grudnia 2024   |   17:57   |   Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście / Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. ZMPSiŚ

fot. ZMPSiŚ

Powierzchnia dzierżawy to blisko 10 hektarów. Trójmiejskie konsorcjum zainwestuje w budowę uniwersalnego terminalu przeładunkowego oraz zaplecza produkcyjnego: powstanie nowoczesna cementownia, która będzie działać w oparciu o wydajną i nieuciążliwą technologię produkcji. 

- Dbamy o rozwój Portów, inwestujemy w modernizację i przygotowanie infrastruktury tak, żeby port mógł się rozwijać i przyciągać inwestorów - mówił podczas spotkania Jarosław Siergiej. 

Na pytania o wybór tej lokalizacji odpowiedział prezes spółki Speed Paweł Zastawny, który wskazał, że "porty w Szczecinie i Świnoujściu jako jedyne w tej chwili realnie poszerzają swoją ofertę inwestycyjną o nowe tereny, wybór dla tej inwestycji był więc naturalny".

Inwestor zapewnia także, że będzie miał na uwadze wysokie standardy ochrony środowiska.

- Wszelka uciążliwość i pylenie to domena terminali działających w oparciu o stare technologie. My patrzymy szerzej, nie chcemy powielać stosowanych schematów - mówił Paweł Zastawny. 

Bartłomiej Kmiotek, prezes spółki Polski Cement podkreślał ponadto, że jego spółka zadba o to, by proces produkcyjny cementu był w pełni hermetyczny

- Jedynym miejscem, gdzie przeładowywany klinkier mógłby pylić jest etap rozładunku ze statku, ale i tam chcemy zastosować nowoczesne technologie, które zminimalizują ryzyko pylenia - dodawał Bartłomiej Kmiotek. 

Jak przyznał ZMPSiŚ "rozwój portu w duchu nowych technologii i troski o środowisko dzieje się na naszych oczach".

Nowe nabrzeże - rozbudowa portu trwa. Co dalej z inwestycją?

Dwa duże projekty inwestycyjne kończą się obecnie w Porcie Szczecin. Ich celem jest zwiększenie możliwości portu oraz przeładunków, dostosowanie basenów i nabrzeży do głębokości technicznej 12,5 m, a co za tym idzie, przyjmowania w Szczecinie największych statków oceanicznych klasy Panamax.

Szczecin już teraz obsługuje coraz większe statki i ogromne ładunki, a od połowy przyszłego roku ma być w pełni "Panamax Ready", by znacząco wzmocnić pozycję całego zespołu portowego Szczecin i Świnoujście wśród bałtyckich portów.

„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” - to inwestycja, obejmująca zagospodarowanie części Ostrowa Grabowskiego, poszerzenia Kanału Dębickiego, pogłębienia basenu portowego i umacniania dna oraz modernizacji nabrzeży: Czeskiego, Słowackiego i Spółdzielczego. 

Na wyspie Ostrów Grabowski, jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, powstały nowe nabrzeża: Norweskie i Duńskie (1080 m). Ich bezpośrednie sąsiedztwo jest już przesądzone: powstanie tu fabryka elementów wież wiatrowych oraz terminal przeładunkowy i cementownia. 

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.