PGE Baltica podpisała umowę z DORACO na budowę bazy w Ustce
PGE Baltica, spółka należąca do Grupy PGE, podpisała umowę z Korporacją Budowlaną DORACO na budowę bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Nowoczesny obiekt będzie kluczowym zapleczem dla obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na wiosnę tego roku.
biznes energetyka gospodarka morska offshore wiadomości26 marca 2025 | 18:16 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. PGE Baltica
– Podpisanie przez PGE umowy z wykonawcą bazy operacyjno-serwisowej to kolejny krok milowy w naszych planach dotyczących rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Port w Ustce to serce całego systemu zarządzania produkcją energii z morskiego wiatru, bez którego farmy, takie jak Baltica 2 nie mogłyby sprawnie działać. Do realizacji tej inwestycji zaangażowaliśmy uznaną polską firmę budowlaną DORACO, mającą duże doświadczenie w projektach hydrotechnicznych. Jest to kolejny podmiot z Pomorza uczestniczący w budowie bazy operacyjno-serwisowej. Tym samym utrzymujemy stuprocentowy udział krajowych wykonawców w naszym usteckim projekcie – powiedział Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Wiceprezes DORACO Radosław Jarosiewicz nie krył dumy, że to ogromna satysfakcja dla ich spółki, że będą mogli przyczynić się transformacji energetycznej kraju.
– Nasze wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów hydrotechnicznych zostanie wykorzystane w tak strategicznej inwestycji, która wspiera rozwój polskiej branży offshore. To dla nas ogromna satysfakcja, że możemy przyczynić się do transformacji energetycznej kraju, wykorzystując naszą wiedzę i praktykę hydrotechniczną. Współpraca z PGE Baltica to także szansa na zaangażowanie wielu polskich firm w roli podwykonawców, co stanowi ważny element naszej strategii. Z entuzjazmem przystępujemy do budowy bazy w Ustce, wierząc, że stworzymy fundament, który będzie sprzyjał dalszemu rozwojowi morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. To, co jeszcze wczoraj było w fazie projektowania, od dziś zacznie nabierać inżynieryjnego kształtu. Czekamy na kolejne inwestycje, które będą wykorzystywały local content w tak dużym stopniu, co jest godnym naśladowania przykładem na rynku – powiedział Radosław Jarosiewicz, wiceprezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
Generalny wykonawca przygotuje kompletną dokumentację projektową i zbuduje nowe obiekty w zachodniej części usteckiego portu. Do jego zadań należy także uzyskanie prawomocnych pozwoleń na użytkowanie.
Baza operacyjno-serwisowa (O&M – ang. operation and maintenance), budowana przez PGE Baltica w Ustce, powstanie na powierzchni ponad 2,3 ha w miejscu, gdzie przed laty działała przetwórnia ryb „Korab”. Składać się będzie z budynku administracyjno-socjalnego, budynku magazynowego, placu manewrowego oraz nabrzeża, przy którym cumować będą specjalne, szybkie statki serwisowe do transportu załóg na obszar farm wiatrowych na morzu (tzw. CTV – ang. crew transfer vessel). Przewidziano także wewnętrzny parking. Wokół zabudowań bazy powstaną tereny zielone o łącznej powierzchni ok. 5500 m kw.
PGE Baltica posiada już prawomocne pozwolenie na budowę bazy. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze wiosną tego roku, a ich zakończenie w IV kw. 2026 roku. Pierwszą farmą wiatrową obsługiwaną z usteckiej bazy PGE będzie morska farma wiatrowa Baltica 2, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Ma ona zostać oddana do użytku w 2027 roku. Poza przyszłą funkcją serwisową ustecka baza będzie stanowić zaplecze w trakcie budowy tej farmy na morzu. Z Ustki będą wypływać ekipy pracowników wspierających proces budowy.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA