Absolwent Politechniki Gdańskiej stworzył deskę surfingową z napędem elektrycznym
Zaprojektował i zbudował deskę surfingową o napędzie elektrycznym, tzw. efoil, na której pływa po polskich wodach. Kajetan Strugała, absolwent oceanotechniki na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej obronił pracę magisterską pt. „Projekt deski surfingowej o napędzie elektrycznym wyposażonej w hydro-skrzydło" i rozwija to innowacyjne rozwiązanie.
edukacja surfing sprzęt i technologie trójmiasto wiadomości22 stycznia 2025 | 19:31 | Źródło: Politechnika Gdańska / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Politechnika Gdańska
Kajetan Strugała sportami wodnymi interesuje się od dziecka.
– Na początku było żeglarstwo. Tą pasją zarazili mnie dziadek i tata. Deskowymi sportami zafascynowałem się już w gimnazjum, a zainteresowanie kitesurfingiem zainspirowało mnie do wyboru tematu pracy inżynierskiej pt. „Projekt hydro-skrzydeł deski kitesurfingowej”. W trakcie studiów drugiego stopnia pomyślałem, że chciałbym rozwinąć temat hydro-skrzydeł w sportach wodnych i wpadłem na pomysł wykonania deski surfingowej o napędzie elektrycznym wyposażonej w hydro-skrzydło – mówi Kajetan Strugała.
Jak informuje Politechnika Gdańska, według ich absolwenta pomysł na początku wydawał się nieosiągalny, jednak z biegiem czasu zaczął nabierać realnych kształtów.
Celem pracy magisterskiej było wykonanie projektu deski surfingowej o napędzie elektrycznym wyposażonej w hydro-skrzydło, stworzenie jej prototypu i przeprowadzenie prób w działaniu.
Projekt deski. Co zmienia idea przerodzona w produkt?
Projekt powstawał w oparciu o klasyczną spiralę projektową, stosowaną od lat w okrętownictwie, jednak na potrzeby zastosowania została ona zmodyfikowana. Proces projektowania deski efoil był podzielony na osiem etapów, zaczynając od określenia specyfikacji deski i kończąc na jej optymalizacji.
– Realizując poszczególne etapy, określono zastosowanie deski, wydajność energetyczną systemu zasilania, wymiary hydro-skrzydeł, opór hydrodynamiczny powstający podczas ruchu deski oraz wiele innych kluczowych parametrów – dodaje Kajetan Strugała.
W projekcie wybrana została również konstrukcja elementów oraz zaprojektowano instalacje elektryczne i chłodzenia wodnego układu napędowego. Ostatecznie powstały trzy działające prototypy, które różniły się od siebie rodzajem zastosowanego akumulatora, materiałami i umieszczeniem baterii wraz z komponentami elektronicznymi.
Do budowy hydro-skrzydeł absolwent wykorzystał kompozyty węglowo-epoksydowe, które charakteryzują się wysoką sztywnością przy jednocześnie niewielkiej masie.
Dwie godziny użytkowania. Przełom w uprawianiu surfingu
Jak podkreśla Kajetan Strugała, projekt deski nie różni się od tych produkowanych przez światowe firmy.
– Zastosowanie bezszczotkowego silnika elektrycznego pozbawionego przekładni minimalizuje konieczność częstych serwisów oraz zmniejsza awaryjność całego systemu. Wpływa też na redukcję hałasu generowanego w trakcie pływania. Zaprojektowany i wykonany akumulator jest połączony z aplikacją w telefonie oraz pilotem sterującym z wyświetlaczem, co pozwala na monitorowanie parametrów baterii oraz napędu w czasie rzeczywistym – tłumaczy pomysłodawca.
Czas ładowania akumulatora to do 1,5h, a czas użytkowania to około 2h.
Projekt na wielkie wody? Gdzie można korzystać z "gdańskiego" rozwiązania?
Deski surfingowe o napędzie elektrycznym to stosunkowo nowe rozwiązanie w świecie sportów wodnych. Pierwszy prototyp urządzenia wykonał Nick Leason w 2017 roku, później wprowadził to rozwiązanie na rynek pod nazwą efoil. Obecnie na świecie istnieje kilka firm produkujących efoile, a niektóre z nich można zobaczyć już na polskich wodach. Tak jak deskę Kajetana Strugały.
– Na desce można już pływać. Na jednym ładowaniu baterii udało mi się przepłynąć aż 28 km. Korzystanie z deski dostarcza niezapomnianych wrażeń, a dzięki stabilnej konstrukcji hydro-skrzydeł oraz przemyślanej ergonomii deski, nauka poruszania się na wodzie staje się łatwa i przyjemna, nawet dla osób bez doświadczenia – dodaje Kajetan Strugała.
Hydro-skrzydła, choć znane od ponad wieku, wciąż pozostają mało popularne w zastosowaniach rekreacyjnych. Tymczasem, jak podkreśla absolwent PG, niosą ze sobą wiele korzyści, takich jak redukcja hałasu oraz znaczące zmniejszenie oporu, co przekłada się na wyższą efektywność energetyczną.
Praca powstała przede wszystkim z pasji do sportów wodnych, jednak z czasem przerodziło się to w pomysł na biznes, który absolwent ma zamiar udoskonalać.
Promotorem pracy magisterskiej był dr inż. Artur Karczewski.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria

komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Polskie glony polecą w kosmos. Naukowcy sprawdzą, jak radzą sobie na orbicie
Urząd Morski w Gdyni: kapitan statku "Oceania" nie posiada wystarczających kwalifikacji. Co dalej z jendostką?
Ekspert: pływaki badawcze Argo można pomylić z torpedami
Politechnika Gdańska: w maju 2025 roku rusza nabór na studia kształcące specjalistów morskiej energetyki wiatrowej
Nietypowy gość w Szczecinie. SG-301 Generał Józef Haller na Wałach Chrobrego
Naukowcy z gdańskiego AWFiS przeprowadzą eksperyment badawczy podczas misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną
Uniwerystet Morski rozpoczyna sezon regatowy 2025. Kurs na kolejne sukcesy
Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta
Gdynia i Uniwersytet Morski łączą siły w zakresie mobilności miejskiej i transportu
Zwycięstwo polskich studentów na hiszpańskich wodach. Sukces załogi KS Iskra AMW w Escuela Naval Militar
REKLAMA