Urząd Morski zamówił w stoczni „Wulkan" stawiacz pław za ponad 30 mln zł
- Nowy statek do obsługi oznakowania nawigacyjnego na torach wodnych ma zostać zwodowany za 1,5 roku; na zlecenie Urzędu Morskiego zbuduje go Stocznia Szczecińska „Wulkan”. To repolonizacja gospodarki w praktyce – podkreślił wiceszef Ministerstwa Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
biznes gospodarka morska inwestycje pomorze zachodnie przemysł stoczniowy wiadomości22 kwietnia 2025 | 18:57 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Urząd Morski w Szczecinie
O podpisaniu umowy na budowę nowej jednostki pływającej, której zadaniem będzie stawianie i konserwacja oznakowania nawigacyjnego na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, Zalewie Szczecińskim i Zalewie Kamieńskim, poinformowali we wtorek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz i prezes Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” Radosław Kowalczyk.
Trzydziestometrowy statek do stawiania pław i innych znaków nawigacyjnych ma zostać zbudowany w 18 miesięcy; zastąpi 51-letnią, mocno wysłużoną „Galaktykę”. Ma kosztować 30,5 mln zł.
- To jest właśnie ta repolonizacja gospodarki w praktyce, dlatego że za pieniądze z budżetu państwa, na zlecenie Urzędu Morskiego tę budowę wykona polska stocznia. I co istotne, wykona wraz z podwykonawcami, z firmami, które znajdują się tutaj, na miejscu, z firmami polskimi, szczecińskimi – podkreślił podczas briefingu w Urzędzie Morskim wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Jego zdaniem "to ważny krok, żeby wzmacniać rozwój przemysłu stoczniowego w naszym mieście i naszym regionie".
Wiceminister zwrócił uwagę, że wśród podwykonawców będą m.in. firmy projektowe ze Szczecina i regionu. Dodał, że odnowiona flota Urzędu Morskiego w Szczecinie poprawi bezpieczeństwo żeglugi.
Prezes Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” Radosław Kowalczyk ocenił, że "to bardzo dobry czas, żeby rozpocząć współpracę stoczni z przemysłem stoczniowym prywatnym i w takiej też formule ten statek zostanie wybudowany”.
W rozmowie z PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz wyjaśnił, że urząd ten obsługuje ponad 200 znaków nawigacyjnych i ponad 300 pław. Tylko na torze wodnym Szczecin – Świnoujście znajduje się ok. 120 znaków stałych (dalby, bramy torowe, nabieżniki) i ok. 200 pław.
Pławy to zakotwiczone znaki w kształcę stożka czy kuli, służące do wyznaczania toru wodnego, miejsc niebezpiecznych, granic akwenów itd.
Stawianiem i konserwacją znaków nawigacyjnych w jurysdykcji Urzędu Morskiego w Szczecinie zajmują się obecnie statki „Galaktyka” i „Syriusz”, a w Świnoujściu - „Planeta I” (największa jednostka) i „Malwina I”.
- To będzie druga w naszej flocie jednostka pod względem wielkości. Jeżeli chodzi o Szczecin, będzie oczywiście jednostką flagową – powiedział Wojciech Zdanowicz. - Nowy statek będzie nie tylko do stawiania pław, bo dzięki klasie lodowej będzie mógł wykonywać samodzielną żeglugę w ciężkich warunkach lodowych, a więc będzie mógł służyć w zakresie utrzymania torów wodnych i łamania lodu.
Nowa jednostka ma być też wsparciem w zabezpieczeniu przeciwpożarowym portów. Zostanie przystosowana do przewozu załóg, które wykonują prace naprawcze i konserwacyjne znaków nawigacyjnych, oraz do przewozu dość dużych ładunków.
- Będzie mogła obsługiwać jednocześnie nawet dwie pławy o ciężarze 4,5 t każda – podsumował Wojciech Zdanowicz.
Nowy stawiacz pław będzie budowany na terenie państwowej Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”.
- Stocznia dzisiaj posiada możliwości produkcyjne stali, posiada jedną z największych malarni okrętowych w Europie, posiada sprzęt, hale, potrafi zwodować taką jednostkę, więc większość tych prac, wydaje się, będzie wykonana przez stocznie. Oczywiście, przy jak najszerszym wsparciu sektora prywatnego – powiedział prezes Stoczni Szczecińskiej "Wulkan" Radosław Kowalczyk
Jako "wyłonionych już" partnerów do współpracy wskazał firmy: Elektryka Morska ze Szczecina oraz Seatech Engineering z Gdańska, która odpowiada za projekt nowej jednostki.
Stocznia Szczecińska "Wulkan" działa na terenach dawnej Stoczni Szczecińskiej SA (w czasach PRL Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego), największego zakład przemysłu okrętowego w regionie. W latach 2002-2009 funkcjonowała jako Stocznia Szczecińska Nowa, będąca w 100 proc. własnością państwa. Po likwidacji stoczni na bazie jej majątku stworzono Szczeciński Park Przemysłowy, w którym działalność prowadziło kilkadziesiąt prywatnych firm. Reaktywację stoczni, za rządów PiS, symbolizowała "stępka" pod budowę pierwszego z serii promów, które miały być budowane w Szczecinie, ale planów tych nie zrealizowano. W ostatnich latach stocznia "Wulkan" budowała 235-metrowy dok dla Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Damen prezentuje nową serię wszechstronnych jednostek roboczych z HDPE
30 lat morskiej energetyki wiatrowej: Tunø Knob - początek globalnej rewolucji
Ponad 2 miliardy złotych z KPO na realizację Programu FSRU. Strategiczna inwestycja GAZ-SYSTEM nabiera tempa
AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
REKLAMA