Pierwsza umowa na drogę krajową do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino podpisana
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła pierwszą umowę na zaprojektowanie i budowę kluczowego odcinka drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo. Inwestycja ta stanowi jeden z filarów programu wspierania strategicznej infrastruktury energetycznej na Pomorzu.
inwestycje polityka pomorze transport i spedycja trójmiasto wiadomości18 kwietnia 2025 | 10:14 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Kluczowe połączenie z siecią drogową
Realizacja odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 to pierwszy etap budowy drogi, która połączy przyszłą elektrownię z drogą ekspresową S6. Odcinek o długości blisko 11 km zostanie zrealizowany w systemie „projektuj i buduj” przez konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal oraz Mosty Łódź. Wartość kontraktu przekracza 177 mln zł, a zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2028 roku.
– Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to strategiczna inwestycja dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa energetycznego kraju. Cieszę się, że podległa mi GDDKiA bierze aktywny udział w tym projekcie. Dołożymy starań, aby inwestycja ta została zrealizowana jak najszybciej i służyła mieszkańcom Pomorza oraz budowniczym elektrowni – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Docelowo nowa droga krajowa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o przekroju 1x2, połączy elektrownię jądrową z węzłem Łęczyce na S6. Nawierzchnia trasy zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. W ramach inwestycji powstanie również łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a S6 – jako część trasy ekspresowej Leśnice – Bożepole Wielkie.
Wzmocnienie systemu transportowego regionu
Nowa droga zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego regionu, odciąży lokalną sieć drogową i skróci czas dojazdu pomiędzy Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami gminy Choczewo. Jej znaczenie wzrośnie szczególnie w sezonie turystycznym.
Inwestycja poprawi także bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz ograniczy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie – zredukowane zostaną poziomy hałasu, drgań i emisji zanieczyszczeń.
Kompleksowy program infrastrukturalny
Budowa drogi krajowej jest częścią rządowego programu wieloletniego dotyczącego rozwoju infrastruktury dla potrzeb elektrowni jądrowej. Program obejmuje również inwestycje w infrastrukturę morską i kolejową. Przewidziano m.in.:
- modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo,
- budowę nowych odcinków tej linii w kierunku lokalizacji elektrowni,
- modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba,
- budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) – morskiej konstrukcji przeładunkowej dla ciężkich komponentów elektrowni.
W sierpniu ub.r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na przygotowanie projektu technicznego dla MOLF.
Harmonogram i budżet inwestycji
Łączny budżet przeznaczony na realizację programu infrastrukturalnego związanego z budową elektrowni jądrowej wynosi ponad 4,7 mld zł. Zarówno pierwszy odcinek drogi krajowej, jak i pomost przeładunkowy mają zostać ukończone w 2028 roku – równolegle z planowanym rozpoczęciem budowy elektrowni „Lubiatowo-Kopalino”.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Ministerstwo Infrastruktury: w tym roku blisko 65 ml zł na tory podejściowe do mniejszych portów
Władze Ukrainy informują, że w piątek w Waszyngtonie konsultacje techniczne z USA w sprawie umowy o minerałach
Nova Marina Gdynia. To nowy rozdział dla żeglarstwa w Polsce
REKLAMA