Orki coraz częściej atakują jachty u wybrzeży Portugalii. Rosnące zagrożenie dla żeglugi rekreacyjnej
W miniony weekend u wybrzeży aglomeracji Lizbony doszło do kolejnych incydentów z udziałem orek. Portugalski Krajowy Urząd Morski (AMN) poinformował, że drapieżniki zaatakowały dwa jachty żaglowe – jeden z nich zatonął w pobliżu kurortu Cascais. Czterech członków załogi zostało ewakuowanych przez jednostkę znajdującą się w pobliżu.
bezpieczeństwo lifestyle morski na świecie turystyka morska i rekreacja wiadomości żeglarstwo żeglarstwo rekreacyjne15 września 2025 | 09:41 | Źródło: Gazeta Morska / PAP | Opracował: Marcin Zatyka | Drukuj

fot. Robert Pittman / Wikimedia
Według relacji żeglarzy, orki przez blisko godzinę uderzały w kadłub i płetwę sterową, doprowadzając do jej całkowitego zniszczenia. Zwierzęta nie poprzestały na jednym ataku – chwilę później skierowały się w stronę drugiego jachtu, płynącego w rejonie Fonte da Talha. Tam również uszkodziły układ sterowy, uniemożliwiając dalszą żeglugę. Na szczęście, pięcioosobowa załoga nie odniosła obrażeń.
Według danych AMN w ostatnich miesiącach u portugalskich wybrzeży odnotowano już kilkadziesiąt podobnych zdarzeń. Dotyczą one głównie jednostek rekreacyjnych, które stają się łatwym celem dla zwierząt.
Specjaliści wciąż nie są zgodni co do przyczyn tego nietypowego zjawiska. Część biologów wskazuje na możliwy element zabawy lub treningu młodych osobników, inni sugerują, że agresja wobec jednostek może być reakcją na wcześniejsze urazy lub zakłócenia w środowisku morskim. Nie brakuje również teorii wiążących rosnącą liczbę incydentów ze zmianami klimatycznymi i przesunięciem szlaków migracyjnych ryb – podstawowego źródła pożywienia orek.
Dla żeglugi rekreacyjnej oznacza to rosnące ryzyko na Atlantyku w rejonie Półwyspu Iberyjskiego. Coraz częściej padają głosy, że konieczne będzie opracowanie procedur bezpieczeństwa dla jednostek sportowych i turystycznych, w tym wytycznych dotyczących reakcji na spotkanie z orkami.
Zjawisko, które jeszcze kilka lat temu postrzegano jako rzadką ciekawostkę, dziś zaczyna przybierać skalę problemu branżowego, wymagającego koordynacji między instytucjami morskimi, armatorami i środowiskiem naukowym.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
ADF wspiera państwa Pacyfiku w walce z nielegalnymi połowami
Polska wchodzi na orbitę niezależności. 11 listopada w kosmos polecą cztery wojskowe satelity
Kutry z Ustki zawrócone do portu po kontroli Straży Granicznej
ORP Gen. T. Pułaski szkolił się na Bałtyku. Ćwiczebne strzelanie torpedowe MU-90 przy współpracy z ORP Maćko
Polskie systemy antydronowe z Gdyni w służbie bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie
Belgia stawia na modernizację marynarki wojennej. Okręt M940 Oostende wyznacza standardy nowoczesnej wojny minowej
Hiszpania buduje „chmurę bojową” dla floty. Navantia liderem nowej ery systemów morskich
Sprawna akcja służb po niewielkim wycieku substancji ropopochodnej w Porcie Ustka
Zr.Ms. Pelikaan rusza z pomocą dla Jamajki po huraganie Melissa. Okręt opuścił bazę w Curaçao
Na plaży w Ustce znaleziono drona. Służby wojskowe zabezpieczyły teren
REKLAMA